L'ecosistema espanyol de start-ups ha arribat a la seva "maduresa" i necessita buscar noves vies per "revitalitzar-se" per fer que el seu model de negoci creixi. Aquesta és la principal conclusió que s'extreu del Mapa de l'Emprenedoria 2024 elaborat per South Summit, que destaca que les companyies emergents del país arriben a una edat de 3,19 anys de mitjana i segueixen "una constant consolidació" respecte als 3,12 anys registrats el 2023. A banda, apunta que 2 de cada 10 start-ups ja són scale-ups (empreses que han crescut durant els tres últims exercicis a un ritme anual superior al 20% en nombre de treballadors o en facturació), la qual cosa suposa 3 punts percentuals més que l'any anterior i també és símptoma d'aquesta creixent maduresa.
Tot i això, l'informe posa damunt la taula la necessitat que l'ecosistema espanyol es "revitalitzi" i, d'aquesta manera, incrementar les seves xifres econòmiques, que han romàs inamovibles en el darrer lustre. De fet, assenyala que només el 18% de les start-ups espanyoles presenten Ebitda positiu aquest 2024, una dada que s'ha mantingut sense massa canvis des del 2017. A la dificultat de trencar el sostre de l'Ebitda se li suma la congelació dels ingressos reals de les start-ups: des del 2018 el percentatge d'emprenedors espanyols amb almenys 150.000 euros d'ingressos en els seus projectes s'ha mantingut entorn del 35% sense massa canvis. I el mateix passa amb les start-ups més grans (més de 500.000 euros) i mitjanes (entre 150.000 i 500.000 euros), encallades en un 10% que no reflecteix gaires variacions.
En aquest sentit, la presidenta i fundadora de South Summit, María Benjumea, apunta que la clau està en "saber adaptar-se a les noves tecnologies. L'ecosistema espanyol és madur, amb empreses molt qualificades i emprenedors amb gran capacitat d'aprenentatge, però entre tots necessitem revitalitzar l'ecosistema i que segueixi creixent". A més, afegeix que "la llei de start-ups promoguda entre tots els actors protagonistes compleix dos anys d'èxits. Aquesta llei no és el final, sinó el principi del camí per seguir treballant tots junts, promovent el creixement de les start-ups i augmentant la seva capacitat d'atracció d'inversió".
Finançament
Pel que fa al finançament, en pràcticament totes les fases les start-ups espanyoles busquen menys finançament que a la resta d'Europa, dada que es va accentuant en el cas dels negocis consolidats. Segons l'estudi, les dones són més cautes a demanar finançament que els homes (64 vs. 74%). I respecte a l'Ebitda, Llatinoamèrica segueix sent la regió analitzada que més ràpidament hi arriba. A més, el 46% de la regió creu que l'aconseguirà en un any, mentre que en el cas d'Espanya cau fins al 36%.
Més enllà de l'Ebitda positiu, el Mapa també alerta sobre un decreixement constant en les expectatives de contractació per part de les empreses espanyoles. Si bé es mantenen positives, ja que el 60% espera incrementar la seva plantilla a curt termini, aquest percentatge s'ha anat reduint de manera constant des del 76% registrat el 2021.
En termes d'ocupació, 7 de cada 10 empreses emergents espanyoles compten amb entre 2 i 10 empleats (un 2% més que en 2023). Si parlem dels fundadors, cal destacar que les start-ups fundades únicament per dones mostren una tendència a l'alça en aquests últims tres anys, passant del 6% en 2022 fins a un 10% en 2024. En el costat contrari de la balança, els equips mixtos de fundadors han disminuït lentament en aquest mateix període, des d'un 35% a un 31%, mentre que els masculins es mantenen estables en un 59%.
Respecte a la constància, l'estudi apunta que és un tret que defineix a l'emprenedor espanyol, ja que el 58% d'ells són "emprenedors en sèrie", el que vol dir que han participat en la creació d'almenys dues start-ups en la seva vida i d'ells, el 54% diu haver fracassat anteriorment, mentre que el 35% ha aconseguit vendre el seu negoci.
Ús de la intel·ligència artificial
Pel que fa a l'adaptació de les firmes emergents, un dels nous camps de creixement en el marc de les start-ups és el de la intel·ligència artificial, que ja és la tecnologia més usada per les firmes del país. De fet, un 30% d'elles confirma que la fa servir en el seu dia a dia, la qual cosa implica un creixement de 10 punts percentuals respecte a l'any 2022. Tot i que encara hi ha marge de millora, ja que el seu ús encara es troba per darrere de les start-ups dels Estats Units (pràcticament el 40%) o del conjunt d'Europa (35%).