Fins fa uns anys s'accedia als concerts, festivals i partits amb una entrada física. Aquest bitllet va evolucionar en format digital amb un QR al mòbil i, quan semblava que ja tot estava inventat, arriba Fabbric per trencar tots els esquemes. La companyia barcelonina, creada el 2021 per Alba Rocafort i Hugo Cuesta, té l'objectiu de "revolucionar la indústria de la moda a través de la tecnologia i la seva digitalització".

La plataforma tecnològica ofereix solucions digitals per al disseny, producció, emmagatzemament i venda de marques de moda a tot el món amb el focus posat en la innovació i en els creadors de contingut. "En un mercat on la innovació és escassa, busquem apropar la moda a qualsevol persona mitjançant la tecnologia i empoderar els creadors perquè prenguin el control de les seves marques", comenten els emprenedors en aquest mitjà.

Digitalització de les peces

I és que Rocafort i Cuesta han creat un negoci que té dos vessants: digitalitzar les peces i connectar els creadors de contingut amb el món digital. En el primer cas, la start-up digitalitza a través de tecnologia blockchain parts de les peces de la roba com els botons, les etiquetes o els escuts dels equips esportius. D'aquesta forma, el client pot veure la traçabilitat d'aquests articles i comptar amb privilegis que una peça "convencional" no tindria. "Per posar un exemple, un festival de música que dura tres dies. Amb les peces que el festival ha fet de la mà de Fabbric (samarretes, bufandes, mocadors...), els usuaris poden accedir a l'esdeveniment amb el marxandatge, pagar amb els botons o etiquetes d'aquestes peces, comprar les begudes a través de les mateixes o fins i tot obtenir descomptes i beneficis", comenta Cuesta, que afegeix que "cada smartchip que porta l'article està verificat a la pàgina i dona un accés personalitzat a l'usuari".

Per la seva part, Rocafort agrega que "una artista com Rosalía ven la peça, tu com a usuari l'escaneges i tens accés exclusiu al seu concert, informació exclusiva sobre ella, descomptes i el passaport digital d'aquest article. És experiència física i una mica més, dupliques el valor de l'article". En el cas d'un partit de futbol, Fabbric arriba a un acord amb el club i, en comptes d'entrar amb la targeta de soci o l'entrada, l'espectador ho pot fer amb l'escut o l'etiqueta de la bufanda. Així, la mateixa peça dona accés als recintes gràcies als smartchips que porten incorporats.

Col·lecció de Fabbric | Foto: Cedida

Col·leccions de moda amb creadors de contingut

La segona vessant és la de creadors de contingut. Amb Fabbric qualsevol persona pot dur a terme tot el procés per crear peces de roba, des del disseny a la fabricació, logística i venda en línia. "El que abans requeria moltes hores, diners i personal per gestionar els processos, ara és senzill, ràpid i està a l'abast de tots amb només uns clics", indiquen els emprenedors, que han iniciat el procés amb 50 creadors de contingut.

Per això, l'empresa ha desenvolupat una plataforma que permet dissenyar, produir, emmagatzemar i vendre la teva pròpia marca de moda des de qualsevol part del món de manera senzilla i automatitzada. Una plataforma que aviat serà una realitat no només per als influencers, sinó que estarà disponible per a tots els usuaris, i és que ja compten amb 5.000 persones en llista d'espera per crear la seva pròpia col·lecció de roba a Fabbric.

Internacionalització de Fabbric

Respecte a la facturació, la firma preveu tancar l'any amb 2 milions d'euros i una dotzena d'empleats, a més d'assolir el break even el 2025. "Volem ser el referent per a la creació de marques de moda a Espanya i Portugal i durant el quart trimestre de 2024 obrir en un altre país", comenten. En aquest sentit, recentment han obert una ronda de finançament de dos milions d'euros que preveuen tancar al maig.

La producció la duen a terme a Europa i Àsia de la mà d'una desena de fabricants i en el full de ruta hi ha els complements, encara que no és la seva prioritat. "Ens volem convertir en el back office de la moda i oferir productes també a cadenes de restaurants o hotels perquè puguin externalitzar la creació d'uniformes, llençols i altres articles".

Fundadors de Fabbric | Foto: Cedida

"Democratització de la moda"

Com va començar tot? "Ens coneixem des dels 10 anys, sempre havíem volgut dedicar-nos a la indústria de la moda, però per logística era complicat. No teníem ni el know-how de la indústria ni tampoc els recursos, ens semblava impossible amb 18 anys poder fer-ho", explica. Després d'estudiar les seves perspectives carreres i començar al món laboral, els seus camins es van tornar a ajuntar i van tenir la missió de complir el seu somni: "fer accessible que qualsevol pogués crear la seva pròpia marca de roba". Van començar a parlar amb fabricants, es van recórrer Espanya per aprendre sobre el sector i van contactar amb una xarxa de tallers que poguessin produir per a ells.

D'allà van arrencar un e-commerce per poder democratitzar la indústria. "Digitalitzar tot el procés és una cosa que no existeix en la indústria de la moda, ja que és una indústria molt manual, però ho hem aconseguit i creiem que és el futur". De fet, Rocafort creu que en 10 anys les marques tradicionals com les coneixem progressaran cap a un enfocament més personal i que les firmes passaran a ser d'una persona o una altra. "Cada vegada es compra més perquè la persona que admires porta aquest producte i no tant perquè porta un logo específic. Crec que la transició del producte de la moda va cap a això, cap als creadors de contingut," acaba.