La firma Floox, una spin-off del fabricant de sistemes de conversió d'energia Prèmium PSU, ha llançat al mercat espanyol el carregador per a vehicles elèctrics Lyra 60, de 60 kW, el valor del qual radica en la rapidesa, ja que pot carregar el 80% de la bateria amb entre 30 i 42 minuts, donant una autonomia al cotxe d'uns 250 quilòmetres. Aquest serà el primer carregador d'una sèrie més àmplia que vol desenvolupar l'equip de 15 enginyers de la companyia d'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) per aconseguir potències d'entre 80 kW i 240 kW per anar reduint el temps d'esperar per a la càrrega de les bateries dels vehicles elèctrics.

Ara per ara, els pals compactes de càrrega Lyra 60 tenen el seu objectiu posat als punts de recàrrega, en els centres comercials, als gimnasos, als hotels, "a les zones de passada que amb una estada curta de temps es pot fer la recàrrega" i que són un complement per a "les càrregues lentes dels usuaris que tenen pàrquing al seu domicili i que necessiten com a mínim 8 hores per a la recàrrega", explica Jordi Gazo, conseller delegat i fundador de Floox.

L'estratègia de Floox demana consolidar els canals de venda que ha obert a Espanya com a distribuïdor d'una marca de carregadors taiwanesa "que ens ha servit per testejar el mercat, mentre desenvolupàvem el nostre propi equip de càrrega", i confirma Gazo que seguiran amb la comercialització dels articles de Taiwan perquè van dirigits a un altre segment de client. Entrant al mercat com distribuïdors han aconseguit una facturació anual d'1,5 milions d'euros l'últim any.

"Amb Lyra 60 arribarem als mercats europeus a partir de setembre de 2024" i aprofundiran en algunes zones de Llatinoamèrica "que ara ja ens han fet encàrrecs", diu. La seva meta és doblar la facturació de l'empresa aquest primer any de llançament a Espanya, per assolir els 3 milions de facturació el 2024, i en dos anys multiplicar-la per quatre, per tancar el 2026 amb un negoci de 12 milions d'euros. Però en el cas de Lyra 60, la producció es realitzarà a Catalunya, encarregant-la a tercers. A preguntes d'ON ECONOMIA, Gazo descarta tenir cap mena de relació amb el projecte de D-Hub Nissan, malgrat la proximitat d'ambdós a l'Hospitalet de Llobregat i Zona Franca.

Gazo defensa que "és fonamental comptar amb una bona infraestructura de càrrega ràpida" per impulsar la mobilitat sostenible amb l'ús dels vehicles elèctrics, "fins que no hi hagi una infraestructura de recàrrega pública, i millor si és de càrrega ultraràpida, per més oferta de cotxes elèctrics que es posi al mercat, els usuaris no compressin aquests models, més encara mentre els preus de venda no s'ajustin al poder adquisitiu de la demanda", considera el CEO de Floox.

Per això, els enginyers de Floox treballen en nous desenvolupaments, no únicament de potències per al carregador, sinó també en convertidors que siguin bidireccionals, perquè es pugui abocar l'energia de la bateria del cotxe a la xarxa elèctrica general, i també en la càrrega per inducció perquè els cables passin a la història, "perquè facilitaria enormement la càrrega en determinats espais més petits on, per exemple, no es pot instal·lar un carregador".

Floox es recolza en el 'know-how' de la seva matriu Prèmium PSU

Per a aquestes innovacions, la start-up seguirà recolzant-se en el saber fer de la seva empresa matriu Prèmium PSU al sector de l'electrònica de potència, amb productes i eines destinades a microxarxes; conversió energètica per al transport; connexió de generació d'energies renovables; xarxes de distribució; i aplicacions industrials d'alt valor afegit. Amb desenvolupament, disseny i fabricació a l'Hospitalet de Llobregat, en unes instal·lacions de 3.500 metres quadrats i més de 120 empleats, Premium PSU va créixer un 20% el 2021, fins a arribar als 14 milions de facturació, i va superar els 16 milions el 2022.

Instal·lacions de Premium PSU, a l'Hospitalet de Llobregat. / Premium PSU

Les solucions de potències altes dissenyades per a mercats com el ferroviari, l'industrial, les elèctriques, els entorns extrems o les energies renovables són un dels principals eixos de desenvolupament dins de l'estratègia de Premium PSU, que disposa a les seves instal·lacions d'una sala blanca per donar resposta a les necessitats dels clients amb els màxims estàndards del sector. "Les fonts d'alimentació a l'ús han perdut pes i el nostre mercat està orientat a inversors i convertidors i cada vegada de potències més altes, ja que les més baixes ofereixen poc valor afegit i es fabriquen, majoritàriament, a Àsia. A Premium PSU hem buscat la diferenciació a través del coneixement de 40 anys de desenvolupament i servei en el procés de disseny", explica Gazo.