Freshly Cosmetics, immersa en un potent pla d'expansió. L'empresa catalana fundada fa set anys de la mà de Miquel Antolín i Mireia Trepat obrirà un mínim de deu botigues l'any vinent. Després d'haver-ne obert una desena en els darrers anys, la firma de cosmètica natural augura acabar el 2023 amb una desena de botigues més i igualar la xifra de cara a l'any vinent. "Nosaltres vam obrir la primera botiga el 2019, just abans de la pandèmia, i en els darrers tres anys hem anat inaugurant locals", comenta Miquel Antolín en una entrevista a ON ECONOMIA. En aquest sentit, l'emprenedor explica que volen un posicionament híbrid entre el canal online i l'offline i arribar al públic objectiu que fins ara no han arribat. "Freshly Cosmetics és una marca amb ADN digital que ha crescut a través del seu canal digital, així i tot, sabem que amb els punts físics tenim un mix de targets i som conscients que la gent de més edat és més propensa a conèixer-nos a les botigues físiques".
El negoci inverteix uns 200.000 euros en l'obertura d'una botiga i calcula que, en acabar l'any, haurà desemborsat uns 2,5 milions d'euros en els nous comerços de la marca. "Ens agradaria seguir obrint botigues, però l'offline no és tan ràpid com l'online perquè cal buscar el local, fer-ne les obres i posar-ho tot a lloc. Per contra, quan les tens obertes generen una facturació molt estable, així que estem buscant un equilibri", afegeix.
Aposta pel canal offline i per la internacionalització
El 30% de la facturació de Freshly Cosmetics ve de fora d'Espanya. No us plantegeu un punt de venda físic a l'estranger? "L'estratègia en la part internacional és la de continuar en l'online, ja que el model físic és l'últim pas que ve. Primer generem valor de marca i després ampliem facturació. Un cop tinguem tot això apostarem pel món físic, però a curt termini no està en el full de ruta". "Ara estem a 36 països amb Itàlia, França i Portugal com a mercats prioritaris. Calculem que d'aquí a un any l'internacional coparà el 50% de la facturació total de l'empresa".
Més enllà del canal offline i l'aposta pel creixement internacional, els objectius de Freshly Cosmetics per a aquest any passen per la consolidació de la marca. "El 2019 vam facturar 11 milions d'euros i l'any passat 45 milions. El creixement està sent abismal i ara el que volem és mantenir les xifres i enfocar-nos en créixer".
Quina creus que és la clau de l'èxit de la marca? "A diferència d'altres empreses de cosmètica natural, nosaltres hem barrejat la ciència i els valors. Tenim aquest mix de consciència i sostenibilitat, productes vegans i cruelty free, sense oblidar ni deixar de banda que som enginyers químics. Per tant, la pota de la ciència és essencial per a nosaltres".
10 productes nous de Freshly Cosmetics aquest 2023
Freshly Cosmetics compta amb 120 referències i recentment han llançat al mercat una línia de productes capitals. "Hem estat un parell d'anys treballant en aquests articles, hem analitzat cada cabell i cada circumstància i fins que no hem trobat les fórmules concretes no hem sortit al mercat". "Nosaltres anem enfocats a solucionar els problemes de la gent i també a les necessitats que té cada client", defensa Antolín.
El negoci compta amb articles capil·lars, per a infants, maquillatge, d'higiene personal i facials, entre d'altres, i Antonín assegura que "tots ells generen una facturació bastant igualada". Així i tot, l'emprenedor indica que la part facial representa un 30% de la facturació, però reforça que els productes més icònics de la firma són l'oli corporal i un tractament per a l'acne. El tiquet mitjà són uns 40 euros i, tot i ser una marca unisex, el 80% de la clientela és femenina.
Llançareu nous productes aquest 2023? "Tenim una estratègia en marxa, comptem amb un laboratori Freshly amb 11 persones que estan constantment treballant en noves fórmules i esperem tancar l'any amb una desena d'articles nous". "En uns mesos sortirà a la llum un desodorant que realment protegeix l'olor durant 24 hores, però fins que no fem els tests químics i puguem demostrar-ho, no es podrà trobar a les botigues". "Podem invertir molt en marca, però si al client no els hi funcionen els nostres productes, no ho llançarem al mercat", recorda Antolín a aquest mitjà.
Creixement "sostenible" i rendible
Recentment, Freshly Cosmetics va obrir un centre logístic a Gandesa (Tarragona) d'uns 14.000 metres quadrats de superfície des d'on preparen les comandes que reben en línia, les comandes per a les botigues i l'estoc de la marca. La formulació dels productes la fan a Reus i a Barcelona compten amb un laboratori externalitzat des d'on fabriquen els articles. En total, la companyia catalana compta amb 260 treballadors i esperen tancar l'any amb 300 empleats.
Respecte a la inversió en start-ups, Antolín argumenta que "sempre han apostat per la rendibilitat". "El 2021, per la forta inversió duta a terme, no vam estar en rendibilitat, però els següents anys ja hi hem estat. És per això que hem pogut anar reinvertint i hem pogut anar creixent". "No és un model d'empresa emergent de venture capital perquè els socis fundadors tenim un 80% del negoci. Quan hem necessitat créixer ho hem fet, però ara mateix la idea és seguir sent sostenibles", acaba.