Gonzalez&Co no perd el ritme. La cadena de restaurants fundada per Fran González preveu obrir nous restaurants a partir de l'any que ve. Si bé a mitjans de setembre va estrenar el quart local al districte de Les Corts de Barcelona, l'empresari assegura que "està temptejant ciutats com per exemple l'Hospitalet de Llobregat o Sabadell". En una entrevista a ON ECONOMIA, l'emprenedor afirma que "ara per ara serem conservadors", però recorda que "això no significa que no obrim nous establiments". El negoci, que disposa de set espais repartits per tot Espanya, té clar que l'any que ve accelerarà a Catalunya. "Els lliuraments a domicili copen el 60% i el 40% restant és en local", apunta González, que afegeix que "cada vegada hi ha més tendència a la restauració tradicional i als punts físics". Respecte a la facturació, des de l'empresa preveuen facturar 8 milions d'euros aquest 2022 després d'aconseguir els cinc milions l'any anterior.
El tiquet mitjà és de 21 euros, encara que esmenta que "amb una comanda en mengen dos" i que a l'hora de dinar el perfil canvia. "Ens venen des de joves anglesos fins a un treballador de la zona, encara que sí que és veritat que els caps de setmana tenim moltes famílies". El negoci serveix a més de 1.500 persones al dia i des que va començar la companyia ha enrotllat més de 250.000 burritos. Gonzalez&Co va néixer amb una inversió inicial de 250.000 euros i cinc socis. Actualment, compten amb 110 persones en plantilla i preveuen acabar l'any amb 125 empleats.
"Tenia molt clar que volia un model reproduïble, escalable i que creixés de forma sana", recorda González, que defensa que la companyia només va perdre diners el primer mes. "Som rendibles des del primer minut, només el primer mes vam perdre alguna cosa i van ser 3.000 euros. Tot i això, ho hauria de comprovar perquè mai no vaig arribar a mirar la variació d'existències, així que en realitat potser ni el primer mes vam perdre", aclareix. A més, l'empresa també aposta pel repartiment a domicili i treballa amb agregadors com Glovo i Deliveroo. Fa tres anys, el negoci va aconseguir el tercer lloc al Rànquing Mundial de la plataforma Deliveroo, col·locant-se com el burrito de pollastre més venut del món a través de l'aplicació.
Inflació en la restauració
Respecte a la inflació i el repunt de preus, l'emprenedor critica que "t'adones que el món està boig quan pagues més d'electricitat que de lloguer". Fran González indica que "el lloguer sempre ha estat important per a les cadenes de restauració" però que ara, si hi afegeixes la llum, les matèries primeres i d'altres, també s'ha d'incrementar el preu al consumidor. "En restauració tradicional entre el 25% i el 35% és food cost i la resta va en funció del producte, ja que en el nostre cas és més ajustat." Com veus Gonzalez&Co a llarg termini? "Com una empresa familiar amb més o menys volum, sense perdre el control del dia a dia i mantenint l'esperit del primer dia: les persones al davant, el reciclatge com a bandera i apostant per acabar amb el malbaratament alimentari".
L'emprenedor va estudiar cuina a l'escola Hofmann i es va graduar en ADE per la UOC. Amb la mosca darrere l'orella i sense deixar de pensar en el futur, González va agafar un vol i se'n va anar a Austràlia. Durant la seva aventura a més de 15.000 quilòmetres de casa va veure que el burrito era molt més que un plat d'origen mexicà i va decidir traslladar la cultura d'enrotllar diversos ingredients a una tortita de farina a la cuina mediterrània. Amb fons propis i posant el focus en el factor humà, González va apostar per embarcar-se al món de l'empresa.
Aposta per la sostenibilitat
És al districte de Gràcia de Barcelona on decideix obrir el primer punt físic i des de 2016 fins ara ha apujat la persiana de set locals: quatre a la capital catalana, un parell a Madrid i un més a València. "Mai hem fet rondes de finançament, hem anat creixent de forma orgànica i amb recursos propis". Tots els restaurants de la cadena compten amb elements decoratius, d'inspiració tradicional mexicana i s'escullen d'acord amb criteris de sostenibilitat. El producte estrella? El burrito, les quesadillas mexicanes i el guacamole, encara que recentment els articles d'Heura (proteïnes de les faves de soja) també estan triomfant. "Adaptar-se a l'estil plant-based és una tendència i apostem per ella", assenyala.
"La missió des dels nostres inicis és aconseguir un producte de qualitat, a un preu ajustat i que es pugui estandarditzar per vendre a gran escala. Treballem amb productes frescos i receptes mexicanes adaptades a l'estil mediterrani i elaborats de manera artesanal. Les mongetes, el guacamole, els vegetals i les carns es cuinen cada dia als restaurants i no treballem amb productes congelats", acaba González.