Entre els mesos de març de 2020 i de 2021 a Espanya van tancar 85.000 bars i restaurants, gairebé un terç del total. En 12 mesos, el sector hoteler del país va perdre més de 70.000 milions d'euros, l'equivalent a la meitat de la facturació i va assegurar que es trobava en un moment "crític" i que estaven travessant el seu "pitjor moment històric". Un dels establiments que es va veure obligat a tancar durant la Covid-19 va ser el que regentava Pol Rosell, un restaurant ubicat a Barcelona que no va poder fer front a les restriccions i va haver de tancar.
Sense llançar la tovallola en un moment d'incertesa i amb ganes de treballar, el jove va decidir embarcar-se en un projecte com a emprenedor. Amb Arnau Navarro, amic de Rosell i amb experiència al sector (havia emprès altres negocis anteriorment), van decidir muntar haddock, un programari de control de costos per a restaurants.
Programari per facilitar la vida als restaurants
Rosell i Navarro es van unir en plena pandèmia, van analitzar la situació i el mercat després de l'experiència del primer, i van apostar per la tecnologia per facilitar la vida als restaurants. El novembre de 2021, els emprenedors van entrar a Y Combinator, l'acceleradora més gran de start-ups del món, amb seu a Silicon Valley i allà "es van amarar" de coneixements. "Va ser una experiència increïble, per a nosaltres és la referència al món dels negocis emergents i les millors empreses han nascut allà", apunta Rosell a ON ECONOMIA. Uns mesos abans d'entrar, els dos joves havien llançat una primera versió de la plataforma, però va ser després del seu pas per l'acceleradora que la start-up va començar a despuntar.
L'empresari explica que van estar allà tres mesos, van conèixer centenars de persones i també desenes d'inversors. "Ens contactaven per saber quants diners volíem aixecar, quins propòsits i objectius teníem i van recaptar un milió d'euros", detalla. Amb el capital, la companyia va començar a prendre forma, van contactar amb els primers clients i el 2021 ja sumaven entorn de 200 persones que hi confiaven. La xifra ha anat creixent com l'escuma i, avui dia, locals com Flax&Kale, Crep Nova o Isabella's ja utilitzen el seu programari. A més, xefs com Nandy Jubany o l'estrellat Estimar també aposten per ells.
"La restauració està surfejant la inflació"
Què ofereixen? Haddock proporciona un programari as a service (SaaS) que funciona com un espai en el qual restaurants i bars poden millorar la gestió de la seva empresa. D'aquesta manera, els usuaris realitzen una foto i extreuen de forma automàtica la informació de factures i albarans, controlen les despeses i calculen quins productes han pujat de preu a causa de la inflació. "Ajudem els empresaris a portar un control a temps real del seu negoci. Des de les vendes fins a les despeses de personal. La nostra missió és que els restaurants funcionin i que treballin com un engranatge", argumenta Rosell a aquest mitjà. En aquest sentit, el barceloní afegeix que "el sector de la restauració està surfejant l'onada de la inflació" i que el seu focus està en el fet que els restaurants no es vegin obligats a tancar pel repunt de despeses.
El públic objectiu de la companyia són empresaris del sector amb entre 2 i 5 restaurants que no tenen prou capacitat per tenir un programari, "però tampoc no van amb paper i llapis". "També facilitem els nostres recursos als bars, però els restaurants són el nostre públic objectiu més important". Entre els reptes de la start-up volen seguir captant clients, i continuar creixent tant a Espanya com a Portugal, els dos països en els quals la firma està present. "La finalitat és ser líders al mercat europeu, ens plantegem altres països i créixer en altres ciutats, encara que ara l'aposta és consolidar-nos a Espanya i comptar amb un producte excel·lent," indica Rosell.
Ronda d'1 milió d'euros
Quan van començar el 2021 a haddock comptaven amb quatre treballadors, el gener de 2022 sumaven una dotzena de persones en plantilla i van acabar l'any amb 45 treballadors. "Per a aquest 2023 volem tancar amb 70 persones, aproximadament", aspira l'emprenedor. Respecte a la facturació, el 2022 van fer un per 20 respecte a l'any anterior i preveuen fer un per 3 respecte a la xifra de 2022 de cara a aquest any. A més, recentment han tancat una ronda de finançament d'1 milió d'euros. "Amb aquest capital ens consolidarem i a llarg termini no només ens enfocarem en programari, sinó que volem crear contingut per a restauradors, posar-nos en altres segments i generar una comunitat", declara Rosell. "Al final, a haddock continuarem creant valor per als restaurants, ajudant-los en tot el que puguem", acaba.