Joaquín Cuenca (Alacant, 1976) mai no havia tingut interès a emprendre un negoci. Graduat en física i informàtica per la Universitat de València, l'alacantí se'n va anar a treballar a una empresa de París durant el seu Erasmus. Allà va estar-hi tres anys, va treballar com a informàtic i, alhora, xatejava amb un amic de l'institut, Eduardo Manxo, qui es va interessar per l'ecosistema emprenedor i les start-ups barcelonines.

Manchón havia muntat el 2005 una firma emergent, Loquo, una plataforma d'anuncis i fòrums. Cuenca s'hi va implicar des de la distància i, tres mesos després d'entrar, eBay desembarca a Europa, comença a interessar-se per companyies espanyoles i compra Loquo. "Vaig al·lucinar, em vaig quedar en xoc, ho continuo pensant i em continua semblant surrealista. Com podia eBay adquirir una empresa com Loquo?", es pregunta Cuenca en una entrevista per a ON ECONOMIA.

"Google no es va intentar aprofitar de la situació"

Després de l'adquisició, Manchón es va apropar a Cuenca i li va proposar muntar un negoci conjunt, un portal com Loquo, però "una mica diferent", segons recorda l'alacantí. Tres mesos després de la proposta i a milers de quilòmetres de distància, Google llança Google Maps i s'adonen que ells havien tingut una idea semblant, però que no l'havien pogut executar. Què van fer? Implicar-se, canviar el rumb del seu projecte i començar a fer el que tres mesos abans no havien pogut realitzar: millorar la idea i apostar per la seva proposta. Mig any després van decidir llançar el projecte, anomenat Panoramio, van començar a generar tràfic i els ingressos de la pàgina van ser a l'alça. Van passar de guanyar 10 euros al mes a embutxacar-se 100 euros mensuals.

"En aquell moment dimiteixo de la meva feina a París, començo a dedicar-me en exclusiva a Panoramio amb l'objectiu de ser mileurista i Google s'interessa per nosaltres", comenta. Des de la multinacional nord-americana els ofereixen ajuda, els asseguren que el que estaven creant era "interessant" i els ingressos passen d'uns cent euros al mes a fregar els 800 euros mensuals. Uns mesos més tard, aquests ingressos van ser diaris, per la qual cosa estaven ingressant uns 25.000 euros al mes i, amb l'èxit, Google acaba comprant la seva plataforma.

Ho hauries fet diferent? "El clavem sorprenentment bé, la venda va funcionar bé perquè Google no es va intentar aprofitar de la situació. Ells buscaven una cosa que funcionés, nosaltres amb Panoramio els podíem oferir el que volien, vam tenir aquesta sort", confessa.

Innovació i creació

Paral·lelament, i a uns centenars de quilòmetres de distància, Cuenca i Manchón havien contractat un dissenyador malagueny, José Florido, qui va tenir el rol de dissenyar la pàgina. Després de passar tres anys a Google Zuric els tres emprenedors (era un dels avantatges d'haver estat adquirit per la multinacional), Cuenca decideix instal·lar-se a Màlaga juntament amb el José.

El rum-rum de continuar innovant i creant no deixava de donar-los voltes, així que el 2011 surt a la llum Freepik. "El nostre eren les il·lustracions i les fotos, hi havia una quinzena de portals que tenien algun disseny, però demanaven un registre, abonar una quota i eren molt lentes", assenyala l'emprenedor. És llavors quan entra al mapa Alejandro Sánchez, que s'encarrega de crear un cercador només per a aquest tipus de pàgines. "L'objectiu era facilitar la recerca d'imatges i dissenys, fer accessible el cercador", afegeix.

Joaquín Cuenca, CEO i cofundador de Freepik Company | Foto: Cedida

Freepik, una empresa amb 587 empleats i 61,5 milions de facturació

En veure que incrementava el nombre de visitants a la pàgina, els emprenedors van decidir millorar l'experiència d'usuari, van contractar gent interna i van començar a fer contingut. "Va tenir molt èxit i vam començar a guanyar amb la publicitat. Va arribar un moment en què va créixer tant que la gent ens demanava poder posar les seves imatges a Freepik". Va ser llavors quan van apostar per muntar un marketplace perquè l'usuari tingués gratuïtament tot el seu contingut, amb un apartat prèmium per a aquells que decidissin pagar. La tarifa era de deu euros i la idea que tenien era "fer una cosa accessible per a tothom", generar engagement i fidelització.

Actualment, Freepik compta amb 587 empleats, 600 dissenyadors i 27.000 col·laboradors, la gent puja el que vol i cobra per descàrrega. El 2021 van facturar més de 61,5 milions d'euros i Cuenca fa bandera que han estat rendibles "des del primer dia". Després de la compra d'eBay i la de Google, et planteges vendre Freepik? "El 2020 vam vendre el 50% de la companyia a un fons d'inversió suec, ens va encaixar la proposta i la vam acceptar, però la següent venda serà diferent", apunta. "Un fons d'inversió compra per vendre, ells decideixen quan i a qui. En vendre a un fons d'inversió, el pastís es pot repartir. En canvi, si et compra Google, ho perds tot. No sé qui serà el pròxim comprador, no està a les meves mans".

"Quan Google ens diu que està interessat en nosaltres, al·lucinem"

Com veus l'ecosistema emprenedor a Espanya? "El més madur és el que hi ha a Barcelona perquè és on hi ha més start-ups i inversors. Aquí la cosa està més evolucionada, hi ha més casos d'èxit i si hi ha algun inversor que confia en tu, tot va més rodat". "Tanmateix, crec que Espanya encara no està a l'altura ni en start-ups ni en facturació respecte a altres ecosistemes com Berlín o Silicon Valley. Està creixent molt, jo quan vaig començar no coneixia a ningú, però encara li falta. Quan Google ens diu que està interessat en nosaltres, al·lucinem".

Sobre la llei de start-ups, Cuenca confessa que "té un camp d'aplicació massa limitat". "Nosaltres, per exemple, no entrem en el barem i la gran majoria d'empreses emergents grans del país tampoc. Hi ha uns requisits que ens posen fora de pràcticament tot", critica.

"Començar de zero un projecte és pesat"

Ara es parla molt de sequera financera. En el teu cas, com l'has afrontat? "Els meus projectes sempre han estat rendibles, és una qüestió personal, mai no he aixecat capital. Nosaltres no hem perdut diners ni un sol mes. Ni a Panoramio ni a Freepik". "Ara els inversors comencen a fixar-se més en la rendibilitat, però nosaltres sempre hem tingut bons números", aclareix.

Sobre el talent a Espanya, Cuenca apunta que "al mercat hi ha poca gent que estigui farta de fer el que fa" i reconeix que la clau és l'experiència. "No és que una persona sigui més llesta que l'altra, sinó que és la cinquena vegada que ho fa", postil·la. "Nosaltres hem trobat gent intel·ligent que, amb la pràctica, han desenvolupat aquest talent, i moltes vegades en llocs inesperats. El desenvolupador de la nostra empresa estava treballant al Burger King quan el vam contractar, el millor home de sistemes que tenim el vam treure de l'institut. El talent te'l trobes en llocs inesperats". "Has d'anar a la persona que estigui motivada i sigui intel·ligent, i tu li donaràs l'experiència que li falta".

La cara B d'emprendre? "Aquesta feina comporta bastant estrès, cadascú el viu a la seva manera". Et veus emprenent un altre negoci? "Ara estic al·lucinat amb Freepik, estic molt motivat. Estic fent el que vull fer i, si no, no ho faria. Començar de zero un projecte es fa pesat, estic content de com ho he fet, així que no ho sé," acaba Cuenca.