Què tenen en comú Iker Casillas, Gerard Piqué o Leo Messi? Més enllà de ser esportistes d'elit, futbolistes de renom i formar part dels jugadors més ben pagats de la història, tots tres són també empresaris, inversors i assessors. Des d'hamburgueses fins a urinaris, passant per cafè, aliments vegetals o la salut. L'interès pel món tecnològic i la necessitat de diversificar els seus actius, a banda de la seva capacitat d'inversió, han fet que des de fa anys els jugadors de futbol, bàsquet o pilots de motos hagin combinat la seva professió amb la de business angels. Un còctel perfecte també pels emprenedors, que en un moment donat arriben a acords amb aquests perfils per rebre el finançament necessari per seguir impulsant els seus negocis.
Les estrelles del futbol Leo Messi, Sergio Busquets, Sergi Roberto o Antoine Griezmann van invertir a mitjans de l'any passat a Vicio, la cadena d'hamburgueses nascuda en plena pandèmia de la mà Aleix Puig, exconcursant de Masterchef, que el 2023 van facturar 41,6 milions d'euros, un 119% més que l'any anterior. Però el cas de Vicio no és l’únic de què forma part Leo Messi. Fa un parell d’anys l’estrella del futbol va llançar Play Time Sports-Tech, un fons per invertir en companyies de Silicon Valley del sector digital i de les comunicacions.
Rivals al camp i socis als despatxos
A finals de 2021 Iker Casillas va presentar Sportboost, la seva nova empresa juntament els seus socis principals, ESIC i LaLiga. L’acceleradora i incubadora de firmes emergents vinculades a l’esport va sortir a la llum amb la finalitat de fer-les créixer i arribar a ser líders. A través d’aquest vehicle inversor, i juntament amb Wayra (el braç inversor de Telefónica), el programa especialitzat disposa de tots els recursos d’assessorament, desenvolupament de negoci, relacions institucionals i accés a finançament per portar els projectes d’emprenedoria a “l’èxit”. Sportboost ha invertit en diverses start-ups, entre les quals destaquen Fly-Fut, Kognia i Idoven. En aquesta darrera, Pau Gasol també ha apostat pel projecte.
Rivals al camp i socis als despatxos. Iker Casillas, a través de la seva acceleradora i Gerard Piqué, fundador de Kosmos Holding, president de l'Andorra FC i creador de la Kings League, entre altres projectes, van invertir recentment a Kamleon pel llançament del seu primer producte, el S-Urinal (smart urinal). L’empresa catalana, dedicada a transformar els lavabos en espais intel·ligents, ha llançat un urinari capaç de mesurar el nivell d’hidratació de les persones en temps real i mostrar els resultats de manera immediata en una pantalla instal·lada en el mateix lavabo, així com en una app que permet analitzar l’orina i conèixer l’estat de salut dels usuaris. A banda, Piqué també ha donat suport a start-ups de videojocs com Sorare i Goals.
Inversions en el món del bàsquet
De fet, en el món del bàsquet els germans Pau i Marc Gasol han estat dos dels pioners a llançar-se a la piscina de la inversió. El gran dels germans Gasol és el fundador de Gasol16 Ventures, un vehicle empresarial per agrupar els seus projectes d'inversió i assessoria per donar suport al sistema emprenedor. L'objectiu era identificar projectes amb capacitat de creixement per maximitzar el seu potencial en diferents verticals: iniciatives que innovin en el món de l'esport, que estiguin relacionades amb el benestar i emprenedors espanyols amb projecció mundial. "A Gasol16 Ventures som molt selectius amb els projectes en els quals participem i volem aprofitar el coneixement, l'experiència i la xarxa global del nostre equip per ajudar els nostres socis a guanyar", va assegurar Pau Gasol en la presentació del vehicle empresarial.
A banda, ambdós germans també han invertit a LuzIA i Gravity Wave, un parell de firmes emergents espanyoles amb impacte internacional. LuzIA és un assistent que compta amb IA per simplificar les tasques i ampliar la productivitat dels usuaris, mentre que Gravity Wave està especialitzada en la recuperació i transformació de xarxes de pesca amb la finalitat de netejar els oceans. Paral·lelament, Marc Gasol també ha invertit en la plataforma barcelonesa de flors a domicili Colvin i a Indya, una start-up de nutrició enfocada als esportistes. En aquest cas, també hi van entrar com a inversors els pilots Aleix Espargaró i Alex Rins, el jugador de bàsquet Rudy Fernández i també Iker Casillas. Marc Gasol, per la seva part, ha invertit en la start-up de subscripció mensual de bicicletes Kleta, juntament amb el porter alemany Marc-André ter Stegen i també a Dux Gaming, una start-up de videojocs esportius.
El cafè d'especialitat, el nexe d'unió entre els esportistes
Un altre sector que no és aliè a l'entrada d'esportistes com a inversors és el del cafè. Alexia Putellas i Sergi Roberto en són testimonis, i és que ambdós han invertit a Syra Coffee, una empresa de cafè d'especialitat amb seu a l'Hospitalet de Llobregat que també compta amb inversors com els germans Thiago i Rafinha Alcántara. Cafè de Finca, que també produeix cafè d’especialitat procedent d’Etiòpia, Guatemala, Hondures, Equador i El Salvador va tancar recentment una ronda de finançament de la mà d’estrelles de l’esport i la música. L’exfutbolista David Villa i el DJ Wally López van formar part de l’operació, en la que també hi van formar part la jugadora del FC Barcelona Patri Guijarro i el futbolista del PSG Carlos Soler. En rondes anteriors també hi van participar els germans Gasol, Mario Suaréz, Falcao i Ter Stegen. La companyia té previst produir aquest any 100 tones de cafè, la qual cosa suposa pràcticament duplicar la xifra de 2023.
Més enllà del cafè d'especialitat, Sergi Roberto també té participacions en el restaurant de menjar saludable Flax&Kale, la joieria Two Jeys, o la companyia de productes 100% vegetals Heura. I no és l'únic. Saúl Ñíguez, Borja Iglesias, el britànic Chris Smalling o Ricky Rubio també han cregut en el projecte barceloní de carn feta a base de proteïna vegetal.
Un altre esportista d’elit que ha decidit fer el salt al sector emprenedor és Marc Márquez. El pilot de MotoGP és president i conseller delegat de Vertical Management S.L., empresa enfocada a la representació i assessorament d’esportistes, tant nacionals com estrangers, i ara també d’influencers i creadors de contingut. Sense deixar de banda el motor, just després de la pandèmia va néixer RAW Superdrink, una companyia que va saltar a la palestra per haver desenvolupat la primera beguda esportiva BIO del mercat. Amb ingredients procedents de l'agricultura ecològica, sense sucres i apta per a vegans i celíacs, la firma va rebre el suport del pilot Fernando Alonso, Rudy Fernández, Aleix Espargaro o la nadadora Marina García.
Salut de les start-ups espanyoles
Durant els sis primers mesos d'aquest any, les start-ups espanyoles han captat més de 1.566 milions d'euros, la qual cosa suposa un augment del 49% respecte al mateix període de l'any anterior. Aquest increment s'ha vist impulsat pel creixement de les anomenades megarrondes (superiors a 50 milions d'euros) que han comptat, en gran part, amb la participació d'inversors estrangers. Segons un informe de la Fundació d'Innovació Bankinter, si s'exclouen aquestes megarrondes, tant el volum d'inversió com el nombre d'operacions s'ha mantingut en nivells similars a 2023.