Repunta, lleugerament, el nombre de dones emprenedores a Espanya. La incorporació de la dona a l'ecosistema emprenedor espanyol avança, però molt lentament, ja que només un 10% de les start-ups del país està fundada exclusivament per dones. Aquest percentatge és superior al de 2023, quan la xifra de negocis emergents fundats exclusivament per dones va ser del 8% i del 6% l'any anterior. Segons les dades de l'última edició del Mapa de l'Emprenedoria realitzat per South Summit i IE University, els equips fundadors mixtos suposen el 20% a Espanya, en comparació amb el 33% del 2023 i el 35% del 2022. De fet, des de fa més d'una dècada la bretxa de gènere en l'ecosistema emprenedor espanyol segueix sense escurçar-se.

El Mapa de l'Emprenedoria posa en el punt de mira la disparitat en la distribució de CEO homes i dones a les start-ups espanyoles en funció de qui compon el seu equip fundador. Mentre que en les empreses emergents fundades exclusivament per homes el 100% dels directius són masculins, en les start-ups fundades únicament per dones hi ha un 8% de CEO homes, 4 punts percentuals més que a la resta d'Europa. En els casos dels equips fundadors mixtos, la proporció entre directius homes i dones és del 66% versus el 35%, una dada similar a la dels últims anys. Un altre aspecte a millorar de la situació de la dona dins l'ecosistema emprenedor és la composició dels equips directius. Fins a un 18% de les dones fundadores no ocupa cap lloc directiu dins la seva start-up, una dada que baixa fins a l'11% en el cas dels homes. 

Per què emprenen homes i dones? 

A banda, l'informe ressalta el motiu pel qual emprenen homes i dones. Mentre el 48% dels homes defensen emprendre perquè "sempre ho han volgut fer", el 42% de les dones ho fan perquè detecten una necessitat del mercat. De les emprenedores analitzades, 1 de cada 3 assegura que posa en marxa un negoci pel "somni de ser emprenedora", seguit del 18% que confirma que s'ha unit a projectes ja desenvolupats (11% en el cas dels homes) i el 8% que buscava un canvi professional (en comparació amb el 3% masculí). Més enllà de comprovar que les dones espanyoles emprenen menys que els homes, cal sumar-hi el fet que elles són menys emprenedores en sèrie que els homes. Si bé l'any 2023 destacava que el 42% de les dones ho feien en sèrie, el que significa que ho fan més d'una vegada, enguany la xifra disminueix fins al 38%. Pel que fa al sector masculí, el percentatge arriba al 63%. 

Respecte a les vendes dels negocis, l'estudi mostra que el percentatge de dones que han aconseguit vendre les seves start-ups és del 24% en comparació amb el 36% dels homes. Aquest no és un cas aïllat, i és que a tot Europa les dones tenen més dificultats per vendre que els homes. De fet, només als Estats Units i Canadà la dada de venda de negocis emergents és similar entre homes i dones. 

Finançament

Segons l'informe, les emprenedores estan més formades que els homes: pràcticament el 100% compta amb estudis universitaris i el 20% té un doctorat, 4 punts més que els homes. I pel que fa a l'edat, el 82% de les dones emprenedores comença el seu negoci passats els 30 anys, 7 punts percentuals més que els homes, que solen començar a emprendre abans. A més, el Mapa de l'Emprenedoria assenyala que les dones són més cautes a demanar finançament que els homes (64 vs. 74%) i finalment recorda que els sectors que compten amb una major representació femenina són la salut, l'educació, l'impacte social i la indústria