Compte enrere per a l'obertura del nou hub d'Aticco a la Borsa de Barcelona. L'ecosistema barceloní, que disposa d'espais de coworking, coliving i una acceleradora d'empreses emergents, obrirà després de l'estiu el Barcelona Finance Hub (BFH), un espai d'innovació al centre de la capital catalana que la Generalitat va adjudicar a la companyia a finals de l'any passat. Aticco, que ocuparà les plantes 5, 6, 7, 8 i 9 de la Borsa de Barcelona, vol posar en marxa un hub "de referència d’innovació financera a Europa” que aglutini empreses, firmes emergents i professionals del sector. Està previst que obri les portes el mes de juliol i que el setembre s'iniciïn les activitats presencials.
L'acte de presentació, que s'ha dut a terme aquest divendres, ha comptat amb la consellera d'Economia i Hisenda, Natàlia Mas, el president de la Borsa de Barcelona, Eduardo Ansaldo i el director del Barcelona Finance Hub, Quino Fernandez. "El Barcelona Finance Hub és un bon exemple de col·laboració publicoprivada, imprescindible per a afrontar els reptes del futur”, ha apuntat la titular d'Economia en funcions, que ha afegit que “Catalunya té un ecosistema financer dinàmic format per 628 empreses, de les quals 140 són de l’àmbit tecnològic”.
"Barcelona, líder en innovació financera"
Segons han informat des d'Aticco, el Barcelona Finance Hub "serà un punt de trobada per a professionals independents, start-ups, scale-ups fintech, insurtech, legaltech i proptech, negocis, grans corporacions i institucions bancàries, associacions, fons d'inversió i centres de formació, tant nacionals com internacionals". A més, oferiran una sèrie de serveis exclusius com un programa anual d'incubació per a projectes en fases idea o pre-seed, i un programa d'acceleració per a projectes en fase seed. També, els emprenedors podran participar del Future Finance Summit, un congrés anual dedicat a la innovació financera. D'aquesta manera, s'aconseguirà que els membres puguin connectar i crear sinergies entre ells.
“El hub no és només un pas important per a Aticco, sinó que també ho és per a Barcelona, que es posiciona com una de les ciutats líders en innovació financera”, ha indicat Quino Fernández, director del BFH i CEO de AticcoLab, que ha agregat que "des d'Aticco volem seguir contribuint al creixement i desenvolupament empresarial i econòmic per situar la capital catalana com una de les ciutats líders del sector financer".
El calendari establert per Aticco assenyala que les primeres activitats vinculades al hub es posaran en marxa el mes vinent, tot i que les obres no finalitzaran fins al mes de juliol. Per tant, des del grup preveuen que l'edifici estigui plenament operatiu al setembre i que ocupi uns 3.000 metres quadrats de superfície de l'edifici de la Borsa.
Adjudicació de la convocatòria
Va ser a finals de 2023 quan la conselleria d'Economia i Hisenda de la Generalitat va adjudicar a l'empresa COSPACE SL, propietària de la cadena de coworking Aticco, el projecte per convertir l'edifici de la Borsa de Barcelona en un hub financer. El departament va publicar la resolució d'adjudicació de la convocatòria, feta a través de concurrència competitiva, per "dur a terme la promoció, dinamització i competitivitat dels serveis financers entorn de la tecnologia, les finances sostenibles i l'emprenedoria d'inversió a Catalunya". D'aquesta manera, la Generalitat ha cedit a l’operador l’ús de 5 plantes de l'edifici per un període de sis anys (2024 a 2029) en forma d’una subvenció en espècie. A canvi, l’empresa adjudicatària ha de dur a terme les actuacions detallades a les bases del concurs i també ha d'abonar a l’administració catalana la quantitat de 224.240 euros anuals.
Fundada el 2016 per Gabriel Espín, Juan Carlos Morales i Franz Pallerés, Aticco va néixer com una empresa de coworking que, a més, impulsa a emprenedors i start-ups a créixer. El 2020, el negoci va ampliar la seva proposta amb l'obertura d'Aticco Living i la plataforma d'impuls a l'emprenedoria Aticco Lab. Fa un parell d'anys, a més, va incorporar també Aticco Ventures, la seva comunitat d'àngels inversors.