Neveres intel·ligents i connectades per substituir les "antiquades cantines corporatives". Amb aquesta idea i vista l'evolució que ha tingut el món laboral després de la pandèmia, els emprenedors Meritxell Ventura i Jordi Gutiérrez van decidir muntar Noweat, neveres intel·ligents que també són restaurants saludables a l'oficina. "La idea era fer menjars sostenibles perquè els nostres articles tenen un sistema d'entrega i recollida d'envasos reutilitzables, diversos programes d'impacte social i tots els productes són frescos i saludables", assegura Ventura a aquest mitjà.
La diferència entre una nevera tradicional i la de Noweat? Per accedir al menjar i a les begudes es fa a través del mòbil, com si fos una màquina expenedora, però amb menjar saludable i variat. "A l'hora d'esmorzar el client s'hi pot trobar iogurts amb fruita o pastisseria casolana i al migdia hi ha amanides, entrepans i plats calents, una mica de tot", destaca. La nevera pot entregar fins a 250 plats a l'hora i el plat més car que tenen està al voltant dels sis euros. I el preu? La instal·lació de l'aparell té un preu d'entre 1.500 i 1.800 euros i després, per a la companyia, no té cap cos més. "El que demanem és un consum mensual mínim de 600 euros i, si no arriben a aquest topall, la diferència sí que l'ha de pagar l'empresa, tot i que no ens hi hem trobat massa", assenyala.
Neveres amb menjar saludable, de fàcil accés i econòmiques
A França aquest tipus de neveres ja existia, però a Espanya encara no, així que van començar a dissenyar els aparells aquí per créixer en aquest tipus de negoci amb la finalitat que els frigorífics conservessin bé el menjar, fossin de fàcil accés i sobretot, econòmics. La producció es duu a terme a Barcelona i les neveres de Noweat ja estan instal·lades a les oficines de Tropicfeel, Holaluz, N26 i Glovo, entre altres. "No estem presents a empreses petites perquè tenim un mínim de consum, que és per sobre dels 150 empleats, sinó a la companyia no li sortiríem rendibles". Paral·lelament, la start-up també té neveres instal·lades a residències d'estudiants, hospitals i gimnasos. "Som un B2B (business to business), però també estem a llocs on la gent ens pugui trobar de manera fàcil i recurrent", indica l'emprenedora.
Com funciona? "Funcionem amb càmeres de reconeixement i sensors. Disposem d'una aplicació on vincules la targeta i un QR, s'escaneja i s'obre automàticament la porta de la nevera. Llavors, el client agafa el que vol, amb els sensors es detecta el que s'ha agafat i t'ho cobra directament a la targeta", informa.
Actualment, la firma compta amb mitja dotzena de treballadors i té part de la cuina externalitzada. L'any passat van fer una primera ronda de finançament valorada en 180.000 euros i a finals d'aquest any esperen aixecar entre 600.000 i 700.000 euros. Entre els objectius de la marca hi ha el d'arribar a les 120 neveres instal·lades i créixer a Madrid, València i Màlaga. A banda, també volen muntar córners a les empreses on comercialitzar els seus productes. Fora d'Espanya? "Hem tingut algunes converses, però creiem que encara no és el moment", reflexiona Ventura.
De 'take away' al 22@ a aparells intel·ligents a les oficines
La Meritxell i el Jordi ja havien muntat un projecte anteriorment, l'any 2007, però no va acabar de quallar. "També estava enfocat al menjar d'oficina, però era un projecte molt avançat al mercat", recorda. "En veure que la gent estava cansada de menjar sempre el mateix i vist l'interès general, vam apostar per muntar una botiga de menjar per emportar al 22@". De fet, aquest local obria al migdia, era take away i anava enfocat a la gent d'oficina, que volia menjar de manera saludable i sostenible. "Vam veure que unes 150 persones hi passava cada hora i, abans que arribés la pandèmia, vam creure que podíem escalar aquest projecte", apunta.
Quina diferència hi havia entre una botiga com la vostra i el delivery? "La idea del repartidor o rider no anava alienada amb els nostres valors i vam pensar a fer un delivery, però diferent". Contra tot pronòstic, va arribar la pandèmia i van aprofitar per canviar l'estructura, així va ser com van passar d'un petit comerç al Poblenou de la capital catalana al que ara es coneix com a Noweat.