De muntar-se les seves pròpies ulleres a liderar un equip de més de 40 persones. Project Lobster és una start-up barcelonina que ha agilitat el sector de les òptiques. La firma muntada fa cinc anys de la mà d'Oscar Valledor ha creat un procés tecnològic amb l'objectiu de reduir els mitjancers i lliurar les ulleres als clients en el menor temps possible. A més, una quarta part de la plantilla són professionals de la visió, per la qual cosa els usuaris poden reparar-se i canviar-se les ulleres in situ. Nascuda totalment com a comerç en línia, la companyia ha arrencat un fort pla d'expansió amb què pretén acabar l'any amb 11 botigues repartides per Espanya, davant les cinc que té ara.
El primer punt físic va ser a Barcelona, el segon a València i més tard van obrir un segon local a la capital catalana. Quan feia uns mesos que estaven oberts va esclatar la pandèmia, on el pes del digital es va tornar més fort. Va ser el 2020 quan van estar molt a prop de la rendibilitat i amb la caiguda de les restriccions, van tornar a encendre la maquinària d'expansió.
"La tercera botiga a Barcelona és la més especial, era un projecte que ens vam trobar de casualitat i ens vam llançar a la piscina quan ningú no confiava en el retail", assenyala Valledor a ON ECONOMIA. "Ja teníem clar que els punts físics tenien sentit, però amb aquesta obertura encara més, ja que vam dissenyar les múltiples estances del comerç, les sales de visió, el taller i inclús la terrassa", afegeix l'emprenedor. "El mercat a Espanya és de 2.300 milions d'euros, al país hi ha més d'11.000 òptiques i en tenim cinc. El potencial de creixement és gegantí".
Project Lobster aposta per l'expansió nacional
La firma va arrencar amb una inversió inicial de 40.000 euros, van entrar al programa d'acceleració de Lanzadera de Juan Roig i quan van acabar van dur a terme una ronda d'inversió amb Cabiedes&Parners i Abac Capital, entre altres inversors, en la qual van aconseguir 300.000 euros. Amb tot, el negoci va començar a créixer i internacionalitzar-se. Project Lobster ven especialment a països escandinaus, França i Holanda i ara per ara descarten un punt de venda físic fora d'Espanya. "Crec que podem ser els millors al país, però a Anglaterra, Alemanya i França, per dir tres països ja hi ha gent que ho està fent molt bé", indica Valledor a aquest mitjà.
L'empresa barcelonesa compta amb 40 treballadors, el 25% són professionals de la visió i dos es dediquen al disseny d'ulleres. La clau de l'èxit? "Tenim un públic objectiu molt ampli, d'entre 25 i 45 anys, i servim les ulleres en menys de 72 hores", declara. A més, apunta que com que no compten amb intermediaris, un producte que es ven per 300 euros, ells ho fan per 100. "Anem directes al consumidor, no volíem ni mitjancers ni distribuïdors i de moment el negoci funciona i esperem que així continuï".
En total, Project Lobster suma 23.000 clients actius i el 2021 van facturar 1,3 milions d'euros. "L'exercici del 2022 encara no l'hem tancat, però estic segur que creixerem". De cara a aquest any preveuen un creixement sa, millorar allò que els funciona i continuar engrossint la seva cartera d'usuaris. "Lobster no és un projecte d'arribar molt de pressa, sinó arribar lluny, guanyar diners amb cada venda i amb cada botiga". Sou rendibles? "Totes les botigues ho són", recalca Valledor.
"No som ni una marca d'ulleres ni una òptica"
De cara a l'any que ve la companyia espera continuar creixent, ser rendibles i apostar per les botigues físiques. "El que més soroll fa és tirar el maó per la finestra, és important continuar treballant això amb l'obertura de botigues". "Al final, amb un punt físic ens acaba coneixent més gent, ja no només els que saben els qui som, sinó algú que no ens té al radar", matisa.
Com us definiu? "Nosaltres no venem ulleres, venem que la gent vegi bé. Això és important entendre-ho perquè no som ni una marca d'ulleres ni una òptica, som una marca de visió", aclareix Valledor. "Una òptica et ven el servei, és com un marketplace en línia, i una marca d'ulleres dissenya productes, però res més, nosaltres ho hem unit tot", puntualitza.
"L'emprenedor és home orquestra"
I com et defineixes tu? "L'emprenedor és home orquestra, ho ha de fer tot i quan ha de passar a liderar un equip, ha de centrar-se, ordenar la casa, treballar els models de negoci i anar polint el que agrada i el que no. Nosaltres hem aconseguit crear conceptes de botigues petites, estratègiques i eficients i jo m'encarrego de la direcció creativa. El costat creatiu se m'ha manifestat per aquí i estic molt content amb això", acaba.