El primer trimestre d'aquest 2022 va arrencar amb 1.311 milions d'euros invertits en start-ups. Només el mes de gener es van aconseguir recaptar 710 milions d'euros. Tot apuntava que l'any començava amb el vent a favor a nivell finançament, igual que el 2021 i l'anterior, però els accionistes, fons d'inversió i business angels van començar a treure la tisora poc després de l'inici d'any. El 2021 es van recaptar 4.200 milions d'euros i enguany s'han superat els 3.300 milions, però el tancament d'aquest 2022 no serà com l'anterior. Per què? Des de les grans tecnològiques fins a les start-ups més petites, totes responen a l'uníson que enguany la sequera financera s'ha apoderat del dia a dia. La situació macroeconòmica i geopolítica adversa han propiciat aquest escenari.
Durant el segon trimestre de l'any es van tancar més de 120 operacions amb un valor aproximat de 729 milions d'euros i la inversió al tercer trimestre d'aquest 2022 a Espanya va caure fins als 600 milions d'euros, enfront dels més de 900 milions aconseguits durant el mateix període de 2021 al país. Entre els mesos d'octubre i desembre s'han aixecat 717 milions d'euros, amb el mes d'octubre com a protagonista amb 448 milions d'euros recaptats. No obstant això, sense haver-se tancat la recaptació total de desembre, només s'han recaptat 76 milions d'euros.
"Ja no hi ha diners per a mediocres"
Amb tot, durant la primera meitat d'aquest 2022 es va invertir més que el 2020, el 2019 o el 2018, després que l'any passat s'invertissin 4.200 milions d'euros, pràcticament quatre vegades més que el volum de l'any anterior i rècord des que es recopilen aquestes dades. Segons Helena Torras, Managing Partner de PaoCapital, "hi ha una petita reticència a l'hora d'invertir per la incertesa de què passarà l'any que ve" i indica que "s'està notant la baixada de valoracions". En aquest sentit, l'empresària explica que "els tiquets cada vegada són més petits i això fa que baixi la valoració". Què es preveu per a l'any que ve? "El 2023 pinta molt pitjor; l'any que ve serà dur".
Tanmateix, Torras posa èmfasi que hi ha un percentatge petit d'empreses emergents que sobresurten i que aquestes sí que rebran finançament. "Els costarà més, els inversors es prendran més temps a l'hora de decidir i potser en lloc de 10 milions et donen vuit, però els negocis bons continuen trobant diners", assenyala. De fet, aclareix que "s'ha acabat el PowerPoint i els documents amb quatre gràfics" i que "ja no hi ha diners per als mediocres".
En aquesta línia parla Marcos Canas, fundador de Paloseco, la marca espanyola de ginebra pensada per prendre's sense ser barrejada. L'empresari respon que "el temps de decisió dels inversors és més llarg del normal i afegeix que "ara molts inversors esperaran a veure com comença l'any". I quan acabarà aquest període? "La inflació, la guerra d'Ucraïna, la pujada de tipus... tenim molts factors externs i l'esperança és que l'any que ve encara no, però sí el 2024 es normalitzi tot", ambiciona Torras, que esmenta que "la innovació necessita finançament".
El director de l'acceleradora de negocis AticcoLab, Quino Fernández, recorda que "diners n'hi ha, existeixen" i que cada vegada més fons d'inversió americans s'estan fixant en els negocis espanyols. "Els diners hi són, potser són més reticents que abans, però diners n'hi ha i els inversors tenen ganes d'invertir. El que és bo, és bo, i això els inversors ho saben". El segueix Torras, que expressa que "a Espanya comptem amb molts fons i molt capital" i manifesta que "cada vegada som més atractius per a l'inversor estranger". "No pots tenir un hivern indefinit, cal tornar a invertir i apostar per les start-ups bones del país", afirma la inversora.
Llavors, si hi ha diners i start-ups, on està el problema? "S'han acabat els diners fàcils, la pluja de milions i el fet de finançar projectes que no són sostenibles. Al final, nosaltres el que demanem és que el negoci sigui sostenible, no rendibilitat. "Els demano que siguin capaços de generar, que si hi ha un moment de crisi es pugui tallar i cobrir costos", declara Torras. "No vull rendibilitat perquè vull que reinverteixin tot el que generen per continuar creixent".
"El mercat d'inversió en Espanya cada vegada és més madur"
Sobre el talent a Espanya, Jordi Romero, fundador de Factorial, argumenta que n'hi ha molt, però la qüestió és que no parla anglès. "Nosaltres, per exemple, som en un munt de mercats, necessitem talent i en l'àmbit local en tenim molt, és espectacular, però ens falta ambició i dominar més i millor l'anglès", adverteix. Li dona la raó Canas, que apunta que "cada vegada el mercat és més madur, que a Espanya tenim molt talent i molts projectes interessants".
Què li faltaria a Espanya per assolir aquesta maduresa? "Ens falta credibilitat, que els inversors creguin en nosaltres," declaren tant Canas com Torras, però afegeixen que "el potencial de créixer i tenir èxit al país versus el cost de fer-ho a Espanya fa que siguem encara més atractius per a les big tech de fora".
"Els unicorns són una moda"
Factorial no comparteix dades de facturació, però l'emprenedor barceloní indica que "tenim clar com aconseguir la rendibilitat". Des de la scale-up no tenen una data exacta per al break even —punt de rendibilitat—, però es van ajustant a un creixement i ingressos en funció de les prioritats del negoci. "Tenim una palanca per revalorar el creixement i el fet de generar caixa, per això vam poder aixecar l'última ronda, per tenir el capital per poder créixer al màxim. En cas contrari hauríem pogut activar la palanca i posar-nos en rendibilitat. Com que podem demostrar això amb un pla de negoci, tenim inversors que confinen en nosaltres", assegura. "Aquesta és la clau", acaba Torras, "jo demano que el negoci sigui sostenible, no rendible".
Ser unicorn és l'objectiu? "Al final estem en una piràmide. La base està plena de start-ups que estan començant i a mesura que van avançant n'hi ha menys. Els unicorns són una moda, el més important és fer empreses que creixin molt, que facturin encara més, que comptin amb una plantilla molt àmplia i que siguin sostenibles. És igual si val 800 milions o mil, al final l'interessant és que sigui una empresa referent".