El sector hoteler s'ha vist evocat a una evolució forçada on la creativitat i la innovació, de la mà de les noves tecnologies, faciliten la reconversió de la restauració. Segons l'informe Foodtech in Spain: Moving the Spanish Food System Forward impulsat per ICEX, el sector es consolida com el motor de la indústria alimentària. Així ho demostren les dades recollides, on s'evidencia un creixement del 220% entre 2021 i 2020; i un import de 695.000.000 euros, que triplica la xifra invertida l'any 2020. L'auge en aquest camp es deu en gran part a les empreses emergents de delivery, juntament amb les inversions en proteïnes alternatives i digitalització de l'agricultura, han facilitat aquest desenvolupament. Gràcies a això, Espanya és el cinquè ecosistema foodtech amb més inversió en territori europeu, per darrere d'Alemanya, el Regne Unit, França i els Països Baixos. Espanya compta amb 400 start-ups que treballen en el desenvolupament de la cadena agroalimentària i les seves aplicacions futures.

El sector foodtech busca facilitar els processos i resultats en matèria alimentària gràcies a l'aplicació de les tecnologies, que permeten al seu torn anar enfortint el sector i fer-li un nou gir als resultats que poden donar. "Els grans referents del sector hoteler, aquells reconeguts per les seves creacions, són exemples de constant innovació i aplicació de les noves tendències al mercat", assenyalen des de Last.app, la firma emergent espanyola dedicada a la creació de programari per a la gestió de restaurants.

Pujada de costos

La pujada dels costos de subministraments, a més de l'increment de la factura de la llum, col·loca al sector de l'hostaleria en situació d'escac. Davant les dificultats que proposa la situació econòmica actual, la digitalització és un repte pendent per a la gran majoria dels hotelers. Per això, la indústria foodtech posa a disposició del sector de l'hostaleria les eines necessàries per facilitar l'optimització de tasques, reduir el malbaratament alimentari o millores en la gestió dels teus canals de venda perquè cada empleat brindi més valor i així reduir costos innecessaris.

La plataforma ConectadOS, assenyala en un estudi recent que, per aconseguir un creixement sostenible, és indispensable apostar per la digitalització per garantir el futur dels negocis. En aquest sentit, les raons per optar per processos de digitalització en negocis relacionats amb l'hostaleria i restauració són diverses com: facilitar l'elaboració d'inventaris, permetre optimitzar temps, millorar l'anàlisi de dades i fins i tot permet millorar l'atenció al client.

Integració dels canals de venda

La digitalització dels processos és una solució per augmentar els beneficis i, fins i tot, per garantir la correcta continuïtat de molts locals d'hostaleria. "Mitjançant la gestió de la base de dades amb un sistema de reports adequat i amb integracions amb sistemes de gestió, és possible optimitzar l'administració dels restaurants per reduir el malbaratament alimentari, millorar la gestió dia a dia i així reduir els costos de subministraments", indica Francisco Gea, Màrqueting director de Last.app. Les opcions que ofereix la digitalització del comerç hoteler són diverses i totes tenen un mateix objectiu: rebalancejar els costos i els beneficis.

De la mateixa manera, una de les solucions a la situació actual ha estat l'aposta per nous canals de venda. "A través del programari de l'empresa emergent, és possible integrar tots els canals, com poden ser Glovo, UbearEats o botiga online en un mateix dispositiu, per agilitar l'entrada i sortida de comandes i evitar bregar amb múltiples mitjancers", explica Francisco Gea. Així doncs, mitjançant aquestes eines digitals, és possible donar un nou rumb al comerç hoteler per mitigar les dificultats que provoca la tendència inflacionària.

Des de Last.app assenyalen a ON ECONOMIA que actualment compten amb més de 1.000 restaurants i que per a l'any que ve tenen previst arribar a més de 2.500 locals. "Tenim des de grans restaurants japonesos fins a comerços que acaben d'obrir. Creiem que aportem molt en aquells negocis que està en creixement". En aquest sentit, recorden que a Espanya hi ha a més de 250 ciutats i que l'any que ve els agradaria obrir en algun país europeu. A llarg termini, els fundadors de la plataforma, que va sortir al mercat en plena pandèmia, aspiren a ser la solució "tot en un" per a restaurants i respondre a les necessitats dels usuaris, que matisen que van canviant. Recentment, la start-up ha adquirit la plataforma digital de comandes, reserves i fidelització pels negocis del sector de la restauració Klikin, propietat de Repsol.