Un informe d'Unicef publicat a principis d'any sobre l'impacte de la tecnologia en l'adolescència revelava que un 31,6% dels joves passa més de 5 hores diàries connectat a internet un dia de la setmana qualsevol, xifra que ascendeix al 49,6% durant el cap de setmana. Les dades apuntaven diferències per gènere i és que, mentre les noies prioritzen l'ús social a les xarxes, els nois passen més temps jugant a videojocs i consumint esports. Amb l'objectiu de frenar la pèrdua de temps a les xarxes socials i aprofitar els dispositius i els mitjans va néixer Thinki, una edtech que ha llançat un format per educar a través de la seva aplicació mòbil. Amb clips d'un minut, a l'estil dels que es fan servir a TikTok, la plataforma permet aprendre a través de vídeos curts i validar l'aprenentatge amb proves de coneixement.
La companyia va arrancar a principis d'aquest 2024 de la mà d'Òscar J. Picazo, un jove de 23 anys que, després d'haver creat un parell de negocis, buscava canviar el món educatiu. "Volem tancar la bretxa entre l'educació actual i la consumició de continguts que han anat adquirint els joves en els darrers anys", explica l'emprenedor, que afegeix que "TikTok ha revolucionat el món de les xarxes socials amb els seus vídeos verticals d'1 minut. Tot i això, lamentablement, la majoria de continguts que mostra no atorguen un valor significatiu a les vides dels joves. Per aquest motiu hem llançat una app pionera en el món de la formació", assegura.
Vídeos educatius en format TikTok
L'aplicació està disponible en tots els dispositius des del passat 15 d'abril. Per poder accedir-hi l'usuari ha d'estar matriculat en un dels programes de Thinki. De moment, compta amb un microprograma que comprèn temàtiques relacionades amb la creació de companyies emergents. "Els estudiants rebran consells d’emprenedors en actiu, podran conèixer les eines digitals per estalviar temps i diners a l’hora de crear un producte i aprendran a executar propostes de valor des de zero", indica Picazo, que és enginyer de formació i està especialitzat en vendes.
De fet, la plataforma ha donat el tret de sortida amb el programa "Emprendre per a no emprenedors", un curs que, segons el seu fundador, pretén convertir-se en una "disrupció de l'emprenedoria des de l'emprenedoria". "Busca crear un moviment alternatiu al desgastat concepte de l'emprenedor. Es tracta d'un programa centrat en els bàsics a l'hora de crear i escalar una proposta de valor de forma exitosa", comenta. El pròxim repte és replicar la fórmula de la formació en microcàpsules d'altres verticals educatives, com podrien ser les finances o la programació.
A més, els continguts avui en dia els produeixen ells i, de cara als pròxims mesos, volen començar a adquirir professors externs. "Ells no podran pujar els cursos, sinó que nosaltres els validarem, però des que vam sortir al mercat molts docents ens han contactat i creiem interessant que participin de l'aplicació", agrega.
Mil usuaris i entrada a Lanzadera
La inversió inicial del projecte va ser pràcticament nul·la i actualment es financen amb fons propis. A curt termini auguren que els usuaris facin un pagament al projecte que els doni accés a l'aplicació i més endavant es plantegen crear un model de subscripció. A més, la start-up està estudiant la possibilitat de crear un format en el qual l'estudiant pugui accedir a part de l'aplicació de forma complementària gratuïta, amb l'objectiu de "fomentar el contingut educatiu sense barreres".
I a llarg termini? "Ens adaptarem als nous formats i potser TikTok ja no és l'objectiu. La missió que tenim és fomentar i adaptar l'educació al format que el consumidor prefereixi i, d'aquí a uns anys, potser toca canviar", matisa.
Com que ja havia creat un parell de negocis anteriorment, Picazo va entrar a formar part de Lanzadera (l'acceleradora d'start-ups de Juan Roig) a mitjans de l'any passat. "Fa un temps també vam crear un projecte educatiu, però aquest va pivotar i va derivar a consultoria. Amb la cultura de la immediatesa i les xarxes socials vam decidir donar un cop de timó i crear cursos en línia. Sabíem que era un mercat molt concorregut, però ens vam centrar a crear una solució a través d'aquest format de clips curts", acaba.