Pol Karaso i Àlex Corbacho es defineixen a si mateixos com dos "emprenedors empedreïts". No han deixat de llançar la tovallola en cap moment i, després de tancar dos negocis, han decidit tornar a l'ecosistema emprenedor. Els emprenedors es van conèixer fa més de 20 anys estudiant enginyeria aeronàutica. Els seus camins es van separar després de la universitat i, el 2016, van deixar les seves respectives feines amb l'objectiu de muntar una start-up. Aquell any van crear una companyia de lloguer d'armaris al núvol que no va arribar a bon port. Posteriorment, van reformular aquesta idea inicial i la van digitalitzar, encara que també van fracassar. Estan convençuts que la tercera és la bona i, dit i fet, han aixecat 1 milió d'euros per a Ealyx, una plataforma que ofereix als consumidors la possibilitat de pagar noves compres amb diners o amb productes utilitzats.

"Amb la primera idea volíem reunir tots els ingredients per fer un projecte que ens motivés, volíem oferir una proposta de valor per resoldre un problema al mercat", expliquen Karaso i Corbacho, per posteriorment recordar que ràpidament van veure que no funcionava. Van deixar el projecte de banda i van engegar Boxmotions, que va estar en marxa set anys. Amb l'esclat de la pandèmia, l'escassetat de moviment al sector i la cautela inversora es van veure obligats a pivotar el negoci cap a una empresa més tecnològica. Això va ser el 2020 i, uns mesos més tard, pel context global, l'empresa va abaixar la persiana. "Ens va costar trobar finançament per seguir, la sequera financera es va escampar, la companyia no va aconseguir superar la sotragada i a finals de 2022 vam tancar definitivament".

"Teníem la necessitat de tancar una ronda"

"No veiem com un error tancar dues companyies perquè t'emportes aprenentatges", aclareixen els emprenedors, que agreguen que "hi ha molts elements externs que no depenen pròpiament de com estiguis executant el projecte, sinó més aviat de l'entorn". Què més va fallar? "El problema que vam tenir, més enllà de l'entorn, és que en el full de ruta que vam traçar necessitàvem tancar una ronda el 2022, teníem aquesta necessitat. Amb el canvi de context, ens quedem sense finançament". I llavors? "Canviem el pla, arrenquem el pla B que semblava que anava a funcionar, però tampoc". Ara esteu desenvolupant el pla C? "Exactament. Però aquesta vegada hem tancat una ronda que ens dona certa maniobra i, si hi ha canvis en l'entorn, sabrem tenir més cintura per adaptar-nos als esdeveniments", confirmen.

Fundadors d'Ealyx | Cedida

Aposta per l'economia circular

Amb l'objectiu de "revolucionar l'economia circular", Karaso i Corbacho han aixecat 1 milió d'euros en una ronda en què hi han participat fons com Demium Capital, Archipélago Next i Plug And Play Ventures, entre d'altres. La start-up permet als consumidors pagar noves compres amb diners o articles utilitzats de forma instantània. "Ealyx va sortir al mercat amb la intenció de resoldre un problema relacionat amb la venda de productes de segona mà, i és que l'usuari no rep el pagament fins al cap d'un llarg temps. Amb aquest mètode, el client no pot realitzar noves compres i nosaltres resolem aquesta dificultat, permetent descomptes al moment de realitzar la transacció de productes utilitzats," argumenten.

Com ho fan? Els emprenedors expliquen que ho fan a través de la utilització d'eines de finançament al consumidor, que permeten avançar els diners a descomptar de la nova compra. Una vegada que el producte venut és inspeccionat, es cancel·la el deute. "És una solució que impulsa l'economia circular i incentiva la recuperació d'articles utilitzats per part dels comerços electrònics sense que aquests hagin d'assumir un risc financer en la valoració remota del producte utilitzat, però permetent que es beneficiïn d'oferir descomptes instantanis als seus consumidors durant una nova compra".

Així mateix, Ealyx ha emmarcat l'oportunitat de negoci basant-se en el fet que, segons les dades d'Eurostat, la taxa de circularitat a la Unió Europea (UE) és d'un 11,5%, en tant que durant els últims anys s'ha produït un estancament en el seu progrés. "Aquestes dades posen de manifest la necessitat d'impulsar i donar suport a iniciatives que fomentin el reciclatge i reutilització d'una forma efectiva i senzilla per als productors i per als consumidors, sobretot davant del gran creixement de les compres en línia", atribueixen des de l'empresa.

Finalment, ambdós expliquen que és la primera ronda i que els servirà per estendre el producte. "Volem enfocar-nos en el creixement i multiplicar tant operacions com punts de venda". En aquest sentit, asseguren que estan creant una "nova categoria" i preveuen generar els primers milers de noves compres pagades amb producte utilitzat en els pròxims mesos i multiplicar per vuit les comandes el 2025.