Des del 2018 s’han creat 250 nous unicorns cada any a Europa, amb l’excepció del 2021, quan la xifra es va disparar als 787. El 2022, la creació d’aquest tipus d’empreses es va desplomar, juntament amb la inversió a les empreses emergents. De fet, es va produir una caiguda del 90% en la taxa de nous unicorns en cinc trimestres, segons l’informe State of European Tech 2023 d’Atomico. Al llarg del 2023, amb la caiguda del finançament, es va reduir la creació de negocis amb una valoració superior als 1.000 milions de dòlars, d’altres que havien aconseguit aquest estatut van ser descoronats i finalment, la presència de dones en aquest àmbit, també va mancar. I no només l'any passat.
En el cas d’Espanya, hi ha dubtes sobre quants unicorns hi ha. En alguns informes en destaquen cinc, en altres set i en alguns altres una desena. El motiu? Més enllà de la seva valoració, aquest tipus de companyies no cotitzen a borsa i tenen una antiguitat menor a 10 anys. Per tant, alguns negocis ho van arribar a ser, però potser ara ja no ho són per haver venut totes o part de les seves accions o per haver perdut la valoració de 1.000 milions.
On són les dones?
Tot i els dubtes sobre la categoria, si a Espanya només una de cada cinc creadores de firmes emergents són dones, en el cas dels unicorns la xifra encara és més baixa. Al país no hi ha cap empresa liderada per una dona que hagi aconseguit l’estatus d’unicorn i de la desena de negocis valorats en més de 1.000 milions de dòlars, no hi ha cap CEO femenina. Jobandtalent, Devo, Fever, Travelperk, Cabify, Recover, Factorial, Copado y Domestika són els actuals unicorns que hi ha a Espanya i Flywire, Idealista, Glovo i Wallbox ho van ser, però o bé han sortit a borsa, o bé han vist reduïda la seva valoració o bé han estat comprades per altres companyies. Dels 10 unicorns que hi ha i de la quinzena que hi va haver, cap d'ells té segell femení.
"És cert que, a la meva empresa, he tingut més facilitats per obtenir i adquirir experiència en un rol de lideratge. En cas de no ser així, potser hauria estat més difícil, no només pel fet de ser dona, sinó pel fet de ser tan jove", explica Mireia Trepat, cofundadora de Freshly Cosmetics. En aquest sentit, la directiva apunta que sovint troba a faltar la "poca presència femenina i la poca afinitat amb alguns perfils", però assegura que "això està canviant i cada vegada hi ha més dones". "Algunes vegades, en reunions o converses amb homes de més edat m'he pogut sentir una mica més petita, però sempre m'he sentit respectada i escoltada, potser és que he tingut sort en aquest aspecte", defensa.
La inversió també té segell masculí
Pel que fa a la inversió, a Europa només el 16% dels socis generals de les empreses de capital risc són dones, mentre que només el 2% del finançament per a start-ups a Europa es destina a projectes liderats per dones, segons el darrer informe de European Women in VC que analitza el món del Venture Capital des de la perspectiva de gènere. En el cas d'Espanya, hi ha una mitjana d'un 20% de dones inversores.
"Són xifres horroroses", assenyala Helena Torras, Venture Partner de Hans(wo)menGroup, que afegeix que "som més que fa uns anys, això ha canviat, però els números segueixen sent baixos". Torras explica que cal diferenciar entre business angels dones i sòcies dels fons: "On estem pitjor és en sòcies de fons. Estan començant a haver-hi incorporacions, però va molt a poc a poc". Per contra, indica que han anat in crescendo les dones inversores que inverteixen en l'àmbit particular i que, en part, ha estat gràcies al munt d'associacions que han sorgit. "Les dones estem perdent la por, ens estem engrescant i hi ha molta col·laboració", argumenta.
Sobre com veu el futur, Torras augura que les xifres creixin. "Vaig començar entre els anys 2007 i 2009 i des de llavors la radiografia ha canviat força, la presència femenina és més gran i el que necessitem són dones que gestionin molts milions d'euros".
Presència de dones en start-ups espanyoles
La manca de figures femenines en unicorns i en el sector del capital risc no és l'excepció. De fet, si s’analitzen els equips fundadors en l’ecosistema d’empreses emergents espanyol, en els equips mixtos es manté la proporció 80% homes i 20% dones i el 100% de les start-ups fundades només per homes tenen un CEO masculí, mentre que les start-ups fundades només per dones tenen un 28% de CEO homes.
Respecte al perfil de l'emprenedora, destaca la seva elevada formació, més completa que la dels homes, ja que el 15% d'elles compta amb un doctorat a l'hora d'emprendre davant el 13% d'ells, i un 73% de les dones emprenedores a Espanya compta amb un màster davant el 64% dels emprenedors. A més, les emprenedores espanyoles estan més ben formades que en la resta de regions analitzades, on les xifres d'emprenedoria amb màster i doctorat es bolquen en favor als homes.
Carme Poveda, directora de l'Observatori Dona Empresa Economia (ODEE), critica que, tot i que cada vegada hi ha més dones formades amb perfils tècnics, "costa" que arribin a posicions directives. "Ja no és només que no les promocionin, és que no es presenten en llocs directius. Cal aprofitar el talent femení i s'ha demostrat que amb diversitat de gènere les empreses tenen més rendiment econòmic". A més, recrimina que en l'àmbit tecnològic no s'estan veient avenços i que cal "més conscienciació". "Hem de començar des de la primària, que les nenes tinguin més referents a l'escola. Són canvis que no es produeixen d'un dia per l'altre, calen impulsos".