Un emprenedor nat. Així es defineix Dionisio Ugalde, CEO de Pro Shop Group, el comerç electrònic que distribueix roba, calçat i articles d'esport a tot el món. Quan amb prou feines tenia 10 anys, o fins i tot una mica menys, va començar a vendre cromos els diumenges en una plaça de Madrid. "Vaig començar a revendre els cromos els caps de setmana, vaig estar tres anys seguits fent-ho i fins i tot vaig arribar a tenir treballadors allà", explica el jove somrient. Després, amb un grup d'amics, es dedicaven a vendre fitxes als autos de xoc. "En qualsevol part on veia un negoci, jo el feia". Quan va acabar l'institut no ho va dubtar i es va matricular a empresarials. "Ho vaig fer amb una intenció clara", explica que s'ho passava "molt bé" amb els professors, que li llançaven un cable perquè era dels pocs "motivats" a la carrera i que va ser allà on va començar amb el desenvolupament de pàgines web.
El negoci actual, un marketplace especialitzat en articles de pàdel, hoquei i handbol, el va començar el 2010 i, encara que l'estratègia era igual a l'actual, els productes que oferien eren diferents. I és que en un inici Pro Shop Group es va centrar en articles d'hoquei i handbol. "El negoci funcionava bé fins que va arribar la covid-19, que ho va frenar absolutament tot, i vam veure que la companyia no funcionava perquè no es podien dur a terme els esports contacte". "El creixement del negoci era bo, però de sobte la pandèmia ho va frenar tot", recorda. Va ser allà quan van apostar per virar la línia de productes i van decidir arrencar amb el pàdel. "Vam haver de prendre una decisió ràpidament, ja que era o frenar en sec i acomiadar part de la plantilla o ficar-nos en una cosa nova." Així que van apostar pel pàdel. "Ara mateix és l'esport que més està marcant i en ell vam veure una oportunitat". La clau de l'èxit del marketplace és que no hi havia res semblant, al mercat no hi havia una botiga que fes les coses així. Nosaltres vam començar a vendre pales. "Va ser un còctel de necessitat, coneixement i ganes".
"Busquem duplicar la facturació aquest any"
Amb aquest canvi de rumb, la companyia va aconseguir tancar el primer semestre de 2024 amb més de 8 milions d'euros de facturació i la xifra obtinguda al juny doblava l'assolida durant el mateix període de l'any anterior. Per a aquest any auguren arribar als 20 milions, davant els 10 milions de 2023 i aconseguir una rendibilitat del 10%. "Els nostres objectius són clars. Volem ser l'opció favorita dels amants del pàdel i de l'handbol. Això és possible gràcies a les marques que componen el grup. Si bé és cert que Pàdel Pro Shop és la vertical més forta, això no seria possible sense l'altra, cada una d'elles amb un públic diferent i les seves particularitats. Aspirem a arribar tan lluny com sigui possible i ser l'aliat perfecte per als amants de l'esport", assenyala Ugalde.
A mitjà termini, la firma buscarà els 35 milions de facturació i no descarta obrir punts físics. Ara per ara venen en línia i estan presents en estands de circuits professionals. "Amb el creixement que portem tampoc volem perdre el focus, volem continuar fent les coses bé. De fet, Madrid és la capital mundial del pàdel, després es troben Barcelona i Màlaga i ens queda bastant públic per assolir", matisa. L'emprenedor assegura que aquest ràpid creixement es deu a les marques que ofereixen, a la qualitat dels productes, al servei ràpid i també al canvi de web a Shopify. "Vam canviar l'any passat, encara ens queda estabilitzar-nos, però ara per ara hem vist que el canvi ha estat molt positiu". De fet, durant els sis primers mesos de l'any, Padel Pro Shop ha comercialitzat més de 100.000 productes a través de les més de 40.000 comandes realitzades a la seva pàgina web.
Nous esports
I el següent? "No ens volem aventurar, però creiem que estarà relacionat amb el Crossfit", apunta Ugalde, encara que manifesta que volen anar a poc a poc, sense perdre el rumb. Així, l'emprenedor confirma que el pàdel està en "auge" i que l'esmentat esport ha tingut tres pics d'èxit: quan José María Aznar va aparèixer al focus mediàtic jugant amb les pales, fa uns quinze anys, quan van començar a proliferar moltes pistes i després de la covid. "És l'esport més practicat a Madrid i a Espanya és dels països més populars, el camí és llarg". "Mai no hem dut a terme rondes de finançament, vam començar amb capital propi per muntar la botiga, que en un inici només era d'hoquei, i volem continuar així. L'any passat vaig estar mirant mil·limètricament cada factura i, després d'assolir el break even, anem a buscar la rendibilitat".