Weprefereat és una start-up i alhora una aplicació que persegueix dos objectius: que es pugui menjar sa i lleuger a l’oficina i que per aconseguir-ho no calgui preparar-se un tàper a casa. És, per tant, una cantina virtual en què els treballadors de despatxos i empreses podem trobar una bona oferta de plats amb els nutrients necessaris per fer una ingesta adequada. Es tracta d’un servei adreçat a les companyies que no tenen o no volen una cuina a les seves instal·lacions o defugen de contractar un càtering de menjar precuinat, però que, en canvi, consideren que han de posar facilitats als seus empleats perquè no hagin d’anar a treballar amb una carmanyola. Per tant, a l’aplicació Weprefereat només hi poden accedir els treballadors de les companyies que prèviament han contractat els serveis d’aquesta firma.
Ara mateix, Girona, Barcelona, Múrcia i, d’aquí no res, Madrid, Saragossa i Pamplona són les ciutats on està implantada Weprefereat, amb obradors propis on diàriament es cuinen els plats de les comandes que reben a primera hora del matí i que es distribueixen cap al migdia, abans de les 14:00 hores. “Estem oferint un servei de cuina delivery per a un centenar d’empreses i alimentem de manera saludable a més de 1.000 treballadors”, explica Marc Almeda, que va impulsar el projecte amb Marco Romaniello. La idea els va sorgir fruit de la seva experiència a l’empresa on treballaven, a Girona, perquè no tenia una cantina de qualitat i es trobaven molts dies menjant el mateix o havien de comprar menjar precuinat perquè no tenien temps ni ganes de perdre el temps cuinant, assegura.
Les empreses que ofereixen als seus empleats aquest benefici, insisteix Almeda, aconsegueixen la satisfacció dels empleats, que augmenten la seva productivitat, reforcen el seu compromís amb el treball i a més aconsegueixen un major rendiment de l'equip tota la jornada, ja que els menjars són lleugers i no necessiten repòs. A més, actualment, és un reclam i un incentiu per aconseguir que la jornada laboral setmanal en la fórmula híbrida -dies presencials i dies de teletreball- estigui més ben valorada, comenta aquest emprenedor.
Weprefereat és molt flexible a l'hora de tancar els contractes amb els departaments de recursos humans de les companyies interessades que, un cop establert, disposen d’un codi d’accés a l’aplicació que identifica els seus treballadors i l’adreça on s’han de fer les entregues. Pel que fa al valor de les comandes, el tiquet de mitjana se situa entre els 10 euros i els 10,5 euros i els menús més complets entre els 11 euros o els 16 euros. Hi ha empreses que decideixen sufragar el cost total; altres que paguen una quantitat fixa que correspon a una part de l’import; algunes han fixat una retribució flexible per mitjà de les targetes restaurant que també es poden utilitzar; o simplement permeten que Weprefereat ofereixi el seu servei.
El projecte, en el que porten invertits uns 250.000 euros, disposa de tres obradors amb cuina pròpia per cadascuna de les ubicacions, a les quals se sumarà Madrid, a partir del pròxim mes de setembre, amb una cuina a la zona industrial d’Alcobendas. “Calculem que a finals d’any haurem assolit les 400 comandes diàries, mentre que ara en servim unes 80, i que facturarem uns 400.000 euros”, manifesta Marc Almeda. La previsió és disposar de vuit emplaçaments propis i uns altres 12 franquiciats en el termini de dos anys, arreu d’Espanya. Per iniciar aquesta expansió, els socis fundadors obriran una segona ronda de finançament durant el pròxim semestre per un import de 200.000 euros. “En funció dels nous punts d’elaboració anirem reforçant la plantilla que, actualment, és de 13 persones, entre cuiners i personal per preparar les comandes i repartir-les”, diu.
Els plats de cada dia, a partir de receptes que conjuminen calories, proteïnes, carbohidrats i greixos, s’elaboren únicament i exclusivament segons demanda, “per la qual cosa no malbaratem producte”. Confien molt en els avantatges de l’anomenat plat únic, tot i que el client també pot idear-se un menú de primer i segon plat i postres. Mentrestant, les begudes han desaparegut de l’aplicació perquè “ens vam adonar que moltes empreses i despatxos disposen de fonts d’aigua o màquines amb assortiment de refrescos”. També tenen cuina per a vegetarians.
Weprefereat busca un model ‘atípic’ de franquiciat
En la fase de creixement serà essencial el paper que tindran les franquícies per ampliar el negoci i els punts d’elaboració dels plats. Per això, el que ha passat pel cap dels impulsors de Weprefereat, i que en certa manera ja han testejat a Múrcia on l’obrador està situat en un restaurant, és arribar a acords amb establiments hotelers que tenen les seves instal·lacions de cuina infrautilitzades, “perquè potser només tenen servei de desdejuni”. De tal manera que “es podrien transformar en nous obradors de Weprefereat”, que gestionaria la mateixa empresa, i des dels quals se serviria a les empreses o despatxos de la seva àrea d’influència. En cap cas es feria servir per als hostes de l’hotel.