L’1 de febrer del 2025. Aquesta és la data anunciada per l’Ajuntament de Barcelona per fer obligatori el casc per als usuaris de patinet elèctric. Així ho ha avançat aquest dimarts la tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, en el marc de la Comissió de Mobilitat que ha donat llum verda a la tramitació de la modificació de l’ordenança de circulació de vianants i vehicles i que es portarà a aprovació en el plenari d’aquest mateix mes de novembre, que tindrà lloc el dia 29. amb la intenció que entri en vigor el primer dia de febrer de l'any vinent.
La modificació proposada pel govern Collboni ha comptat amb el suport de Barcelona en Comú i ERC en comissió, mentre que el PP s’ha abstingut i Junts per Catalunya - Trias per Barcelona i Vox han votat en contra. En tot cas, i si no hi ha canvis d’última hora, el PSC té prou suports garantits per a aprovar definitivament la modificació de l’ordenança al plenari d’aquest mes de novembre, de manera que ja s’ha pogut fer públic un calendari de treball per poder fer una campanya informativa i que la norma amb les modificacions entri en vigor l’1 de febrer.
Cal tenir en compte que l’ordenança de circulació va ser actualitzada per última vegada l’any 2017, i que, per tant, ja calia fer una modificació, per adaptar-la, entre d’altres, a l’actual marc legal i a les noves normatives de la Direcció General de Trànsit (DGT), que ja preveuen l’obligatorietat del casc per als conductors de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), com ara els patinets elèctrics. Aquesta obligatorietat arribarà acompanyada d’una campanya informativa perquè els usuaris coneguin el nou marc legal, tenint en compte que a partir d’aquella data ja es podran imposar sancions als conductors de patinet que no portin casc. A més, els patinets també hauran de comptar amb elements de seguretat com ara llums del davant i de darrere i es reitera que aquests vehicles no poden circular en cap cas per vorera -independentment de l’amplada- ni tampoc en alguns trams de calçada.
Canvis també per a bicicletes i motos
Així mateix, el text planteja canvis per a bicicletes i motos. En el primer cas es prohibirà de forma generalitzada l’ús de voreres per a bicicletes, independentment de l’amplada, però contempla algunes excepcions, com la circulació de bicicletes per vorera a menors de 14 anys i adults que els acompanyin, així com adults amb cadireta o remolc quan no hi hagi carril bici. També es regula la ciclologística, és a dir, el repartiment de mercaderies en bicicleta. Respecte a les motos, el govern planteja limitar l’estacionament de motos en zones com ara els entorns escolars i hospitalaris.