L'Enquesta de Serveis Municipals de Barcelona constata la tendència negativa dels barcelonins i barcelonines sobre la percepció de l’evolució de la ciutat. El 59,2% de la població creu que la capital catalana ha empitjorat en el darrer any i només un 22,4% creu que ha millorat, mentre que el 14,3% restant la veu igual.
Aquestes dades van en sintonia amb la nota que posen els ciutadans a l'Ajuntament de Barcelona d'Ada Colau: un 5,7, una xifra que baixa any rere any i evidencia un cert desgast.
El 30% de barcelonins marxarien
Una altra dada reveladora de l'Enquesta de Serveis Municipals és el creixement del desencant de viure a ciutat fins al punt que creix fins al 30% el nombre de ciutadans que optarien per viure fora de Barcelona, si pogués. Un percentatge que el 2017 era del 15,5% i que arriba enguany al seu màxim històric coincidint amb la crisi del coronavirus.
L’augment de la voluntat de marxar afecta totes les classes socials per igual i s’estén entre totes les edats, i és especialment ampli entre la població adulta, entre els 35 i els 55 anys.
A això s’hi suma que la satisfacció de viure a Barcelona, un indicador molt estable situat sempre en el notable, cau quatre dècimes i amb un 7,3 registra la pitjor nota de tota la sèrie, en aquest cas, des del 1995.
Malgrat que els crítics són majoria, s’imposa l’optimisme cap al futur: un 53,8% dels entrevistats creuen que la ciutat millorarà, i són més optimistes sobre el futur de Barcelona que no pas sobre el de Catalunya o Espanya. L’Ajuntament es manté com la institució més ben valorada, seguida de la Generalitat (5,3) i del govern espanyol (4,5).
Crisi d'inseguretat i habitatge
Pel que fa als principals problemes de la ciutat, la inseguretat es manté com el principal problema de Barcelona amb un 17,7% de les respostes, seguida de l’accés a l’habitatge amb un 7,6%. A més, destaca la irrupció de la Covid-19, que com a problema de ciutat recull un 7,5% de les respostes.
La valoració dels serveis
Dels 26 serveis municipals avaluats, majoritàriament la ciutadania els atorga bona nota i només suspèn, com sempre, l’aparcament, amb un 4. Nou serveis obtenen una nota de notable, dels quals els bombers (8,2) i les biblioteques (7,7) són els més ben valorades. Els segueixen els mercats municipals i els centres cívics, puntuats amb un 7,4. També els transports públics de la ciutat, excepte el Bicing, són valorats amb un notable: 7,3 per al tramvia, 7,1 per a l’autobús i 7,0 per al metro.
Altres serveis que obtenen un notable són la recollida d’escombraries (7,1) i les activitats culturals (7,0). Molt a prop, amb un 6,9, l’enllumenat públic i les festes populars. En total, dotze serveis se situen entre el 6 i el 7, entre els quals la neteja de carrers i la Guàrdia Urbana, amb un 6,1. Malgrat la posició preeminent en la relació de les problemàtiques ciutadanes, la seguretat ciutadana a la ciutat i al barri aproven amb 5,2 i 5,8 respectivament.
Sobre l'enquesta
L'Enquesta de Serveis Municipals és la principal eina demoscòpica de l’Ajuntament de Barcelona que, des de 1985, recull l’opinió de la ciutadania d’aspectes rellevants de la ciutat i del barri, així com de la gestió municipal. En concret, s’entrevisten presencialment a la llar més de 6.000 ciutadanes i ciutadans de més de 18 anys.