L’ocupació indeguda dels carrils bici per part d’altres vehicles és la situació que genera més sensació de risc entre els ciclistes, segons dades extretes del ‘Cinquè Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos', un estudi presentat aquest dimarts que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en bicicleta per la ciutat i també als accessos de la capital catalana i que assegura que la immensa majoria, un 93% dels ciclistes, s’ha trobat amb situacions d’ocupació indeguda del carril bici i que un 62% dels ciclistes se sent vulnerable circulant en bicicleta per Barcelona i l’entorn metropolità.
Així mateix, els ciclistes puntuen amb un aprovat just -5,4 sobre 10- la seguretat de la xarxa pedalable a Barcelona, i altres dades de l’estudi confirmen que la bici com a mode de transport és una realitat consolidada i creixent a Barcelona i a la seva Àrea Metropolitana, ja que els desplaçaments dels ciclistes a Barcelona han augmentat un 77% en dia feiner els darrers 12 anys. També ha crescut la xarxa ciclista, que actualment compta amb un 22% de km més que l’any passat (332 km), malgrat que una gran part dels usuaris percep que no té infraestructura específica en algun moment del trajecte.
Per elaborar el Baròmetre, el RACC ha realitzat 800 enquestes a ciclistes i més de 18.500 observacions a bicicletes i Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) als carrils bici. En aquest estudi, s’ha observat per primer cop el compliment dels límits de velocitat a cada tipologia de via i la fluïdesa del trànsit a determinats punts de la xarxa ciclista (nivell de servei), a més del volum de vehicles que hi circulen (aforaments). En aquest sentit, el nombre de bicis i patinets que circulen pels carrils bici observats s’ha incrementat un 15% respecte al 2022. El volum de bicicletes ha crescut un 14% i el VMP un 17%. L’únic punt en el què s’ha reduït el volum de vehicles que circulen és a la Bicivia (xarxa d’eixos pedalables metropolitans) de Santa Coloma (-4%).
Proporció entre bicicletes i patinets
Sobre el tipus de vehicles que circulen als carrils bici, les xifres són molt similars en l’àmbit urbà i el metropolità, ja que en el primer, el 69% dels vehicles que hi circulen són bicicletes i el 31% són patinets elèctrics, mentre que al segons és gairebé igual, el 68% dels vehicles que hi circulen són bicis i el 32% són VMP. A més, el RACC ha analitzat el nivell de servei als carrils bici, que indica la fluïdesa del trànsit en un punt segons la velocitat dels vehicles, les interrupcions que es produeixen i el confort en la circulació. Així mateix, pel que fa al compliment de la velocitat, els ciclistes respecten la velocitat als carrers 30. De fet, segons les observacions del Baròmetre, el 100% no hi circula a més dels 25 km/h permesos mentre que en carril bici – calçada també hi ha un compliment de la norma generalitzat, i el 88% dels usuaris observats respecta el límit de 25 km/h, però la situació és diferent quan el límit de la velocitat se situa en els 10 km/h, ja que un 95% dels usuaris no respecta la velocitat màxima del passeig compartit, el 62% superen els 10km/h circulant per plataforma única i tampoc es respecta aquest límit al carril bici-vorera, on el 70% supera els 20 km/h.