El Barça es va marcar com a data de tornada d’un 60% de l’aforament de l’Spotify Camp Nou el novembre del 2024, coincidint amb la celebració del 125 aniversari del Club, però ja va assumir que no seria possible complir amb aquest termini i que el retorn a l’Estadi no es farà realitat fins després de l’aturada de Nadal, això si es compleixen els plans d’execució d’obra. Tot i que encara falten uns mesos, que existeix un cert escepticisme en l’entorn de què es puguin complir aquests terminis, i el més probable és que el retorn a casa no sigui possible fins al 2025, el club està acabant de negociar amb el districte de les Corts i les entitats veïnals el pla de mobilitat que regirà la circulació de vehicles al voltant de l’estadi blaugrana. Un pla de mobilitat que és especialment problemàtic el dia de partit i que preveu eliminar l’accés en cotxe i moto a la meitat, gràcies a l’increment dels desplaçaments en transport públic i especialment del metro, que passarà per l’avançament un any de l’arribada de l'L9.
Un pla de mobilitat restrictiu
Aquest avançament de l'apertura de l'estació de metro al costat de l'Spotify Camp Nou serà clau per poder aplicar aquest pla de mobilitat tan restrictiu amb el vehicle particular, i que també té en molta consideració aspectes de sostenibilitat. Segons una informació de betevé, el club assegura tenir en marxa negociacions amb la Generalitat de Catalunya per avançar un any la inauguració de l’estació Camp Nou de l’L9 el metro, que actualment està en construcció. De fet, segons el calendari previst actualment, l’estació de Camp Nou està prevista pel 2027, però l’avançament seria del tot factible perquè actualment ja passen els trens del metro per aquell tram, entre Collblanc i Zona Universitària, i únicament hauria d’habilitar-se l’estació i l’accés a les andanes. Però fins que aquest moment arribi, abans caldrà negociar amb TMB doblar els combois de metro per passar de mil persones a 2.000 per comboi, i per augmentar la freqüència de pas dels trens, quan el Barça retorni a casa.
El repte de canviar els hàbits del soci
Canviar els hàbits dels socis i aficionats que es desplacen al Camp Nou en vehicle particular serà un dels grans reptes que afrontarà el club i la ciutat per la tornada a l’Estadi, un cop finalitzin les obres de la tercera graderia, i es pugui deixar l’exili al Lluís Companys de Montjuïc. La pròxima temporada 2024-2025, el Barça haurà de compatibilitzar els dos estadis durant el primer tram. Jugarà els partits de Lliga a l’Spotify Camp Nou després de l’aturada de Nadal, però, en canvi, no podrà jugar la Champions League fins al febrer, donat que la normativa de la competició no permet el canvi d’estadi fins després de la fase de grups. Però quan entri en funcionament el nou Camp Nou, l’accés en cotxe i moto es reduirà al 27,8%, segons el pla de mobilitat que s’ha elaborat, el que representa gairebé la meitat del que era habitual abans de les obres, quan un 43,1% dels socis que es desplaçaven a l’estadi ho feien en vehicle particular.
Reunió el 4 de juny amb districte i veïns
Les negociacions del club amb el districte i les entitats veïnals preveu una reunió el 4 de juny per acabar de tancar el pla de mobilitat, que incorpora un aparcament soterrat als voltants de l’Estadi, que tindrà una capacitat per a 3.200 cotxes, un miler de motos i 700 bicicletes. Això significa que es reduirà a la meitat la capacitat actua d’aparcament que té la instal·lació blaugrana, que en un dia de partit acollia 6.900 cotxes, 2.100 motos i 120 autocars, segons l’estudi que l’empresa Intra ha fet per l’Ajuntament de Barcelona.
El pla de mobilitat preveu alguns canvis en la circulació del trànsit dels voltants del Camp Nou per tal d’evitar els embussos, amb diferents simulacions que afecten els sentits de circulació d’alguns carrers. Però una de les principals reclamacions dels veïns dels carrers propers és el de poder entrar als seus aparcaments particulars els dies de partit, ja que ara havien de donar voltes esperant que s’obrís l’accés tancat en alguns carrers, com Mejía Lequerica, Travessera de les Corts o l’avinguda de Xile. El que reclamen és poder tenir una targeta per poder accedir als seus aparcaments, com tenien fa uns anys, un dret que posteriorment van perdre.