Les alarmes que van saltar a principis de febrer, quan es va qüestionar la continuïtat del Festival Jardins de Pedralbes, un cop l’Ajuntament de Barcelona va obrir un concurs públic en ser sol·licitat l’espai per una altra empresa, s’han convertit en trompetes triomfals aquest dimecres, un cop Concert Studio, la promotora del festival, no només ha pogut presentar l’edició d’aquest 2022, sinó també ha donat a conèixer que ha arribat a un acord amb la Generalitat de Catalunya que blinda la celebració del certamen els propers cinc anys a partir de 2023, és a dir, festival assegurat en el mateix espai fins a 2027.
Tot i que el conflicte sobre la permanència del festival en un espai públic com són els Jardins del Palau de Pedralbes no s’esgota aquí, perquè el cert és que el festival ocupa durant bona part de l’estiu i per a un certamen privat el que en teoria és un parc obert a la ciutadania, el canvi de titularitat de tot l’entorn, que ha passat de ser gestionat per l’Ajuntament de Barcelona a esdevenir una mena de segona seu de la Generalitat de Catalunya sembla que ha aplanat el camí per a garantir la continuïtat del festival musical.
Cal recordar que al desembre, els veïns de la zona ja van protestar per la privatització del parc en ocasió de l’espectacle nadalenc de pagament ‘Natura encesa’. En les queixes de nou entitats veïnals es recordava també l’ocupació estival per part del festival. En aquest context, al febrer es va donar a conèixer que el consistori obria un concurs per garantir la lliure concurrència, atès que una altra empresa havia demanat l’ús de l’espai en dates coincidents. Aquella situació va provocar una queixa formal de concert Studio, ja amb l’edició del 2022 ben avançada en aspectes com la contractació i producció.
“Hem guanyat per eliminació”
Amb tot, segons que ha informat aquest dimecres el director del festival, Martín Pérez, en la presentació del cartell de l’edició d’aquest 2022, al final no es va obrir un concurs, sinó una “consulta de concurrència pública”, i ha assenyalat que “semblava que hi havia una altra empresa, però al final no hi ha hagut cap altra empresa”. “Hem guanyat per eliminació” ha afegit amb alegria Pérez, que ha constatat que, “sense rival, no podíem perdre”. Això sí, el director ha recordat que el procés els ha generat força maldecaps, atès que quan se’ls va informar ja tenien “30.000 entrades venudes” i tractes tancats amb artistes i patrocinadors.
En tot cas, un cop assegurada l’edició d’aquest 2022, la incògnita ha quedat oberta per als propers anys i els possibles canvis que podria comportar que el Palau de Pedralbes hagi passat a mans de la Generalitat. En aquest sentit, Pérez ha afirmat que el festival “no té cap preocupació per als propers cinc anys”, perquè s’ha arribat a “un compromís amb la Generalitat de Catalunya seriós i per escrit de prorrogar el conveni amb Concert Studio per cinc anys”, és a dir, el període 2023-2027. “No tinc cap dubte que la Generalitat compleix amb els seus compromisos”, ha afegit Pérez.