L’actual fase d’obres del tram ferroviari de la Sagrera, que permetrà que a partir de l’11 de desembre els trens de la línia Barcelona-Granollers-Girona passin per l’interior de la futura estació de la Sagrera i alhora es pugui inaugurar el mateix dia la nova estació de Sant Andreu, han arribat ja al 90% d’execució. Segons ha informat Adif aquest dilluns, després de més de 300.000 hores de treball s’ha pogut arribar a la fase final d’obres quan encara queda gairebé un mes per a la posada en servei. Així mateix, pel que fa al global de l’operació la Sagrera-Sant Andreu es calcula que les obres ja han arribat al 65% de la previsió total.
Tot i la celeritat amb que s’estan cobrint els terminis previstos, es manté l’11 de desembre com a data per posar en servei tot el nou tram, ja que està previst un últim tall entre els dies 3 a 10 del proper mes per poder culminar l’enllaç del nou traçat per dins de la Sagrera tant per la banda de Sant Andreu com per la de Bac de Roda. En tot cas, suposa un important pas endavant en el marc del programa Transformem Rodalies, amb més de 18 milions d’euros d’inversió i tres mesos de treball que comportarà la posada en servei del traçat definitiu de la línia d’ample ibèric Barcelona-Granollers-Girona.
Aquesta finalització significarà un nou impuls a l’objectiu final, eliminar el traçat en superfície -per bé que no tothom veu amb bons ulls la cobertura integral de les vies del tren- de manera que es podran millorar la connexió dels barris situats a les dues bandes de la gran esquerda que actualment suposen totes les infraestructures ferroviàries de la zona i que en el futur s’ha de convertir en un gran parc urbà, a més de modernitzar les instal·lacions, en especial pel que fa a la nova estació de Sant Andreu, una de les que tenia més problemes d’accessibilitat per als seus usuaris.
Aquest cap de setmana passat s’ha finalitzat la col·locació de la llosa de cobertura del tram soterrat que cobrirà les vies d’ample ibèric de les línies Barcelona-Granollers i Barcelona-Mataró entre la sortida de l’estructura de la Sagrera i el túnel del Clot, en l’àmbit del pont de Bac de Roda, tot i que una part quedarà sense cobrir, precisament per no buidar de contingut l’existència de l’emblemàtic pont de Calatrava. Aquesta cobertura ha suposat la col·locació de 246 bigues de 26 metres de longitud i 20 tones cada una. A més, en tot el tram d’obres s’han executat 20 metres de pantalles de 19 metres de profunditat; 27 pilones de 14 metres de profunditat, trams de coberta suportats per més de 400 bigues i murs de més de 200 metres de longitud, i el muntatge de 16,3 km de via.
Fi de les obres, l’10 de desembre
Ara pràcticament només queda pendent l’última fase de les obres, que tindrà lloc entre el 3 i el 10 de desembre per tancar els enllaços, fer les proves de fiabilitat, el simulacre d’emergència i la formació de maquinistes, que permetrà posar en servei les noves infraestructures el diumenge 11 de desembre. El nou traçat d’ample ibèric compta amb una longitud de 4,3 km, dels quals 2,8 estan soterrats. El nou traçat s’inicia sota el Nus de la Trinitat i després d’un tram a l’aire lliure, s’interna al túnel de Sant Andreu, amb parada a la nova estació i després continua fins a la Sagrera, on, tal com passa amb els trens de Mataró, no efectuarà parada, per seguir fins al Clot. Tant a Sant Andreu com a la Sagrera, la línia de Granollers comptarà amb quatre vies i al túnel, tres.