El moll Barcelona Nord, situat als voltants del World Trade Center, cessarà la seva activitat de creuers a l'octubre, segons ha anunciat en una entrevista amb EFE el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. El 2 d'octubre salparà des de la terminal de creuers ubicada en aquest moll el darrer vaixell d'aquest tipus, després que a l'abril ja finalitzés la seva activitat la terminal de ferris situada a pocs metres, on ara s'ubica la base de l'Emirates Team New Zealand, l'equip defensor de la Copa Amèrica de Vela que tindrà lloc a partir d'agost del 2024.

Data límit: 22 d'octubre

El 22 d'octubre, la zona "quedarà alliberada d'activitat comercial portuària" de manera definitiva, després de dècades destinada a aquest fi. "No és una decisió arbitrària. Aquí hi ha una feina d'anys de preparar les condicions perquè així sigui: tancarem el punt d'emissions més proper a la ciutadania i ja tenim una data concreta per fer aquest salt qualitatiu", ha dit Salvadó.

En un context en què el consell municipal d'Amsterdam (Països Baixos) ha demanat prohibir que els creuers atraquin a la terminal que es troba al centre d'aquella ciutat, Salvadó ha apuntat que això ja s'està fent a la capital catalana. Aquests 600 metres de moll, així, s'"obriran" a la ciutadania: 100 abans de la Copa Amèrica i 500 més després que tingui lloc aquesta competició.

Polèmica des del 2018

El govern municipal de la capital catalana i l'autoritat portuària van acordar el 2018 ordenar l'activitat de creuers, font de polèmica freqüent a causa de la creixent pressió turística. Amb aquest acord es van limitar a set les terminals de creuers a Barcelona i es va resoldre que totes se situessin al moll Adossat, cosa que comporta allunyar cap al sud aquelles més properes al centre. Un moviment que, a més, s'inscriu a l'"obertura" del Port Vell a la ciutadania accelerada precisament per la Copa Amèrica i per a la qual hi ha en marxa 120 milions en inversió, aproximadament la meitat pública i l'altra meitat privada.

Per contra, la terminal ubicada al costat sud del Moll de Barcelona sí que continuarà funcionant de moment per a creuers, si bé l'acord esmentat del 2018 també preveu que acabi tancant. De les set terminals que s'ubicaran al moll Adossat, cinc ja estan en marxa (tres gestionades per Global Ports Holding i dues per Carnival), la sisena l'ocuparà MSC a partir del 2024 i la setena -amb el procés de licitació reprès fa un mes, després de ser suspès al març- s'adjudicarà a finals d'any, segons les previsions de Salvadó.

Quin és l'objectiu?

El 2023, malgrat registrar el primer semestre un 8% més de moviments de creueristes que en el mateix període del 2019, el Port espera aproximadament la mateixa xifra rècord que en l'últim exercici abans de la pandèmia: 3,1 milions. Les escales previstes per a aquest any i el següent són les mateixes que llavors -unes 800- i Salvadó ha explicat que la voluntat és "estabilitzar" aquest número, i no augmentar-lo, a partir del 2025.

Alhora, el seu objectiu és "introduir cada cop més creuers de port base", és a dir, aquells que inicien la seva ruta a Barcelona i que no fan a la ciutat una única escala de només unes hores. "Això no ho hem posat prou en valor i de vegades el soroll fa que es perdi el missatge: aquest any tindrem el 75% de les escales i el 58% dels creueristes que faran servir Barcelona com a port base", ha dit. Ha subratllat que el Port de la capital catalana és "líder" en aquest sentit i està a "anys llum" dels seus competidors: "L'objectiu és continuar avançant, però és important traure profit on som".

Des que accedís al càrrec el mes de desembre passat, Salvadó ha impulsat el Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers, que integra administracions, entitats i organismes relacionats amb aquest sector per posar remei a les "externalitats negatives" que el turisme de creuers, "com qualsevol altra activitat econòmica", en pot tenir.

Ha reconegut, en aquest sentit, la “predisposició” i "ganes de treballar" que ha apreciat al nou govern municipal de Barcelona, mentre que, sense citar-la, ha llançat un dard contra l'anterior alcaldessa, Ada Colau: "Sovint, o fas discursos o treballes".