Aquest dilluns, 19 de setembre, començaran les obres del nou pont del carrer de Santander, una infraestructura que farà possible l’enderroc de la passera per a vianants sobre les vies del tren, una instal·lació obsoleta, inaccessible, rovellada i en mal estat de manteniment que la convertia en un espai sòrdid i poc recomanable que, a sobre, era l’única alternativa a un pont pensat només per al trànsit rodat, problemes que quedaran resolts amb l’entrada en servei del nou pont, amb voreres de fins a 4,5 metres, un carril bici per banda, un nou pas de vianants i un carril de circulació per sentit.

Estat actual del pont del carrer Santander / AjBCN
Projecció del futur pont del carrer Santander / AjBCN

Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest diumenge, l’inici de les obres suposarà la resolució d’un deute històric que servirà per millorar la connectivitat entre els districtes de Sant Andreu i Sant Martí i més específicament els barris de la Verneda i la Pau amb el Bon Pastor. Per eixamplar el pont es construiran unes passeres adjacents al pont actual i s’aconseguiran espais més generosos. A més, es reduirà sensiblement el pendent actual del carrer per fer-lo accessible, amb un pendent màxim del 6%. I es plantarà una cinquantena d’arbres nous i parterres en tota l’actuació, s’incorporarà mobiliari urbà, es renovarà la xarxa d'enllumenat i semàfors, la xarxa de reg i els serveis, es millorarà el drenatge de les aigües pluvials i s'instal·laran punts wifi.

Tall de trànsit a l’estiu

El projecte té un pressupost d’uns 10,8 milions d’euros –cofinançats amb recursos del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)–, i es preveu que estigui enllestit al cap d’uns 17 mesos, és a dir, cap al gener del 2024. Pel que fa a les afectacions al trànsit, variaran en funció de l’avenç de l’execució de les obres. Les més visibles vindran a partir de mitjan novembre, i durant els mesos de l’estiu de l’any vinent està previst un tall total del trànsit de vehicles pel pont. En tot moment es prendran les mesures necessàries per informar el veïnat i minimitzar les molèsties.

Aquesta reforma s’ha tirat endavant també gràcies a la mobilització veïnal. El Plenari del Consell Municipal va aprovar per unanimitat el desembre del 2019 una proposta d’iniciativa ciutadana perquè el govern municipal comencés els tràmits per al projecte de construcció del pont. La iniciativa es va poder presentar gràcies a les 4.458 signatures vàlides que s’havien recollit per demanar-ne la rehabilitació, seguint el que estableix el Reglament de participació ciutadana. Es va impulsar a través de la comissió promotora, formada per l’Associació de Veïns i Veïnes Sant Martí de Provençals, l’Associació de Veïns i Veïnes Trajana, l’Associació de Veïns La Palmera Centro, AVV La Pau i l’AVV Verneda Alta. I dos dels promotors la van defensar davant dels regidors.

Projecte del nou pont del carrer Santander / AjBCN

La rehabilitació del pont s’emmarca en el model de ciutat que s’està desenvolupant a través del pla Superilla Barcelona, que inclou actuacions per recosir els barris històricament allunyats per barreres i cicatrius urbanes. Se suma a altres intervencions importants a Sant Martí i Sant Andreu com la transformació de l’avinguda Meridiana. A més, contribuirà a obrir la ciutat al Besòs, un altre objectiu i compromís ferm del govern municipal, i a revitalitzar urbanísticament la zona de polígons d’aquest entorn. Precisament, aquesta mateixa setmana s’ha presentat el nou planejament per transformar l’antiga fàbrica Mercedes, que sumat a la renovació del pont de Santander i d’altres actuacions ajudaran a dinamitzar l’àmbit.