L’urbanisme tàctic del tram de la Gran Via de les Corts Catalanes entre els carrers Badajoz i Bilbao de Barcelona, una bogeria cromàtica que va originar onades d’acudits i on es van instal·lar unes tirolines que van causar més problemes d’incivisme que moments d’oci per infants ja té data de caducitat. A principis del 2024 començaran les obres per urbanitzar de manera definitiva tot el tram que va quedar alliberat de trànsit amb l’obertura del túnel de Glòries, un cop la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat el projecte d’urbanització de l’àmbit muntanya d’aquest tram de la Gran Via.

La intervenció d'urbanisme tàctic va ser objecte d'àcides crítiques / Foto: Jordi Palmer

Segons ha informat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, aquesta transformació es farà en dues fases, la primera, al costat muntanya, començarà a principis de l’any vinent i la segona, al costat mar, s’iniciarà a principis del 2025, tot plegat amb l’objectiu de crear “nou passeig verd” i “un espai amb molta vida on hi havia hagut vuit carrils de trànsit”, i que suposarà la desaparició d’una actuació d’urbanisme tàctic marcada per la provisionalitat que amb prou feines haurà tingut una vigència d’un any i mig i que, malgrat tot, va suposar una despesa de 400.000 euros, malgrat que els veïns van posicionar-se a favor d’accelerar la urbanització definitiva sense passar per un estadi tàctic intermedi.

Aquest tram de la Gran Via comptarà amb un ampli passeig central / Foto: AjBCN
La futura Gran Via tindrà un espai verd tocant als habitatges mentre que a la part del centre comercial es desdoblarà la via del tramvia / Foto: AjBCN

En tot cas, el projecte definitiu de l’Ajuntament, que es manté sense canvis d’envergadura respecte al presentat el passat mes de març, preveu intervenir en 70.000 m² en un tram de la Gran Via on es plantaran uns 400 arbres. A la banda muntanya, on hi ha edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins a 7,35 quan no hi ha cordó de serveis, un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis. A la banda mar, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d'ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. 

Finalització a la primavera del 2026

Segons Bonet, la necessitat de fer l’obra en dues fases s’explica pel fet que a la banda mar, on es desdoblarà el tramvia, la intervenció “s’haurà de fer conjuntament amb l’Autoritat del transport Metropolità (ATM)”. L’àmbit muntanya és el del projecte aprovat ara, corresponent a l’àmbit de la banda on hi ha els edificis d’habitatges i que abasta uns 27.000 m². Es preveu que els treballs s’iniciïn a principis d’any vinent i durin un any, amb un pressupost d’11,41 milions d’euros. La segona intervenció correspondrà a la urbanització de l’àmbit mar i al desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase d’obres es farà conjuntament amb l’ATM i una part de la inversió anirà a càrrec d’aquesta administració. Les obres començaran quan acabi la primera fase i es preveu que acabin a la primavera del 2026, moment en què ja s’haurà finalitzat tota la urbanització i desapareixerà qualsevol resta del controvertit urbanisme tàctic a la zona.