El barri de Vallbona, al districte de Nou Barris de Barcelona, és dels més perifèrics de Barcelona. Encaixonat entre el riu Besòs i l’eix viari format per les autopistes C-33, C-58 i l’autovia C-17 només té una via de comunicació directa amb Barcelona, un llarg pont que connecta amb el barri de Torre Baró. Entre els seus pocs atractius hi figuren diversos trams del Rec Comtal, un dels quals els connecta directament amb el barri de Can Sant Joan de Montcada i Reixac, on els veïns hi troben, per exemple, la farmàcia més propera. Situat a la perifèria de la perifèria, té algun element desconcertant, com un pas per sota de la via del tren que obligava els vianants a passar pel mateix túnel que els cotxes i els autobusos.

Tota la zona està afectada pels treballs de soterrament de les vies del tren de Montcada, però no s’alliberarà completament del pas dels trens. Almenys, ja està prevista la desaparició d’aquest pas de vianants, absurd i fins i tot perillós, que, a més, suposa donar resposta a una vella reivindicació veïnal. Segons ha anunciat l’Ajuntament de Barcelona aquest dijous, el polèmic pas, situat al carrer d’Oristà, serà ampliat, de manera que els vianants podran comptar, per fi, amb un lloc per circular sense haver de compartir el mateix espai amb el trànsit rodat, amb un pressupost de 2,42 milions d’euros.

El nou pas millorarà la connexió entre la zona sud-oest i la nord-est de Vallbona, separades per la via del tren. Segons el projecte, es farà un nou túnel que, de forma temporal, tindrà un ús exclusivament per a vianants fins que s'aprovi la modificació del planejament urbanístic de la zona. Amb la urbanització temporal, el pas de vianants es produirà pel nou pas inferior i els vehicles i bicicletes continuaran transitant per al pas existent. Amb la urbanització definitiva, el trànsit de vehicles i bicicletes es produirà per al nou pas inferior, deixant l'actual per a trànsit de vianants.

nuevo paso peatones vallbona foto ajbcn

Projecte de construcció d'un nou pas subterrani a Vallbona / AjBCN

La solució temporal s'ha dissenyat de forma que es puguin compatibilitzar les diferències de cota existents als dos costats del pas permetent tant l'accessibilitat al llarg del nou vial generat, com als entroncaments amb els vials existents generant espais verds en l'entorn que generin un esponjament visual. Es tracta d’un projecte d’urbanització temporal de l'entorn del nou pas a l'espera de la urbanització definitiva que es desenvoluparà en un projecte posterior una vegada s'aprovi el nou planejament urbanístic de la zona. En conjunt, l'àmbit del projecte abasta el tram del carrer d'Oristà des de la seva intersecció amb el carrer de la Torre Vella fins a l'aparcament del camp de futbol de Vallbona, situat a la plaça del Primer de Maig.

Un calaix de formigó construït in situ

L'actuació inclou, per una banda, l'execució de l'estructura que habilitarà un nou pas inferior sota la línia ferroviària, i per una altra la urbanització temporal de l'entorn que permet l'ús de la nova connexió generada. La nova estructura estarà conformada per un calaix de formigó armat d’11 metres d'amplada per 6,1 metres d'alçada i una llargada de 13,30 metres en la llosa superior i 17,48 metres en la inferior. El calaix es construirà in-situ i es col·locarà mitjançant l'empenta de l'estructura amb gats hidràulics recolzats sobre un mur auxiliar d'empenta. Per tal de dur a terme la clava serà necessari l'estintolament de les vies ferroviàries. El desplaçament del calaix serà de 20,43 metres des de la posició inicial, on es construirà, fins a la posició final.