L’aprovació aquest dimarts per part del Consell de Ministres de soterrar les vies del tren de la R2 de Rodalies al seu pas pel centre del municipi de Montcada i Reixac (Vallès Occidental) tindrà una afectació directa en una part de Barcelona sovint oblidada, el barri de Vallbona, al districte de Nou Barris, així com en un tram per on transcorre el centenari Rec Comtal a cel obert. Així, a banda de suposar un canvi transcendental per als veïns de Montcada, que veuran resolta una demanda històrica -tot i que encara quedaran moltes vies a cel obert al municipi-, també hi haurà afectació a la capital de Catalunya.

El barri de Vallbona, situat a l’extrem de Nou Barris, a la perifèria de la perifèria, té de fet més relació amb el barri de Can Sant Joan, ja al terme municipal de Montcada i Reixac, que amb la resta de Barcelona, ciutat amb la qual només hi ha una via de comunicació directa, el pont que passa per sobre de les autopistes C-33 i C-58 i l’autovia C-17 per connectar amb Torre Baró. Entre els seus pocs atractius hi figuren diversos trams del Rec Comtal, un d’ells en una zona de petits horts que de cop es converteixen en la gran horta de La Ponderosa -una de les dues úniques grans explotacions agràries de Barcelona, l’altra és la vinya de Can Calopa, a Collserola- i un segon tram urbanitzat fa uns anys just al costat de la via del tren que hi passa encaixonat amb el riu Besòs a una banda i el Rec Comtal en una altra. Aquest tram de la séquia, a més, va ser polèmic el passat estiu quan es van posar tanques per evitar el seu ús com a zona de bany.

‘Salt de moltó’

Amb el nou projecte de soterrament a Montcada i Reixac, l’afectació a Vallbona es tradueix en diverses afectacions que encara està per concretar si tindran una finalització positiva per als veïns, però que es concreten en dues actuacions principals. D’una banda, està previst un ‘salt de moltó’, és a dir una bifurcació a desnivell que permetrà connectar les línies de Rodalies R4 i R2. Això, que comportarà un benefici pels usuaris del tren, que podran escollir a Montcada si volen entrar a Barcelona en direcció les estacions de Passeig de Gràcia o de plaça Catalunya, suposarà la construcció de la infraestructura en ple barri de Vallbona, just a la zona del Camp Municipal de Futbol de Vallbona, que podria quedar afectat.

D’altra banda, està previst que l’inici del soterrament de les vies comenci just després de sortir el tren del Nus de la Trinitat i que transcorri soterrat entre pantalles fins l’esmentat ‘salt de moltó’, a la zona on ara hi ha el Punt Verd de Vallbona, i a partir d’allà ja circularia completament en túnel de manera que la part del recorregut en paral·lel al Rec Comtal ja estaria completament soterrada. A falta d’un projecte de reurbanització, és previsible que es guanyi espai per als vianants o, si més no, que desaparegui per sempre el pas dels trens també en aquesta part de Barcelona.

De fet, la segona tinenta d’alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, ha celebrat el soterrament no només com a “punt d’inflexió” per a Montcada, sinó també per Barcelona, ja que “el soterrament arribarà a Vallbona”. “És una victòria dels col·lectius que porten anys lluitant i la prova que el transport públic sostenible és una prioritat per les administracions”, ha afegit Sanz.

Reclamació històrica a Montcada

Pel que fa a Montcada i Reixac, el soterrament de la R2 al seu pas pel centre comportarà la fi de diversos passos a nivell i una obligació de conviure cada dia amb el pas del tren pel mig de la localitat. Amb tot, es calcula que les obres d’aquest projecte complex costaran uns 387 milions d’euros, ja que inclourà a més del soterrament la construcció d’una nova estació. La futura estació comptarà amb tres vies i dues andanes laterals, quedant la via central sense andana. Aquesta via central serà emprada per les composicions de trens regionals que no facin parada, reduint així els seus temps de viatge.

L'edifici de la nova estació s'ubicarà a nivell de carrer i tindrà dos accessos: un des del carrer de Guadiana i un altre des del passeig que es crearà sobre la llosa que cobrirà les vies del ferrocarril. El vestíbul comptarà amb dues lluernes que permetran l'entrada de llum a l'interior de l'edifici. La lluerna del costat muntanya es materialitzarà mitjançant un forjat de vidre translúcid i antilliscant. A la nit, els llums artificials de l'estació, a través de les lluernes, proporcionaran il·luminació a l'entorn, com si fos una caixa de llum. 

Imatge principal: El Rec Comtal al seu pas per Vallbona / Canaan