La notícia que esperen els socis i aficionats del Futbol Club Barcelona és la data concreta de retorn dels partits a l’estadi Spotify Camp Nou, però aquesta encara no s’ha concretat més enllà de la possibilitat de fer-ho a mitjans de febrer del 2025. El que sí que ja s’ha començat a concretar com serà aquest retorn, que, en tot cas, no serà complet sinó esglaonat, un cop aquest divendres, el club esportiu i l’Ajuntament de Barcelona han presentat conjuntament el pla de mobilitat per als primers partits que es tornin a jugar en aquest camp del districte de les Corts comptant amb un aforament del 60%
En aquesta presentació, el director de mobilitat i sostenibilitat del FC Barcelona, Jordi Portabella, ha insistit en el cognom que porta aquesta mobilitat, que és “sostenible”. En aquest sentit, Portabella ha insistit que la sostenibilitat “és un dels tres pilars del pla estratègic del club”, i per això ha apuntat que en la nova definició de la mobilitat, pren molta importància la voluntat de “potenciar el desplaçament a peu i en transport públic”. De fet, el club preveu que hi hagi dos terços dels desplaçaments al Camp Nou que es facin o bé a peu o bé en transport públic, i per tant la gestió se centra en el terç restant.
A més, segons ha indicat David Escudé, regidor d’Esports i de les Corts, el nou pla ha tingut en compte “demandes històriques” dels veïns amb el propòsit que els dies de partit, “tot i les incomoditats, aquestes siguin les mínimes per als veïns”, que sovint tenien problemes per accedir a casa seva amb els seus vehicles o moure’s per voreres atestades de motocicletes. Un dels exemples pràctics serà la restricció de la circulació en carrers com Mejía Lequerica i Felipe Paz, als quals només hi podran accedir els veïns els dies de partit, mentre que per a taxis i autocars hi haurà itineraris prefixats en zones on hi ha pocs habitatges.
El pla de mobilitat sostenible per al retorn al Camp Nou preveu les següents actuacions
Optimització de l’oferta de transport públic: Comptant amb tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S) -i a l’espera de la futura obertura de l’estació de Metro Camp Nou (L9/L10)-, tres de tramvia (T1, T2 i T3), i amb 10 línies d’autobusos urbans i interurbans (7, 33, 67, 54, H6, H8, V1, V3, V5, D20 i el 113 i 175 -en dies feiners-), a més de 25 estacions de Bicing als entorns de l’estadi.
Restriccions de trànsit al carrer de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz: Les restriccions s’establiran en dia de partit i es controlaran amb càmeres de trànsit. Anteriorment, el carrer de Mejía Lequerica s’utilitzava com a drecera per evitar la Gran Via de Carles III i la Travessera de les Corts. La previsió és restringir-hi el trànsit i permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïns i veïnes, usuaris de pàrquings i serveis públics. Aquesta restricció afectarà tot el carrer. D’altra banda, gran part dels dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz, al perímetre format per Travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, avinguda de Madrid i el carrer de Riera Blanca, quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Per tal de millorar i evitar aquesta situació, s’establiran quatre punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la Travessera de les Corts, al carrer de Benavent amb Travessera de les Corts i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz, i al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l’accés de residents els dies de partit.
Estacionament de motos i preservar les voreres per als vianants: En l’àmbit d’influència de l’Espai Barça, en un radi de 1,5 km de distància de l’estadi, hi ha una capacitat de 8.000 turismes en aparcaments soterrats i de 1.500 places a la via pública. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat d’unes 3.000 places d’aparcament. D’aquestes, cal destacar que a les 1.000 places de motos permanent en aquest àmbit, els dies de partit se n’afegiran més de 2.000. Entre les places extraordinàries, s’inclou la capacitat del solar adjacent al parc de la Bederrida, on ara es troba un pavelló esportiu municipal provisional, i que s’obrirà de manera puntual i provisional per a l’aparcament de motos els dies de partit. La disponibilitat d’aparcament ha de servir per reduir l’incivisme i garantir l’espai de les voreres per als vianants, ja que està previst que la mobilitat a peu sigui la més nombrosa, sostenible i segura per accedir a l’Spotify Camp Nou. Per tal d’ordenar l’accés en motocicleta dels aficionats i aficionades a l’estadi i els fluxos de vianants, es realitzarà una campanya informativa per preservar les voreres per als itineraris a peu, especialment l’avinguda de Joan XXIII, la Travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III, Cardenal Reig, Aristides Maillol i Mejía Lequerica. Aquesta campanya anirà dirigida especialment a les motos aparcades fora dels espais disponibles habitualment a la ciutat i pels dies de partit.
Sortida d’autocars i accés de veïns d’avinguda de Xile: Un segon eix destacat dins el Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada parcial a l’Spotify Camp Nou és el de facilitar l’entrada i sortida d’autocars i el de mantenir l’accés de tots els veïns i veïnes als seus habitatges. En aquesta línia, s’estableix que els autocars desencotxin al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i estacionin al solar del FC Barcelona existent a l’avinguda de Xile, entre l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer del Pintor Ribalta. Per a l’encotxament, es col·locaran al llarg de Doctor Marañón, ocupant els dos sentits de circulació i en sentit muntanya, per sortir en direcció al tronc central de l’avinguda Diagonal. Per poder realitzar aquesta operació, es restringirà l’accés de vehicles a l’avinguda de Doctor Marañón i per tal de garantir l’accés dels veïns d’avinguda de Xile als seus habitatges, s’habilitarà un itinerari alternatiu per l’avinguda d’Albert Bastardas que quedarà senyalitzat a l’avinguda Diagonal en sentit entrada a Barcelona, i un altre senyal d’informació variable a la cruïlla de Gonzalez Tablas amb l’avinguda Diagonal.
Taxis i persones amb mobilitat reduïda: Amb el propòsit de millorar el servei de taxis els dies de partit, i evitar que aquests vehicles contribueixin a la congestió i problemes de seguretat viària de la Travessera de les Corts el Pla de Mobilitat Sostenible concentra en un punt de parada de taxi al carrer de Menéndez y Pelayo, un àmbit molt pròxim al Camp Nou i que tan sols requereix de recorreguts de vianants curts i intuïtius. Es mantindran també aquells espais habilitats pels serveis públics ja existents, tant a l’entrada com a la sortida dels partits. La ubicació en aquest àmbit, a més, permet itineraris en totes direccions, cap a l’avinguda Diagonal, tant d’entrada com de sortida a la ciutat, així com en sentit mar pels carrers de Martí i Franquès, d’Aristides Maillol i de Riera Blanca. En relació amb els vehicles de persones amb mobilitat reduïda (PMR), aquests tindran l’espai reservat al tram final del carrer de Martí i Franquès, tocant a l’avinguda de Joan XXIII, amb la proposta de concentrar-hi una quarantena de places.
Turismes: Des que el FC Barcelona va deixar de jugar al Camp Nou s’han implementat diversos canvis, com el doble sentit del carrer de Carles Ferrer i Salat i la nova urbanització del carrer de Menéndez y Pelayo i l’avinguda de Joan XXIII duta a terme pel FC Barcelona en coordinació amb l’Ajuntament de Barcelona. El nou pla de mobilitat sostenible preveu itineraris d’entrada i de sortida de turismes, amb l’excepció dels que es dirigeixin a l’aparcament de l’Spotify Camp Nou, i es prioritzaran pel perímetre que formen l’avinguda de la Diagonal, la Gran Via de Carles III i l’avinguda del Doctor Marañón, per tal d’accedir als diferents aparcaments privats d’aquesta zona del districte de les Corts, que sumen unes 10.000 places en total. D’altra banda, els vehicles que es dirigeixin a l’aparcament de l’estadi, accediran per la travessera de les Corts, l’avinguda de Joan XXIII, l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer d’Aristides Maillol.