La setmana passada, en el marc de la reunió de la Comissió Mixta Govern-Ajuntament de Barcelona, l’alcalde Collboni va apuntar que el perllongament de l’L4 del Metro entre la Pau i la Sagrera TAV és, de totes les obres previstes en matèria d’eixamplament de la xarxa de metro, la “prioritària”. “No renunciem a cap projecte però hem de posar prioritats”, va indicar Jaume Collboni divendres passat com a resultat d’una trobada que, a banda d’inversions milionàries en matèria d’habitatge, presentava com un dels resultats principals de la trobada amb el conseller de Presidència, Albert Dalmau, l’acord per avançar en el perllongament de l’L4 de Metro la Pau – Sagrera TAV.

Aquest dilluns mateix, i en sintonia amb aquest objectiu prioritari -que no renuncia però deixa en segon terme altres projectes com la connexió entre l’L3 i l’L1 a Trinitat Nova o la definició del perllongament de l’L3 cap al Baix Llobregat amb la novetat de la futura ubicació del nou Hospital Clínic més enllà de la Zona Universitària- el departament de Territori ha informat que ja s’ha adjudicat la redacció del projecte constructiu de part del perllongament de la línia 4 de metro des de l’estació de la Pau fins a l’intercanviador de la Sagrera,  un projecte que es va licitar el passat mes de març.

Aquest projecte definirà tècnicament les actuacions pendents d’executar necessàries per a la posada en servei del perllongament, amb una inversió estimada de 98 milions d’euros. La redacció del projecte s’ha adjudicat per un import de 2 milions d’euros i un termini de 15 mesos i en aquest sentit, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha apuntat que “la connectivitat en metro i tramvies serà imprescindible per millorar la qualitat de vida en el present i futur de la ciutat de Barcelona”, per afegir que “la mobilitat sostenible és pública”.

Com serà el perllongament?

El perllongament de l’L4 de Metro preveu connectar l’actual estació de la Pau, un dels extrems de la línia groga, amb l’estació de la Sagrera, a l’avinguda Meridiana, on connectarà amb les línies L1, L5, L9 i L10, amb dues estacions intermèdies, la de Santander, situada al carrer del mateix nom, i la de Sagrera-TAV, que tindrà connexió amb la futura estació intermodal de la Sagrera, amb serveis de Rodalies i Alta Velocitat, així com estació d’autobusos i també parada de Metro  de les línies L9 i L10. El projecte preveu l’execució d’un nou túnel excavat a cel obert entre pantalles, d’uns 320 metres de longitud; la nova estació de Santander i diverses actuacions en els dos trams de túnel ja existents.

perllongament l4 metro foto territori

Cal tenir en compte que bona part de la infraestructura del perllongament entre la Pau i la Sagrera de l’L4 ja està executada; la major part del túnel ja està construït i és actualment utilitzat per l’L9/L10 Nord. D’altra banda, també està executada el 100% de l’obra civil de les estacions de la Sagrera-TAV i de la Sagrera -de fet, actualment l’L9/L10 utilitza infraestructura d’aquest perllongament, com l’estació d’aquestes línies a la Sagrera, que, segons les previsions, serà substituïda el 2027 per la ja definitiva estació d’aquestes línies bessones-. Sumant l’obra executada i la pendent, la inversió total del perllongament s’eleva a una inversió global de més de 300 milions d’euros.

El perllongament complet de l’L4, tot i tenir una longitud relativament curta –uns 3 quilòmetres– permetrà augmentar significativament la connectivitat i la robustesa del sistema de transport públic, ja que facilitarà la connectivitat amb importants línies ferroviàries (L1, L5, L9, Rodalies i Alta Velocitat), a més d’ampliar la cobertura del servei de metro en àmbits de caràcter residencial, industrial, comercial i de serveis. A més, es preveu que aquest perllongament de l’L4 capti una demanda de més de 15 milions de viatgers a l’any i es calcula que la nova infraestructura permetrà estalviar 1.000 tones d’emissions de CO₂ anuals.

Actualment, l’L4 té una longitud de 16,5 km i compta amb 22 estacions; des de la parada de Trinitat Nova, al districte de Nou Barris; fins a arribar a l’estació de la Pau al districte de Sant Martí, tot travessant Horta-Guinardó, Gràcia, l’Eixample i Ciutat Vella. En el seu recorregut, té correspondència amb diverses línies de metro, la xarxa de Rodalies de Catalunya i els serveis de tramvia i autobús.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!