Un cop el perllongament del tramvia per la Diagonal entre Glòries i Verdaguer ha iniciat ja la seva fase de proves amb la vista posada a l’entrada en servei la propera tardor, ha arribat l’hora d’entomar el tram que queda pendent per connectar les xarxes del TramBaix i el TramBesòs, entre Verdaguer i Francesc Macià. Tal com es va comprometre l’Ajuntament de Barcelona, ja s’ha enllestit el projecte de reurbanització d’aquesta segona fase en l’àmbit que va des del passeig de Sant Joan fins a l’avinguda de Sarrià, un pas necessari per a poder tirar endavant una obra que, en el millor dels casos, podria començar l’estiu del 2025 i finalitzar en uns 40 mesos, és a dir, cap a finals del 2028, sense comptar la fase de proves prèvia a l’entrada en servei.
Amb tot, la presentació del projecte només és un pas més d’una sèrie d’esdeveniments que s’han de succeir en els propers mesos, on la clau de volta és el finançament. Ja ho va assenyalar l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, en el passat ple municipal, i aquest dimecres ho ha reiterat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, que ha assenyalat que “sense aprovar els pressuposts pel 2025 no serà possible el tramvia per la Diagonal”, afegint que en els propers mesos s’han de “treballar els consensos” per tenir aprovats tots els projectes i el seu finançament, fent esment, a més a més, que com la infraestructura tramviària pròpiament dita va a càrrec del Govern, també caldrà aprovar els pressupostos de la Generalitat.
“He de demanar als grups que han reclamat la connexió que ara siguin coherents”, ha afegit Bonet, en una crida específica als comuns, “que han posat aquesta qüestió sobre la taula en les negociacions de la investidura” perquè mantinguin la “coherència i votin els pressupostos del 2025”. És a dir, que a 1 d’agost del 2024, hi ha projecte clar per al tramvia, però la seva execució no quedarà encarrilada mentre no s’aprovin les partides pressupostàries pel 2025, tant de l’Ajuntament com de la Generalitat. Amb tot, la perspectiva d’una investidura a curt termini de Salvador Illa amb el suport d’ERC i Comuns podria ser un indicador que el camí del tramvia fins a Francesc Macià es pot aplanar en els propers mesos.
Un projecte amb tres potes
Més enllà de la qüestió econòmica, el projecte de fer arribar el tramvia a Francesc Macià consta de tres potes, d’una banda, la reurbanització de la Diagonal, que és el que s’ha presentat aquest dimecres pendent d’aprovació definitiva; la segona pota és la construcció del col·lector, que es presentarà abans que acabi aquest 2024, una obra necessària per regular l’aigua de pluja i que necessàriament s’ha de fer abans del que serà la tercera pota, és a dir, l’estesa de la infraestructura tramviària. La reurbanització costarà 55 milions d’euros i el col·lector, 59,2, en total, quasi 115 milions als quals caldrà sumar els del tramvia pròpiament dit, que podria pujar la suma fins als 200 milions d’euros.
Mentre que el col·lector suposarà el gruix de les obres, ja que suposaran obrir el tram central de la Diagonal, la bona notícia del perllongament és que pel que fa a la reurbanització, no caldrà tocar les voreres renovades durant el període 2011-2015, sota el mandat de l’alcalde Trias. Això sí, el col·lector serà una obra d’envergadura que marcarà principalment el calendari final de les obres, ja que es treballarà en tot l’àmbit entre el carrer Girona i Francesc Macià per augmentar la capacitat, que passarà dels 85 m³/s actuals als 140 m³/s, una quantitat d’aigua equivalent a la meitat del cabal del riu Ebre al seu pas per Tortosa.
Ara bé, el col·lector, malgrat ser la part més important de tot plegat, serà la menys visible de totes un cop acabades les obres. En aquest sentit, és la reurbanització la part que més visibilitat i afectació tindrà, ja que suposarà, a grans trets, ampliar l’espai per a vianants en 16.000 m² i de les àrees verdes en 18.900 m², a més de destinar 8700 m² a espais ciclables. A aquestes superfícies cal afegir la que ocuparà el traçat de vies i, tot plegat, suposarà una reducció dels carrils per al vehicle privat, que quedarà reduït a dos carrils en cada sentit, ubicats als laterals, tal com passa en el tram entre Glòries i Diagonal.
Reurbanització en tres trams diferenciats
La reurbanització suposarà una inversió d’uns 55 milions d’euros i comprèn tres trams amb actuacions diferenciades:
Tram 1: passeig de Gràcia – passeig de Sant Joan: Es dona continuïtat al tram executat a la fase 1. Es renovarà tota l’avinguda de façana a façana amb una secció que situa la plataforma tramviària i un ampli carril bici bidireccional de 4 metres al tronc central de l’avinguda, separats entre ells per parterre. D’altra banda, s’amplien les voreres laterals actuals de 2 metres fins a uns 7,5, passant a disposar d’unes franges àmplies i agradables per al passeig. El trànsit motoritzat privat es redueix a dos carrils per sentit i se situa als laterals entre les dues fileres d’arbres de cada banda, que permet una bona connectivitat amb la resta de carrers sense interferir ni amb el tramvia ni amb el carril bici. En aquest àmbit hi haurà una parada nova de tramvia situada entre el passeig de Gràcia i Pau Claris.
Tram 2: passeig de Gràcia – plaça de Francesc Macià: En aquest àmbit es respecta la reurbanització completada el 2015, de manera que les voreres actuals, d’uns 7,5 m d’amplada, queden intactes i només s’actua en el tronc central perquè la secció de l’avinguda doni continuïtat a la del tram anterior. Els dos laterals, de 5 m, passen a tenir dos carrils de circulació cadascun, i els carrils bici undireccionals que hi ha ara es ressituen en un nou carril bici bidireccional de 4 metres al tronc central de l’avinguda. En aquest tronc central s’hi ubica també la plataforma del tramvia, separada del carril bici per un parterre que incorpora també les parades noves previstes de Balmes i Casanova.
Tram 3: plaça de Francesc Macià – avinguda de Sarrià: En aquest tercer tram s’hi preveuen tres intervencions de reurbanització puntuals per dur a terme la connexió amb el Trambaix. D’una banda, es reformarà la part perimetral de la plaça de Francesc Macià per renovar les voreres, posar-hi nou arbrat i modificar el carril bici bidireccional existent perquè doni la volta a tota la plaça. I el pas dels tramvies es preveu per la banda mar de la plaça. A més, es reformarà la parada del tramvia existent de Francesc Macià per tal que es converteixi en un intercanviador d’autobusos urbans i interurbans, a més d’incloure el baixador del propi tramvia.
La parada s’amplia i passa d’una secció actual de 10,90 m a una de 13 m. Per fer-ho possible, es reordenaran els carrils del tronc central de la Diagonal en l’àmbit que va des del carrer de Fra Luis de Granada fins a Francesc Macià: la calçada passarà a disposar de dos carrils bus i dos per a vehicles privats en sentit sortida de la ciutat i dos carrils bus en sentit entrada, i la circulació privada en sentit entrada se situa a la calçada mar amb tres carrils. I per connectar aquesta nova configuració de carrils amb l’existent de la Diagonal, des de l’avinguda Sarrià i a l’alçada del carrer Fra Luis de Granada es preveu implantar un pas de vehicles que redirigirà el trànsit privat en sentit entrada des del tronc central cap al lateral costat mar.
El model d’explotació, per a més endavant
La intervenció completa suposa actuar en un tram de 2’8 quilòmetres de l’avinguda Diagonal, des del passeig de Sant Joan fins a l’avinguda de Sarrià, en un àmbit de 114.688 m², que enllaçarà la parada de tramvia de Verdaguer, situada a Diagonal amb Girona i on finalitzarà el tram que s’ha d’estrenar a la tardor, amb l’estació renovada de Francesc Macià, amb tres parades intermèdies, Diagonal/Cinc d’Oros, Balmes i Casanova. Pel que fa al model d’explotació i operativa de les línies que travessaran la Diagonal, aquesta l’haurà de definir l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), més endavant, entitat a la que li pertocarà també definir el model de gestió, que actualment està en mans de l’empresa privada Tram, que per mitjà d’una concessió administrativa gestiona el TramBaix i el TramBesòs.