Els accessos actuals en transport públic a Montjuïc estan limitats a les línies d’autobús regulars i el funicular, als quals cal afegir els telefèrics del Port i del Castell de Montjuïc, per bé que no són transports amb tarifa integrada i són més aviat d’ús lúdic o turístic. Pel que fa al Metro, les estacions properes -Paral·lel, Poble Sec, Espanya, Magòria | La Campana, Foneria o Foc- només envolten la muntanya sense entrar-hi. L’accés a peu, això sí, té el suport d’un circuit d’escales automàtiques que arriben fins a l’anella olímpica. Tot plegat fa que en ocasió d’esdeveniments multitudinaris, normalment concerts musicals i competicions esportives, l’única opció per millorar el servei passa pel reforç de les línies regulars d’autobusos o desplegar busos llançadora.
Aquesta situació no és nova, però la utilització de l’Estadi Olímpic Lluís Companys per part del FC Barcelona, inclòs algun moment d’aldarulls com els produïts abans de la celebració del partit de Champions entre el Barça i l’Anvers ha portat a l’Ajuntament de Barcelona a desempolsar el vell projecte de fer arribar el Metro a la muntanya. Aquest dijous, en declaracions al programa ‘Bàsics’ de Betevé, ha estat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, la que ha reclamat al Govern el perllongament de l’L2 perquè arribi a Montjuïc, de manera que els problemes de grans aglomeracions per esdeveniments esportius o culturals quedarien solucionats.
La previsió del 2030 no s’acomplirà
El fet és que el perllongament de l’L2 no és cap novetat, ja que està prevista en el Pla Director d’Infraestructures (PDI) corresponent al període 2021-2030. Aquest document de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) recull totes les ampliacions previstes a mitjà i llarg termini i en el cas de la línia lila preveu unir l’estació actual de Sant Antoni amb la de Parc Logístic de l’L9. Això implicaria desviar el recorregut actual que mor a Paral·lel i fer-lo enllaçar amb l’estació de l’L3 de Poble Sec. Des d’allà s’endinsaria a Montjuïc amb una estació amb aquest mateix nom situada entre la Font Màgica i el Palau Nacional, i una altra a la Foixarda, en l’àmbit de l’Anella Olímpica. Per l’altra banda de la muntanya passaria per Foc, enllaçant amb l’L10 i per Fira i Parc Logístic on enllaçaria amb l’L9.
Ara bé, aquest recorregut, i encara un de posterior que arribaria de forma més directe fins a l’aeroport enllaçant-lo de manera més efectiva amb el centre de la ciutat no estaran enllestits ni de bon tros en el que queda de dècada, ni molt menys mentre duri l’estada del FC Barcelona al Lluís Companys. Segons el PDI el projecte constructiu està finalitzat i pendent d’aprovació però no hi ha programació prevista dins aquesta dècada i, per tant, com a molt aviat, s’engegaria més enllà del 2030. Aquest fet, però, no treu validesa a la reflexió de Bonet en el programa esmentat, quan s’ha preguntat: “Ens podem imaginar què passaria si poguéssim agafar el metro per anar l’estadi, al Palau Sant Jordi o la Fundació Miró?”