L'Ajuntament de Barcelona serà més exigent amb les infraccions dels vehicles que circulen per l'eix verd de Consell de Cent. La preocupació de l'administració és al voltant de l'excés de velocitat d'algunes bicicletes i patinets i les infraccions de la càrrega i descàrrega de vehicles. Per això, el consistori ha reforçat la senyalització amb les normes de convivència i funcionament de l'eix, i en les últimes setmanes ha augmentat la presència de la Guàrdia Urbana i dels agents de convivència, per informar els usuaris de les normes. Així ho ha explicat en declaracions als mitjans el regidor de l'Eixample, Jordi Valls, que considera que a partir d'ara cal un procés de sanció "més exigent". Assenyala que des de l'Ajuntament volen superar el debat "de la judicialització i la politització" dels eixos verds i implementar accions per millorar-ne el funcionament, algunes de les quals ja estan en marxa i altres que es faran progressivament fins a l'estiu del 2025.
"El fet és que l'eix verd existeix, està valorat i hi ha un canvi de metabolització important", ha explicat sobre els canvis que impliquen a la pràctica per a veïns, comerços i vehicles la transformació de Consell de Cent amb els eixos verds de Borrell, Rocafort, Enric Granados i Girona. El que vol l'Ajuntament, ha dit, és generar "un nou àmbit de convivència" als eixos verds després d'haver-ne analitzat la funcionalitat i usos. De fet, el treball conjunt fet els últims mesos amb 18 entitats del territori, ha permès fer propostes en àmbits com la millora de l'espai públic o la mobilitat, entre altres.
Bicis, patinets i la càrrega i descàrrega, en el punt de mira
Gràcies a la instal·lació d'un radar, han constatat que la velocitat mitjana dels vehicles que circulaven per l'eix de Consell de Cent era de 20 km/h i que el 81% dels vehicles eren vehicles no matriculats, majoritàriament bicis, tant convencionals com elèctriques, i vehicles de mobilitat personal, com patinets, que circulaven duplicant la velocitat permesa, que és de 10km/h. Segons el consistori, el que ara pertoca és intensificar el control i les sancions a la càrrega i descàrrega i, en el cas de bicis i patinets, aquelles conductes que puguin afectar la seguretat dels vianants, per exemple, si excedeixen la velocitat o passen massa a prop de vianants.
L'exigència arriba, sobretot, després d'un període en què s'ha donat cert marge d'adaptació. A l'estiu ja es va iniciar una etapa de pedagogia i des del 18 de setembre i fins a finals d'octubre hi ha desplegat un equip d'agents de convivència que expliquen les normes de circulació i convivència. Per exemple, recorden als vehicles de mobilitat personal que han d'anar a peu si hi ha molta gent. En el cas de la càrrega i descàrrega, incideixen que es faci al cantó mar, com indiquen els senyals, i consciencien a comerços i vehicles de repartiment. Respecte a la senyalització, des d'aquesta setmana ja són visibles les torretes informatives a les quatre places de l'eix verd de Consell de Cent. Aquestes recorden a les bicis i els VMP, per exemple, que han d'envoltar la plaça i no creuar-la pel mig.
Més actuacions en els propers mesos
El pla de millora dels eixos verds inclou també altres actuacions, com que a finals d'octubre començarà l'obra d'ampliació i perllongament del passeig de la rambla de Catalunya a la cruïlla amb Consell de Cent. És una actuació puntual que ha de millorar la convivència en aquest encreuament prioritzant els espais destinats a la circulació a peu per sobre del trànsit rodat. Al novembre també es farà una actuació en un altre punt, en aquest cas en un dels eixos pacificats transversals. S'habilitarà als vehicles comercials la possibilitat de continuar recte pel carrer Girona per accedir al tram entre Gran Via i Diputació, un moviment que actualment està prohibit. També estan previstes millores de senyalització a l'encreuament amb passeig de Gràcia per garantir una millor convivència de vianants, el carril de serveis i les bicicletes. A més a més, a partir del 2025 es preveu substituir progressivament les tanques que envolten els parterres per d'altres més robustes, amb un cost total de 2 milions d'euros, i fer una campanya d'inspecció de terrasses i les façanes dels locals revisar les condicions i els permisos.