L'Ajuntament de Barcelona ha demanat que es desjudicialitzi el conflicte sobre els eixos verds després d'un revés judicial més contra les pacificacions dels carrers Consell de Cent i Enric Granados de la mà del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que el govern municipal ja anuncia que recorrerà. El consistori, ara dirigit pel socialista Jaume Collboni, es compromet a fer més pacificacions a la ciutat a partir del consens, el diàleg i l'acord, segons han detallat aquest dissabte fonts municipals a EFE. En aquest sentit, l'Ajuntament referma que Barcelona necessita més espais verds i més espai per als vianants i per a la mobilitat sostenible.

Tot plegat remet a la darrera sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que avala, amb un vot discrepant, la resolució de l'Audiència de Barcelona contra l'eix verd a la cruïlla de Consell de Cent i Enric Granados, en concloure que per pacificar aquestes vies era necessari modificar el Pla General Metropolità. En la sentència, que ha avançat aquest dissabte La Vanguardia, la secció segona de la sala contenciosa administrativa del TSJC conclou que l'Ajuntament "no ha utilitzat el camí adequat" per canviar la funcionalitat d'aquests carrers, per la qual cosa els acords impugnats "són nuls de ple dret". Amb tot, la sentència no és ferma i fonts de l’Ajuntament han confirmat a l'ACN que presentaran un recurs de cassació.

La sentència subratlla que l'eix verd "ha mutat" la funcionalitat dels carrers afectats, perdent "en essència la seva funció connectora i d'enllaç", en restringir el trànsit privat "a l'inevitable", en haver-se convertit les antigues cruïlles "en places". "No és que això no ho pugui fer l'Ajuntament, ni tampoc que aquest nou model de ciutat ens mereixi un judici negatiu o positiu. El que succeeix senzillament és que l'Ajuntament, per canviar la funcionalitat de la via, no ha utilitzat un camí adequat", assenyala. "Amb independència dels avantatges i inconvenients de les diferents formes de mobilitat possibles, la veritat és que la mobilitat a través de vehicles de dues o quatre rodes, ens agradi o no, segueix sent avui dia una de les principals formes de mobilitat", argumenta també el TSJC, tot i que admet que l'Ajuntament "té raó" quan afirma que existeixen múltiples formes per desplaçar-se, més enllà dels vehicles privats tradicionals.

"Si s’hagués treballat amb consens"

El vot particular d'una magistrada recolza la tesi dels serveis jurídics del consistori de Barcelona, en el sentit que les obres no han variat la funcionalitat dels carrers i que, per tant, no era necessari modificar el Pla General Metropolità. Des del consistori barceloní enalteixen això i recorden també que entre les diverses sentències judicials pels eixos verds que hi ha hagut una ja era favorable al consistori i avalava que el procés es va fer correctament. És per aquest motiu que l'Ajuntament de Barcelona considera que la disparitat de criteri mostra la necessitat de desjudicialitzar la qüestió. El consistori també lamenta que “si s’hagués treballat amb consens i diàleg” i “s’haguessin tingut en compte les preocupacions i discrepàncies sobre els eixos verds”, no s’hauria arribat a la situació actual.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!