Algunes parts de la superilla de Sant Antoni, al districte de l’Eixample de Barcelona, continuen instal·lades en la provisionalitat inherent al concepte d’urbanisme tàctic, i per això l’Ajuntament s’ha vist en la necessitat de rentar la cara a alguns dels trams, que després d’anys en funcionament s’havien convertit en una mostra del deteriorament ràpid d’aquest tipus d’actuacions. Per això, a l’espera d’un projecte definitiu, aquests dies s’han netejat elements del mobiliari urbà i s’han repintat els senyals d’urbanisme tàctic de les calçades. Durant les darreres setmanes s’ha intervingut en bancs, semàfors, jardineres, fanals i papereres, i actualment es treballa en el repintat de la calçada, on hi ha la senyalització horitzontal i els jocs infantils.

Les tasques de repintat demostren la degradació de l'urbanisme tàctic / Foto: Pau de la Calle
Un dels espais repintats ha estat la cruïlla dels carrers Comte Borrell i Parlament / Foto: Pau de la Calle

Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimecres, aquestes actuacions de manteniment integral arriben cinc anys després de l’inici de la implantació dels trams inicials de la superilla de Sant Antoni, i considera que l’actual situació de deteriorament és “fruit de l’èxit que ha suposat l’ús intensiu per part de la ciutadania”. En tot cas, el consistori dona com a “validat el model i el seu ús”, i per això l’Ajuntament encarregarà el projecte estructural i definitiu per la part tàctica del carrer Borrell i per acabar els carrers de Parlament i de Rocafort, tot defensant que la pacificació d’aquests carrers “ha produït una millora de la qualitat de l’aire i el soroll i ha fet disminuir el trànsit tant a l’interior de la superilla com al conjunt del barri, i les compres als comerços de proximitat han estat més altes que a la resta de la ciutat”.

Les actuacions que es duen a terme formen part del pla de manteniment integral, que inclou la recuperació i neteja del mobiliari urbà malmès i el repintat de la calçada. L’objectiu ha estat posar al dia els prop de 24.000 m² d’espai públic guanyats per a l’ús dels vianants. Cal recordar que el 2018, fa cinc anys, es va desenvolupar la primera fase d’implantació de la superilla de Sant Antoni, amb la urbanització de l’entorn del Mercat del mateix nom. Tot i les crítiques, en una segona fase es va ampliar la superilla, d’una banda, amb actuacions tàctiques i de caràcter estratègic a la cruïlla formada pel carrer del Comte Borrell entre el carrer de Manso i l’avinguda del Paral·lel, i també al carrer del Parlament entre la ronda de Sant Pau i el carrer de Viladomat; i, de l’altra, amb la remodelació de caràcter estructurant dels carrers del Comte Borrell, entre la Gran Via de les Corts Catalanes i Floridablanca; i de Tamarit, entre Viladomat i Calàbria. La intenció ara és encarregar el projecte estructurant i definitiu per la part tàctica del carrer Borrell, per acabar els carrers de Parlament i de Rocafort, i en aquest últim cas, per donar continuïtat a un dels nous eixos verds ara en obres. 

Quins trams es pacificaran de forma definitiva?

El projecte que encarregarà l’Ajuntament preveu convertir en pacificació definitiva els trams de superilla de Sant Antoni que, ara mateix, estan pacificats amb urbanisme tàctic. Són els següents:

  • Carrer del Comte Borrell entre Manso i l’avinguda del Paral·lel.
  • Carrer del Parlament entre Viladomat i la ronda de Sant Pau.
  • Pacificació superilla Sant Antoni
  • L’eix verd de Rocafort s’allargarà fins al Paral·lel