L’actual govern municipal de Barcelona vol frenar l’arribada de creuers al port de la ciutat, i per això aquest dimecres ha proposat que no es construeixi una setena terminal de creuers, el concurs de la qual s'ha paralitzat, i que el 2024 no es renovi la llicència anual per a la terminal C. Aquestes mesures permetrien no incrementar el nombre total de creueristes, i per això la tinenta d'alcaldia d'Ecologia i Infraestructures, Janet Sanz, ho ha traslladat a la reunió de constitució del Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers del Port de Barcelona, un nou òrgan que busca "reduir els impactes negatius" dels creuers i millorar-ne el retorn socioeconòmic.
Segons recull l’ACN, Sanz ha recordat que fa unes setmanes Port de Barcelona va retirar la licitació de la futura terminal G al Moll Adossat després que unes navilieres impugnessin judicialment el concurs perquè creien que les clàusules de licitació afavorien Royal Caribbean. Per això, considera que anul·lar totalment el concurs és viable, segons els serveis jurídics municipals, i econòmicament sense cap cost per a l'Autoritat Portuària. Actualment, Barcelona té cinc terminals en funcionament, i una sisena que s'està construint, cosa que ja permetria incrementar la capacitat de 3,3 milions de creueristes a 4 milions. Per això, creu que la capital catalana ja no podria absorbir més turistes d'aquest tipus. Pel que fa a l'altra proposta, la de la Terminal C, és una terminal amb llicència fins al 2030 però que s'ha de renovar anualment. Per això, el consistori proposa que pel 2024 no es renovi i es deixi sense ús per a creuers i es busqui un altre destí a les instal·lacions.
Quatre hores d’escala
Així mateix, la tinenta d’alcaldia ha assegurat que més del 70% dels creueristes només fan escala a la ciutat i només el 28% l'utilitzen com a port de sortida o arribada. Aquests últims són els que deixen més impacte econòmic a la ciutat, mentre que els primers només passen unes poques hores a la capital catalana. De fet, Sanz ha instat a parlar del nombre de creueristes i no només del nombre de vaixells, ja que aquests cada cop són més grossos i van més plens. Per això, ha tornat a instar la Generalitat a prendre exemple del govern balear per limitar, amb un acord voluntari amb les navilieres, el nombre de creueristes que desembarquen a la capital catalana.
En aquest sentit, espera que aquest Consell per a la Sostenibilitat sigui àgil i prengui mesures per no provocar un 2024 encara amb més creueristes que el 2023. "Sembla una taula de creixement infinit", ha lamentat. El nou organisme s'ha reunit per primera vegada amb participants de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, la Delegació del Govern espanyol, la Comunitat Portuària, la Cruise Lines International Association i el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries, entre altres entitats. Tal com ha detallat el port en un comunicat, l’objectiu del nou ens és millorar la transparència i comunicació de l'activitat dels creuers a Barcelona i generar un espai on "compartir i coordinar" iniciatives. La propera reunió està prevista d'aquí a tres mesos.
"Aquesta nova eina dona continuïtat al pacte signat l'any 2018 entre el Port i l'Ajuntament de Barcelona que redueix a set les terminals de creuers. La implementació d'aquest acord de l'any 2018 suposa uns deu anys de feina i, per tant, no finalitzarà fins a l'any 2027, amb el tancament de la terminal de creuers situada al moll de Barcelona Sud", recorden des de la infraestructura que presideix Lluís Salvadó. La governança del nou consell anirà a càrrec d'un plenari i s'estructurarà en diverses comissions de treball, focalitzades en la sostenibilitat ambiental, social i econòmica. També es proposen cinquanta actuacions que s'estan ja treballant o que s'iniciaran aviat. Paral·lelament, es reafirma l'aposta pel creuerisme de port base, procés que s'ha obert amb la limitació i trasllat de les terminals de creuers i en l'aposta per la desestacionalització de l'activitat.
Sancions als vaixells contaminants
A més, segons fonts del Port de Barcelona citades per Efe, una nova ordenança regularà l'operativa de vaixells sobre la qualitat de l'aire i l'aigua del port i inclourà sancions a les embarcacions més contaminants, encara que això no està pensat tant per a creuers com per a altres vaixells, com petroliers o de càrrega a granel, que solen ser més antics. La majoria de les embarcacions de creuers tenen menys de 10 anys i tenen nous estàndards d'emissions que els fan menys contaminants. A més, el 80% dels creuers que arriben a la ciutat no carreguen aigua perquè tenen dessalinitzadores que generen la que necessiten durant tot l'itinerari.