Els alcaldes de l’Arc Metropolità, un espai que inclou ciutats com Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell, han reclamat al Govern la retirada del decret de Zona de Baixes Emissions (ZBE) després de rebutjar que aquest “traspassi exclusivament la responsabilitat als ajuntaments”. Així ho van transmetre aquest dilluns a la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, en el transcurs d’una reunió en la que li van transmetre “els neguits creats per una norma redactada sense consens amb el territori”, segons han apuntat en un comunicat, on han afegit que si el decret prospera, “es veuran afectats més de la meitat dels vehicles actuals de les ciutats, en una regió amb dèficits estructurals de transport públic”.
Així, la trobada amb Boya va servir per traslladar-li les disconformitats creades arran de la presentació del projecte de Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, i amb la necessitat d’acostar posicions respecte a la implantació de les ZBE als municipis de l’Arc Metropolità. En aquest sentit, les ciutats de l’Arc van iniciar una tasca conjunta per consensuar un model propi de ZBE als nou municipis, tenint en compte una mirada social i la realitat territorial. Les línies principals que definien aquest model es van presentar durant una reunió celebrada amb l’anterior consellera, Teresa Jordà, el febrer de 2022. Per contra, el Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, presentat el darrer mes i que en aquests moments es troba fase de resolució d’al·legacions, modifica substancialment tota aquesta feina feta pels ajuntaments i no té en compte la realitat social, econòmica i de transport de la regió.
Per això, els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità es mostren “contraris a la redacció tal com està aquest decret” que, com ja li van traslladar per carta al conseller, genera una clara invasió de competències municipals. Entre altres aspectes, no respecta l’especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis, i que la Generalitat de Catalunya no ha sabut solucionar en la darrera dècada.
Més de la meitat dels vehicles afectats
També s’ha exposat que, segons dades de la Direcció General de Trànsit, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats més afectades per les restriccions dels vehicles sense etiqueta i amb etiqueta B, prohibint la circulació a més de la meitat del parc automobilístic dels municipis. En aquest sentit, els alcaldes i alcaldesses recorden que aquestes mesures afecten clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual.