L’últim barri de Barcelona en direcció Montcada i Reixac -o el primer, si s’entra a la ciutat- és Vallbona, un territori del districte de Nou Barris aïllat i amb males connexions amb la resta de Barcelona -el pont sobre les autopistes que l’uneix amb Torre Baró i el voral de la carretera C-17 per arribar fins a la Trinitat Vella-, però amb almenys tres aspectes ben singulars. Un d’ells és el Rec Comtal, que transcorre plàcidament pel mig del barri i està pendent d’una reforma en tot el seu recorregut. Un altre és l’horta de La Ponderosa, l’últim gran explotació agrària de Barcelona, i un tercer, l’existència de l’anomenada Granja del Ritz, ara en desús però que en el seu moment subministrava aliments a la cuina de l’hotel del qual pren el nom. Ara, un ambiciós pla, Agrovallbona, projecta una transformació integral d’aquest barri i del veí de Can Sant Joan, ja al municipi de Montcada i Reixac (Vallès Occidental).
I és que en certa manera, segons definició d’Álvaro Porro, comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària, ha arribat el “moment Vallbona”, gràcies principalment al “detonant” que suposarà el soterrament de les vies de tren de Montcada i Reixac, que afectarà, per a bé, el barri de Vallbona, que es veurà alliberat de bona part de les vies que ara el divideixen en diverses parts. Això permetrà articular un projecte de transformació que inclou diverses actuacions a curt, mitjà i llarg termini, moltes d’elles vinculades a l’obra ferroviària, que tindran efectes importants en la zona, com el blindatge de l’horta La Ponderosa.
Amb el nom de La Ponderosa, que remet al ranxo de la històrica sèrie televisiva ‘Bonanza’, es coneix l’última horta de Barcelona, de 6,5 hectàrees
Amb aquest nom de La Ponderosa, que remet al ranxo de la històrica sèrie televisiva ‘Bonanza’, es coneix l’última horta de Barcelona, de 6,5 hectàrees, i una de les poques explotacions agràries del terme municipal -juntament amb la vinya de Can Calopa, a Collserola- més enllà dels horts d’autoconsum. Està regada per aigua del Rec Comtal i ja de per si la seva supervivència en les grans onades de construcció ja podria semblar un miracle, però aquest és doble si es considera que, segons el Pla General Metropolità (PGM), es tracta de terreny edificable. Ara, dins del projecte Agrovallbona, es treballa en una Modificació del PGM per fer un procés de requalificació poc habitual, “transformar sòl edificable en sòl no edificable” És a dir, blindar tota la zona agrària de Vallbona i ben a prop, de la Muntanyeta de Can Sant Joan.
La Granja del Ritz serà rehabilitada
La intenció però, no és únicament protegir les explotacions agràries existents, sinó també desplegar-hi projectes sòcio-educatius i comunitaris i reconnectar la ciutat amb el camp, i una part d’aquest desplegament serà la recuperació de l’anomenada Granja del Ritz, de nom original Granja Montserrat, que va ser durant molt de temps la principal proveïdora d’aliments frescos per a l’Hotel Ritz de Barcelona. En estat ruïnós actualment, Agrovallbona preveu la seva rehabilitació i la conversió en un equipament formatiu dins de tot el projecte amb un caràcter marcadament comunitari que s’integrarà en la reordenació de tot aquest espai a cavall entre Barcelona i Montcada i amb voluntat d’esdevenir centre de referència de l’agroecologia urbana.
Totes aquestes actuacions estaran molt vinculades amb el soterrament de les vies del tren, que alliberarà molt d’espai i permetrà obrir un “mirador al riu Besòs”, segons ha apuntat Carme Ribas, gerent del Consorci del Besòs. Per això, una de les primeres realitzacions, que es podria licitar abans de l’estiu per començar les obres al cap de poc, és el trasllat del camp de futbol, que obligarà el Ràcing Vallbona a disputar els seus partits en un espai provisional, ja que al final de les obres es preveu tornar al lloc original amb un nou camp de futbol. Cal tenir en compte que les obres de soterrament, que en el millor dels casos començaran a l’estiu per la part de Montcada, tindran una durada mínima de sis anys, que condiciona l'acabament de tot el projecte.
Nou pas per a vianants normalitzat
Un altre dels canvis previstos ja va ser anunciat l’abril del 2022, es tracta del nou viaducte per la via del tren, anomenat Nou pont dels dos ulls, que no només divideix el barri en dues parts, sinó que inclou un pas per a vianants desconcertant, ja que els obliga a passar pel mateix túnel que els cotxes i els autobusos. El pas, situat al carrer d’Oristà, serà ampliat, de manera que els vianants podran comptar, per fi, amb un lloc per circular sense haver de compartir el mateix espai amb el trànsit rodat. La previsió d’aquesta actuació és iniciar-la durant aquest mateix primer trimestre del 2023, amb una durada de nou mesos.
Finalment, el projecte també tindrà incidència a la part de Montcada i Reixac, com ara la generació d’una nova zona d’aparcament i la millora dels accessos a l’estació de Montcada - Bifurcació, que, a més, canviarà de nom pel de Can Sant Joan, així com la restitució de la zona verda de la Muntanyeta de Can Sant Joan amb la creació d’un nou parc metropolità anomenat Parc dels Miradors. La realització de tots aquests projectes culminarà, a llarg termini, amb la construcció de nous habitatges a Vallbona, fora de la zona agrària protegida i la generació de nous eixos de connectivitat. Amb tot, quedaria pendent millorar la connexió amb la Trinitat Vella, al districte de Sant Andreu de Barcelona, que no està previst en aquest ambiciós projecte.