L’Estació de Sants de Barcelona, actualment la principal de la ciutat, va ser inaugurada el ja llunyà 1979. Més de quaranta anys més tard, ha arribat l’hora de renovar-la completament, amb un projecte ambiciós d’ampliació que farà que les obres arribin pràcticament a les portes de la dècada vinent. El projecte, que gairebé es podria qualificar de faraònic per les seves dimensions, no només afectarà l’àmbit de l’estació en si, sinó tot el seu entorn, incloses les places dels Països Catalans i de Joan Peiró, a hores d’ara, dels espais més desaprofitats de la ciutat, i facilitarà la connexió entre barris.
Amb la intenció d’iniciar les obres a principis del 2023, les obres tindran dues fases, una primera que s’allargarà fins al 2026 i una segona que començarà aleshores i que podria estar acabada els anys 2029/2030. Quan es completi, la transformació de tot l’entorn serà pràcticament irreconeixible, ja que la mola grisa que avui és l’estació es convertirà en pocs anys en una edificació molt més amable amb l’usuari, mentre que tot l’entorn també es transformarà, convertint les places adjacents en zones més amables amb els usuaris del que ho són avui en dia i millorant la permeabilitat de l’estació amb la ciutat.
Per concretar, la renovació de l’estació anirà en paral·lel a la de tot l’entorn, amb accions tant dins com fora. Pel que fa a les de dins, el projecte preveu l’eixamplament dels vestíbuls, de manera que l’estació creixerà cap a les places, amb vestíbuls projectats com a continuació de l’espai exterior, amb entrada de llum i ventilació natural amb grans lluernes a la coberta i l’obertura de dos accessos més, de manera que a més de poder accedir a l’estació per les dues places adjacents, també serà possible fer-ho des dels costats mar i muntanya, facilitant així l’ús de l’equipament ferroviari com un espai de pas, tant per als usuaris com per als no usuaris, amb un objectiu estratègic, arribar als 58 milions de passatgers el 2030, 12 més que el 2019.
A més, l’estació també creixerà en alçada, però sense afectar l’hotel existent. Tot l’aparcament superior desapareixerà i en el seu lloc hi haurà una coberta generadora d’ombra i alhora captadora de llum natural pel vestíbul. 14.000 m² d’aquesta nova coberta es destinaran a la instal·lació de plaques fotovoltaiques, que generaran quasi 3,8 GWh/any per l’autoconsum amb energia renovable, de manera que la futura estació contribuirà a la reducció d’emissions de CO₂ i propiciarà un entorn zero residus. Segons el projecte, es calcula un estalvi d’energia respecte a un edifici convencional equivalent al 48%.
El trànsit passarà entre l’estació i el parc de l’Espanya Industrial
Pel que fa als principals canvis a l’exterior, es reordenarà tota la zona dedicada al trànsit, tant públic com privat, ja que s’eliminarà tot el vial del costat muntanya, al carrer de Viriat, i el trànsit passarà per un nou vial situat a la part mar, és a dir, entre l’estació i el parc de l’Espanya Industrial. La intenció de tot plegat és eliminar “l’efecte rotonda” que, en paraules de la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, té actualment l’estació. A més, a tot l’entorn hi haurà un augment molt important del verd, en especial a la banda muntanya. De fet, els entorns de l’estació seran superillaïtzats.
La intenció és que la plaça estigui envoltada de verd, amb arbrat, parterres i una pista d’àlber sòlid elevada, que envoltarà una plaça dels Països Catalans que serà renovada, però mantenint els seus elements originals, i amb una part de l’espai reservada pels seus usuaris habituals, els skaters. A la banda muntanya hi haurà el Bosc Viriat, conformat com una massa arbrada que connectarà amb el carrer Provença i l’avinguda Roma. A més, dins la mateixa estació, i com a mostra de l’obertura al barri, s’instal·larà dins l’equipament una ludoteca pública, a més de poder donar espai a més comerços, això sí, “sense convertir-se en un centre comercial”, segons Sanz.
L’accés per les quatre façanes facilitarà i les noves zones verdes facilitaran les connexions amb el teixit urbà a través de passos per a vianants (connexió Numància-Tarragona, Rector Triadó, Dolors Batlle) i l’eix central (connexió Av.Roma/Tarradellas). A més, l’estació d’autobusos situada al carrer Viriat es replegarà en una primera fase, alliberant espai per a les zones verdes, a l’espera que en un futur pugui ser traslladada a una nova estació d’autobusos soterrada que s’haurà de construir a la plaça Espanya.
Nou vestíbul de Metro
Així mateix, el projecte inclou la renovació total del vestíbul del Metro, un dels punts negres actuals de l’actual estació, ja que no té accés per a persones discapacitades. De fet, per accedir des del metro fa l’estació en cadira de rodes cal recórrer el passadís fins a la sortida del carrer Numància, on hi ha un ascensor, i després, a peu de carrer, recórrer altre cop la distància fins a l’estació de Sants. A més, els usuaris d’autobús urbà tindran parades al Passeig de Sant Antoni, davant les noves portes d’accés, en un recorregut que no superarà els 50 metres.
Pel que fa als terminis d’execució, de moment es preveu una primera fase, entre 2023 i 2026 que preveu que, d'aquí a quatre anys ja estigui finalitzat tot el trasllat del vial a la banda mar, la transformació de la plaça dels Països Catalans, la concentració de l’estació d’autobusos, la pacificació de tota la part muntanya amb actuacions provisionals a Viriat i totes les actuacions de permeabilitat de l’estació, quedant per a més endavant la finalització de tot el projecte, amb la futura coberta i l’ampliació dels vestíbuls, és a dir, l’engrandiment d’una estació que, finalment, quedarà integrada a la ciutat.