La modificació de l’ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) de Barcelona, que va ser aprovada en el plenari municipal de novembre i que entrarà en vigor l’1 de febrer, ha estat titllada d’”anticiclista” per l’entitat Amics de la Bici, que ha anunciat la seva intenció d’impugnar la normativa davant la sala contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), en considerar que conté articles que vulneren la Llei de Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Vial i el Reglament General de Circulació.
En concret, aquesta entitat a favor de l’ús de la bicicleta considera que les modificacions aplicades a l’article 14 respecte a l’ús de la bicicleta no només van en contra de l’ús d’aquest tipus de vehicles, sinó que a més vulneren normatives de rang superior, com la llei estatal de trànsit i el Reglament de Circulació. Així mateix, per mitjà d’un comunicat, Amics de la Bici argumenta el seu posicionament contrari a l’ordenança perquè hi ha modificacions “que suprimeixen diversos drets adquirits per a la seguretat dels usuaris de la bicicleta i limiten la possibilitat de creixement de l'ús de la bicicleta com a vehicle habitual”.
En vigor l’1 de febrer
La modificació de l’ordenança entrarà en vigor el pròxim 1 de febrer, i respecte a les bicicletes planteja canvis com la prohibició de forma generalitzada de l’ús de voreres, independentment de l’amplada, però contempla algunes excepcions, com la circulació de bicicletes per vorera a menors de 14 anys i adults que els acompanyin, així com adults amb cadireta o remolc quan no hi hagi carril bici. També es regula la ciclologística, és a dir, el repartiment de mercaderies en bicicleta.
Així mateix, la norma que s’aplicarà en pocs dies també inclou canvis respecte a patinets elèctrics, entre les quals la principal és l’obligatorietat de l’ús del casc, a més de comptar amb elements de seguretat com ara llums del davant i de darrere i es reitera que aquests vehicles no poden circular en cap cas per vorera -independentment de l’amplada- ni tampoc en alguns trams de calçada. En el cas de les motos, les noves restriccions s’aplicaran en espais concrets, ja que es prohibirà estacionar a la vorera d’entorns escolars i sanitaris, concretament centres hospitalaris.