El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ja ha advertit en diverses ocasions a l’Ajuntament de Barcelona dels perills de congestió del trànsit que es produiran amb l’allau d’obres que han començat ja o estan a punt de començar els propers dies. De fet, el mateix dia que han donat inici les obres de transformació de la Via Laietana i a una setmana que comencin les de connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal, el RACC ha inserit un anunci en diversos mitjans de comunicació on fa un seriós advertiment a l’alcaldessa de Barcelona, les obres no poden aturar la ciutat.
Aquests anuncis, en algun cas a plana sencera, el RACC apunta que malgrat que cal “millorar la qualitat de l’aire”, la previsió de més de vint actuacions de gran abast a la via pública en el període 2022-2030, “augmentaran la congestió i la contaminació i empitjoraran els desplaçaments diaris dins d’una àrea on resideixen 5 milions de persones”. En aquest sentit, aquesta institució reclama que els ciutadans “tenen dret a conèixer les conseqüències de les mesures que s’estan adoptant” i per això reclamen “prioritzar les obres de transport públic”, “incrementar la inversió” i, sobretot, “consensuar i redefinir la resta d’actuacions que no són de transport públic i que afecten la mobilitat”.
Vint actuacions urbanístiques
En aquest sentit, el RACC recopila fins a vint actuacions urbanístiques que marcaran la mobilitat en els propers anys, una desena de les quals tenen a veure amb els accessos a Barcelona i l’altra amb obres dins la mateixa ciutat. Entre les primeres esmenten, entre d’altres, la ròtula de la Torrassa i la integració de vies a l’Hospitalet, els soterraments de vies a Sant Feliu de Llobregat i Montcada i Reixac, el carril Bus-VAO de la B-23, el carril bus de la C-31 a Badalona i el túnel de Glòries en sentit Llobregat i les estacions ferroviàries barcelonines de la Sagrera i Sant Andreu Comtal.
Pel que fa a les “actuacions que afecten la mobilitat dins de Barcelona”, el RACC alerta sobre les restriccions que comporten o comportaran obres com les de l’avinguda Meridiana, la Via Laietana, la Rambla, el carrer Pi i Margall, els eixos verds de l’Eixample, el tramvia Glòries-Verdaguer, l’accés ferroviari a la T1 de l’aeroport del Prat, la connexió Espanya-Gràcia dels FGC i el tram central de l'L9 del metro així com el perllongament de l’L4 entre La Pau i Sagrera. Tot plegat, un recull de l’allau d’obres que Colau ha engegat quan queda un any i poc més per a les properes eleccions municipals, previstes per a maig del 2023.