Andreu Bernadàs (Barcelona, 1955) és el president de la Federació Tres Tombs de Sant Antoni de Barcelona, una entitat que està de celebració perquè aquest 2025 se celebra el bicentenari de la primera cavalcada dels Tres Tombs en aquest barri barceloní, segons està documentat per un article del Diari de Barcelona del 1825, encara que és probable que la cavalcada en motiu de Sant Antoni Abat tingui més antiguitat. Sigui com sigui, 200 anys és una fita que cal celebrar com cal i entre un seguit d’activitats al llarg de l’any hi ha dues dates marcades al calendari, la del 18 de gener, amb la cavalcada que farà 200 a Sant Antoni, i la del 3 de maig, quan a Barcelona, que enguany és Capital Catalana dels Tres Tombs, se celebrarà la XXVIII Trobada Nacional dels Tres tombs

Bernadàs, que també és president de la Federació Catalana dels Tres Tombs, és un apassionat del món dels carruatges i els cavalls, i per això espera que aquest bicentenari serveixi per “posar en relleu el que és el món del cavall avui en dia a la ciutat de Barcelona”, tot reivindicant el seu paper també en l’àmbit urbà. Tant és així que als Tres Tombs del 18 de gener “tota la cavalcada estarà composta de carruatges relacionats amb la ciutat”. Parlar dels Tres Tombs amb un expert com Bernadàs en ocasió del bicentenari és també un bon moment per explicar l’origen i el sentit de la festa, però també per rebutjar les acusacions de maltractament animal per l’ús de cavalls de tir així com per reivindicar que a la ciutat no sigui impossible passejar en carruatge: “Anar per la ciutat de Barcelona amb un carruatge no és un luxe, és un goig”.

Enguany celebrem el Bicentenari dels Tres Tombs de Sant Antoni. El 1825 es va fer la primera celebració o és el primer cop que hi ha registre documental?
És el primer cop que hi ha un registre, va sortir al Diari de Barcelona la notícia que explicava que es feia aquesta festa al voltant de l'Escola Pia Sant Antoni. Si més no, des de l'època gremial i el nomenament de Sant Antoni com a patró dels animals, aquest era l’únic dia que feien festa els animals, sobretot els èquids. Hi ha pobles que han aconseguit guardar documentació amb 350 o 400 anys d'antiguitat de que ja es feia el Sant Antoni, un d'ells, per exemple, Martorell.

20250108 Andreu Bernadàs, president de la Federació Tres tombs Sant Antoni / Foto: Montse Giralt
Andreu Bernadàs, en un moment de l'entrevista al plató d''ElNacional' / Foto: Montse Giralt

Per qui no ho sàpiga i per situar-nos una mica, què és la celebració dels Tres Tombs?
Els Tres Tombs és una recreació històrica d'un passat molt important per nosaltres. És portar aquest passat al carrer per expressar, com si fos un gran teatre, el que es feia fins al 1900 i el que nosaltres pretenem que també pugui ser un futur proper amb la recuperació del cavall.

I és sempre al voltant de la festa de Sant Antoni Abat?
En principi tot va girar al voltant del 17 de gener, el que ha passat és que amb l'afegit de tants pobles que han volgut fer la festa, ara l’estem fent des del cap de setmana anterior fins a primers de maig. Després queden alguns pobles que ho fan peculiarment al juny, juliol, agost, setembre, octubre..., però el gran gruix dels 95 pobles que estem associats ho fan en aquestes dates, amb tots els caps de setmana ocupats d'aquí al 3 de maig, que és quan fem la trobada nacional. 

En principi els Tres Tombs es fan, un per beneir els animals, l'altre per beneir les collites i l'altre per beneir les persones que hi conviuen"

I Tres Tombs perquè tradicionalment es fan tres voltes al mateix circuit?
En principi els Tres Tombs es fan, un per beneir els animals, l'altre per beneir les collites i l'altre per beneir les persones que hi conviuen, però no té per què ser tres voltes a tot el mateix circuit, perquè hi ha circuits urbans que són molt llargs i circuits de pobles més petits.

El Bicentenari va tenir una prèvia la passada Cavalcada de Reis, amb la participació d'unes carrosses tirades per cavalls. Com va anar l'experiència?
Fantàstica. Va ser tornar a recuperar una mica el que havia passat a la cavalcada de Barcelona, que el 1877 ja es va consolidar com Cavalcada de Reis. I en aquell moment i durant molt de temps es va fer amb carruatges i cavalls. Hem recuperat aquesta tradició que ens agradaria seguir perquè creiem que és una de les fórmules de posar blanc sobre negre aquest afecte i amor que tenim pels nostres cavalls. 

 

Quin és l'objectiu d'aquest bicentenari i quines seran les grans fites que organitzeu? 
El bicentenari té l'objectiu de posar en relleu el que és el món del cavall avui en dia a la ciutat de Barcelona. Precisament, a la cavalcada que farem el dia 18, tota ella estarà composta, a part de cavalls muntats, amb carruatges que estaran relacionats amb la ciutat. Des dels carros de passeig i que feien recorreguts interns per la ciutat, a carros de la carn, el carro de la neteja, el carro de l'oli, tots eren carruatges que eren molt representatius de la ciutat. A l'inrevés què farem el 3 de maig, quan, sent Capital Catalana dels Tres Tombs, farem uns carruatges que representaran més el transport d'agència, el transport del camp i altres tipus de transports. 

A Barcelona, com a tots els llocs, els carros i carruatges van ser imprescindibles per construir-ho tot"

A Barcelona a vegades associem el món del carro amb l'entorn rural, i en realitat van tenir la seva importància també a ciutat.
A Barcelona, com a tots els llocs, els carros i carruatges van ser imprescindibles per construir-ho tot. És a dir, no podem oblidar que el carro i el carruatge era l'única forma de transport que hi havia abans del 1900. És a dir, una fita, el 1888, a l'Exposició Universal no hi havia cotxes. Tot es va transportar amb carruatges, carros i moviment humà. Aquesta importància és el que nosaltres volem posar en relleu explicant a la societat actual i a la mainada la importància del cavall en la humanitat.

20250108 Andreu Bernadàs, president de la Federació Tres tombs Sant Antoni / Foto: Montse Giralt
Bernadàs consulta el calendari dels Tres Tombs per aquest 2025, any del Bicentenari dels Tres Tombs de Sant Antoni de Barcelona / Foto: Montse Giralt

Ha fet esment de la recuperació del cavall a Barcelona. És necessari a la ciutat del segle XXI tenir-hi cavalls?
Tal com està estructurada la ciutat no, perquè és impossible que hi puguin conviure. Però sí que estem convençuts que el cavall és molt important per aquest país. Perquè hi ha un gran moviment de treball de cavalls a les zones rurals, a les zones del Priorat, a les zones del Pirineu, que ens està permetent arribar a fer amb els cavalls coses que no es poden fer amb tractors, que permetran que aquests espais on la gent està marxant es puguin recuperar. 

 

Hi ha entitats de defensa dels animals que parlen de maltractament animal quan se'ls fa tirar carros. Vostès què en poden dir? 
Neguem la major perquè m'agradaria que tinguessin una opinió més ben formada i que tinguessin més coneixement del que diuen, perquè normalment quan parlen de maltractament animal no s'adonen del que diuen, ni tenen arguments per explicar-nos el que, més enllà de parlar de l'antiespecisme i el veganisme no tenen res més per dir. Poso un exemple, jo soc president de la Federació Catalana des del 2018. Del 2018 ençà no hem tingut ni una sola denúncia de maltractament animal, ni una. Solament hem tingut una demanda en un ajuntament, a Terrassa fa dos anys, en la qual un col·lectiu ens va denunciar davant de l'Ajuntament, vam aportar les al·legacions i l'Ajuntament ho va desestimar. És a dir, la gent del món traginer té un cavall 8.760 hores l'any. Són les hores que té un any. Si tens un cavall i el portes als Tres Tombs, pots anar a vint Tres Tombs. Són 60 hores de treball que tenen els cavalls. Tu penses que 60 hores de treball una persona que està cuidant un cavall de la forma i manera, que té uns costos, que té un afecte, aquestes 60 hores el maltractarà? El que sí que és necessari és que aquest animal porti unes defenses i unes formes de poder dominar el cavall si en un moment determinat hi ha un problema. Però t'asseguro que els cavalls no pateixen. Hi ha moments que poden tenir un estrès com podem tenir tots en un moment determinat, però no hi ha raons, ni expressen raons per poder defensar això que ens diuen i que estan molt carregats de poca certesa i poca veritat.

Per curiositat, on són els cavalls i els carros que participen en els Tres Tombs la resta de l’any?
Normalment, els carruatges són de les associacions o de particulars. A les grans associacions de Catalunya: Igualada, Vilanova, Santa Perpètua, Cerdanyola, Martorell... tenen carruatges en propietat i els tenen durant tot l'any. Tenen els carruatges i les seves corresponents guarnicions amb unes col·leccions realment maques. Els cavalls són un altre món. El cavall hi ha una sèrie d'entitats o hípiques o responsables que tenen aquests cavalls que són els que els posen al servei dels Tres Tombs i que els lloguen habitualment des del mes de gener fins al mes de maig. Comptem uns 600 cavalls de tir, la majoria de raça catalana del Pirineu que són els que s'utilitzen per aquests Tres Tombs. 

Els cavalls estan tan ben tractats que a molts de nosaltres ens agradaria tindre el tracte que tenen ells"

I que en general no fan feines de camp, excepte alguna cosa com ha dit abans.
Si fan alguna cosa és equinoteràpia, anant a espais a treballar amb nens, fan treball amb vinyes en recollida molt concreta, fan treballs amb diferents festes majors, perquè també moltes festes majors d'aquest país tenen moments molt comptats en els quals surten amb els cavalls, i fan altres tipus d'activitats relacionades amb escoles i col·legis. Però els cavalls, t'asseguro que estan tan ben tractats que a molts de nosaltres ens agradaria tindre el tracte que tenen ells. 


A Barcelona també se celebren els Tres Tombs a Sant Andreu. Hi ha rivalitat entre Sant Andreu i Sant Antoni?
Sana, molt sana. Sant Andreu és una de les entitats més potents i més impactants que tenim. No només fa una feina pròpia amb els seus carruatges, sinó que té un centre d'interpretació que és Can Fontanet en el qual es treballen els Tres Tombs d'una forma molt potent durant tot l'any. Som la Champions League dels Tres Tombs i sempre n'hi ha uns quants que són més grans per la seva idiosincràsia, però és una rivalitat sana i a sobre tenen un dels millors carruatges de sants que tenim en aquest país.

Els carros són els mateixos? N’hi ha que participen en tots dos o són diferents?
Cada Tres Tombs és molt especial. Amb carruatges propis es fa el gruix de la cavalcada i després convida que vingui altra gent. Molts d'ells el que fan és fer intercanvis amb els altres Tres Tombs. D’altra banda, hi ha pobles, sobretot a la zona del Vallès Occidental i Oriental, en la qual hi ha molta participació de carruatges de particulars que viuen prop i que s'acostumen a ajuntar. Això passa tant al Vallès com a les zones de les Terres de l'Ebre i de Tarragona 

20250108 Andreu Bernadàs, president de la Federació Tres tombs Sant Antoni / Foto: Montse Giralt
Foto: Montse Giralt

I per vostè, quins són els millors Tres Tombs de Catalunya?
No em podria definir perquè cada Tres Tombs té una particularitat diferent. És a dir, hi ha Tres Tombs que són molt petits però que són molt eixerits, hi ha Tres Tombs que són molt grans i impactants, hi ha Tres Tombs que no tenen tants carros però tenen moltes mules i fan unes demostracions molt maques del que és el transport. És a dir, per mi els 95 associats són importants i crec que els hem de defensar a tots en la mateixa mesura.

 

El Bicentenari servirà per donar conèixer a la societat aquesta festa? 
Jo esperaria que el Bicentenari servís perquè la gent ja fes el pas endavant de pensar en el cavall en forma positiva, no en forma negativa com ha estat passant alguns anys, en la qual qualsevol cosa negativa era el que ens feia passar tot l'any. El cavall ha sigut un animal que quan es feien les pintures rupestres a les coves ja es dibuixava cap a l'esquerra a dalt i en gran, en contrapartida amb els animals petits que hi havia a la dreta. És l'animal que ens ha permès evolucionar com a societat des de fa 5.000 anys fins ara. No sé per què en aquesta societat moderna no li acabem de donar aquest protagonisme que realment mereix. Quan venia cap a la gravació he vist un vehicle que posava 'Vehicle amb gas, baixem les emissions'. Nosaltres posem en els nostres carros 'Vehicle de tracció animal, emissió zero', que també són els arguments que hem de tenir en compte per recuperar segons quin transport.

Parlant de carruatges, té coneixement d'una col·lecció de carruatges que hi ha a la Vall d'Hebron, que és una col·lecció particular de l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas? L'han fet servir mai pels Tres Tombs?
En els últims anys no. Crec que el 2014-2015 va sortir algun carruatge. Però aquesta exposició, que ens agradaria poder donar-li un sentit i una molt bona visita per part de la ciutadania, per diferents raons tècniques i administratives no es pot visitar i la veritat és que és un patrimoni molt important, tant com la que tenim al Museu de Carrosses Funeràries que té l'Ajuntament, que és espectacular, que hi ha 15 carrosses de les més maques i més ben conservades a Europa.

Alguna d'aquestes carrosses funeràries participa en els Tres Tombs?
No, als Tres Tombs surten carrosses funeràries i fins i tot surten carros d'acompanyament, però les del museu per les seves característiques necessiten molt manteniment i bàsicament resten a l'exposició i no poden sortir per diferents raons.

20250108 Andreu Bernadàs, president de la Federació Tres tombs Sant Antoni / Foto: Montse Giralt
Foto: Montse Giralt

Què en pensa de la iniciativa ciutadana de crear un Museu del Transport a Barcelona on podrien tenir cabuda molts dels carros d'aquests dels quals estem parlant?
Encantats, nosaltres som la part més important del transport que hi ha hagut en el temps. El problema que crec que tindrà aquest museu, és que costarà molts diners de posar en marxa, necessitarà molts recursos i serà difícil que es pugui aconseguir a menys que les administracions públiques hi aboquin diners. 

Anar per la ciutat de Barcelona amb un carruatge no és un luxe, és un goig"

Per finalitzar, fa uns anys hi havia un servei turístic de passeig en carruatge a cavall per la Rambla, que ja no existeix. Vostè veu bé aquest tipus de serveis o és una activitat que és pels turistes i no pels ciutadans?
Aquest servei es va acabar perquè va acabar la concessió i l'Ajuntament no va voler renovar-la a la persona que ho feia. És un servei que jo crec que seria fantàstic una altra vegada recuperar-lo a la ciutat de Barcelona. M'agradaria que la gent sapigués què és anar amb un carruatge per la ciutat, que és una forma diferent d'anar a peu, anar amb un autobús turístic en el qual veus la ciutat de forma determinada, o anar amb el transport bàsic que és el metro. Anar per la ciutat de Barcelona amb un carruatge no és un luxe, és un goig. És un goig perquè es veu la ciutat d'una forma diferent. No contamina, no produeix cap enrenou en el trànsit perquè va per uns circuits, unes rutes que estan molt ben estructurades. Jo crec que seria molt important que es pogués recuperar.

 

Entrevista completa:

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!