Vint persones van morir durant l’any 2023 a Barcelona a causa dels accidents de trànsit, tres víctimes mortals menys que el 2022, segons el balanç de sinistralitat que ha presentat aquest dilluns l’Ajuntament de Barcelona. Tot i que les xifres marquen una disminució del 3,74% de les víctimes mortals, també apunten a un increment important dels ferits greus, que han passat de 172 a 225, un 30,81 per cent més, tot i que el mateix consistori ha apuntat que aquest canvi s’explica per una variació en el còmput del tipus de gravetat dels ferits instaurada el passat 2023. L'any passat va haver-hi 1763 sinistres viaris, quan el 2002 van ser 1798.
En tot cas, el tinent d’alcaldia de prevenció i seguretat, Albert Batlle, ha volgut assenyalar que el balanç del 2023 “és més positiu que el del 2022”, tot assenyalant que les dades “progressivament milloren amb l’objectiu de sinistralitat zero”. Per això, ha volgut insistir en que “s’han reduït el nombre de sinistres viaris i el nombre de víctimes i reduït el nombre de víctimes mortals". Pel que fa a les 20 persones mortes, l’Ajuntament ha assenyalat que 9 d’elles eren vianants; 8, conductors de motocicleta; 2, conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP) i finalment, 1 era conductor d’un turisme. Del total de víctimes mortals, 18 van ser homes i 2 dones.
Per la seva banda, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ha indicat que les dades mostren que s’ha “tornat a la normalitat en termes de mobilitat després de la pandèmia”, però que precisament a causa de la covid-19 “hem canviat la manera de moure’ns”, ja que ha augmentat el nombre de desplaçaments en bicicleta i patinet elèctric”. L’Intendent Major de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, ha assenyalat que en el cas dels vianants morts, les principals causes dels accidents es deuen a “no obeir semàfors i creuar fora dels espais assignats”, mentre que pel que fa als conductors, ha apuntat a la “falta d’atenció en la conducció”, assenyalant que hi ha conductors que “atenen trucades i fins i tot missatges mentre condueixen”.
Pel que fa a les classes de sinistre, la principal va ser per encalç, i el consistori recorda que aquest tipus d’accidents estan relacionats estretament amb la manca d'atenció a la conducció, per no respectar les distàncies de seguretat que permet detenir el vehicle amb seguretat i per conduir amb velocitat inadequada o superior per la via que circula el vehicle. La col·lisió lateral ocupa el segon lloc. Aquests impactes guarden relació amb els canvis de carrils i de direcció. La tercera classe és la col·lisió fronto-lateral, on tenen a veure els factors humans de no respectar la preferència de pas a les cruïlles (semàfors, stops, cediu el pas o la dreta, etc.). Els atropellaments estan relacionats amb no respectar el pas de vianants i amb creuar fora del pas de vianants.