Barcelona va acabar l’any 2024 amb la xifra més reduïda de morts per accident de trànsit dels últims quinze anys, amb un total d’onze víctimes mortals, nou menys que l’any 2023, quan van ser vint, cosa que suposa una reducció del 45 per cent. Aquesta és una de les xifres principals del balanç de sinistralitat presentat aquest dimarts pels tinents d’alcaldia Laia Bonet i Albert Batlle a l’Ajuntament de Barcelona, que també dona una altra dada significativa, l’augment en un 6,14% dels ferits greus per accident de trànsit, passant dels 228 del 2023 a 242 el passat 2024. Pel que fa als ferits lleus, aquests han minvat un 3,44%, passant dels 8.784 el 2023 als 8.842 el 2024.
El govern municipal, en tot cas, tot i valorar la disminució de víctimes mortals, ha manifestat la seva voluntat d’arribar a una xifra zero de morts per accident de trànsit. “Una sola víctima ja és massa”, ha afirmat Bonet; “les xifres mai ens deixen satisfets, mentre hi hagi víctimes de trànsit”, ha afegit Batlle. Pel que fa a la tipologia d’aquestes víctimes mortals, s’inclouen cinc conductors i un passatger de motocicleta, un conductor de patinet elèctric, un conductor de camió, un passatger de furgoneta, un passatger de turisme i un vianant. El canvi més significatiu respecte del 2023 va ser que aquell any van morir fins a nou vianants.
En total, s’han registrat 6.708 sinistres de trànsit, un 2,39% menys que el 2023, i el principal tipus d’accident va ser per abast, que igual que en anys anteriors, és la principal causa de sinistralitat viària. L'abast, a més, està relacionat estretament per la manca d'atenció a la conducció, per no respectar les distàncies de seguretat que permet detenir el vehicle amb seguretat i per conduir amb velocitat inadequada o superior per la via que circula el vehicle. La col·lisió lateral ocupa el segon lloc. Aquests impactes guarden relació amb els canvis de carril i de direcció. La tercera classe és la col·lisió fronto-lateral, on s’inclou els factors humans de no respectar la preferència de pas a les cruïlles (semàfors, stops, cediu el pas o la dreta, etc.). Finalment, els atropellaments guarden relació amb no respectar el pas de vianants i per travessar fora del pas habilitat.
Nou Pla de Seguretat Viària
En paral·lel al balanç de sinistralitat, el govern municipal ha presentat el nou Pla Local de Seguretat Viària 2025-2030 (PLSC), que es portarà a aprovació inicial a la comissió de Seguretat i Prevenció d’aquest dimecres. Es tracta d’una eina de planificació que, conjuntament amb el Pla de Mobilitat Urbana presentat la setmana passada, té com a objectius assolir una mobilitat més sostenible, equitativa i eficient, i que alhora redueixi el risc de sinistralitat. El nou PLSV es fonamenta en quatre criteris bàsics d’actuació:
- Prevenció prioritària dels sinistres amb major lesivitat
- Determinar mesures específiques per a usuaris vulnerables
- Resoldre de forma prioritària les problemàtiques o casuístiques d’accident que agrupen un nombre elevat de sinistres a l’any
- Treballar de forma específica i ad hoc en els casos amb víctimes mortals