L’arribada de l’any 2025 suposarà per als veïns de l’avinguda de la Meridiana de Barcelona l’inici d’una nova fase d’obres, ja que durant el primer trimestre de l’any vinent s’iniciaran una nova fase de reurbanització, que afectarà el llarg tram entre Felip II i Fabra i Puig, amb una duració prevista de 18 mesos, la qual cosa vol dir que estaria enllestit durant l’estiu del 2026. La intervenció compta amb un pressupost de 26 milions d’euros i suposarà una continuïtat de la reforma, ja finalitzada, en el tram entre els carrers Josep Estivill i Felip II. A més, l’Ajuntament s’ha compromès redactar l’avantprojecte de la fase 3 fins al Pont de Sarajevo i els estudis previs fins a Vallbona dins d’aquest mandat. L’Ajuntament calcula que amb les actuacions fetes fins ara s’ha reduït el trànsit en uns 19.400 vehicles diaris.
Segons ha informat l’Ajuntament de Barcelona aquest dimecres, ja s’ha començat a explicar als veïns les actuacions previstes que es faran durant aquest mandat, que inclouen també la transformació dels jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes en un espai unitari. En tot cas, la part més imminent del calendari d’obres és l’inici, previst dins dels tres primers mesos del 2025, de les obres al tram fins a Fabra i Puig, on l’avinguda seguirà la distribució dels últims trams renovats, és a dir, secció principal amb dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, és a dir, que es perdrà un carril per sentit per al vehicle privat.
Així mateix, hi haurà un carril bici segregat al centre del passeig i s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: es plantaran uns 275 arbres nous, així com es guanyaran uns 7.200 m² de parterres. A més, es preveuen dos àmbits amb característiques singulars: el node de la Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera. El primer àmbit és, en realitat, una rambla per a vianants semblant a la que s’ha creat a Navas però en l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, que constarà d’un passeig central ampli per als vianants amb carrils bici unidireccionals als laterals, que inclourà la millora dels jardins d’Ángeles López de Ayala, amb jocs infantils més accessibles, i més vegetació i espais verds a l’eixamplament de la Meridiana entre els carrers d’Antilles i Pegàs.
Pel que fa al node d’intermodalitat, entre Felip II i Garcilaso, s’optimitzarà l’espai per millorar la connexió del transport públic de la zona i per integrar-lo millor amb la resta d’usuaris de la via. En aquest àmbit, actualment hi ha una sèrie de parades de busos urbans i interurbans que coincideixen també amb el carril bici situat a voreres, i que cal endreçar i ordenar per facilitar-ne l’accés i la circulació. El nou espai permetrà que els busos interurbans encotxin i desencotxin amb comoditat i sense interrompre el pas de la resta de busos urbans. Així, per ordenar l’encotxament s’habilitarà un doble carril bus (més els dos carrils de circulació) en sentit sortida de la ciutat, de manera que podran aturar-s’hi entre set i vuit busos (urbans i interurbans), i en sentit entrada s’habilita una zona de desencotxament per a 3-4 busos interurbans. La mesura se sumarà al gir ja fet a l’altura del carrer d’Espronceda.
De nou passos de vianants a quinze
Per augmentar la transversalitat i connectivitat de l’àmbit es crearà un nou pas de vianants al carrer d’Honduras per facilitar l’arribada a l’espai d’intermodalitat, i també un altre a l’altura del carrer de Martí Molins, un dels eixos cívics més importants del barri de la Sagrera que connecta amb la plaça de Masadas. A més, se’n preveu un altre al tram Pegàs-Dublín i un altre al carrer de la Jota. En total, s’augmenten els passos de vianants de l’àmbit dels 9 actuals a 15. Abans de començar les obres caldrà dur a terme una actuació prèvia per desviar el carril bici actual i evitar que les bicicletes acabin utilitzant les voreres mentre duri la reforma. Així, s’implementarà un carril bici provisional que complementarà la xarxa actual. Serà bidireccional i anirà pel carrer de Concepción Arenal, entre el passeig de Fabra i Puig i Felip II. Un cop acabada la fase 2 fins a Fabra i Puig, la inversió total en tots els trams haurà sigut fins al moment d’uns 55,8 milions d’euros, dels quals una part provenen dels fons Next Generation.
Espai unitari pels jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes
Una altra actuació prevista en aquest àmbit és la redacció del projecte executiu per completar el node de Navas, als jardins de Maria Soteras i la plaça Ferran Reyes, de forma que es generi un espai diàfan que sigui percebut com a unitari i que permeti la realització d’activats a les dues bandes de l’avinguda. Aquesta intervenció facilitarà un recorregut a peu continu i sense obstacles que uneixi els dos costats de la Meridiana, i amb increment del verd a la zona amb plantació de noves espècies de caràcter singular i la conservació de l’arbrat existent. També es reordenaran alguns elements (pistes de petanca, zones de jocs infantils i taules de ping-pong) i es col·locaran de forma que no fragmenti la plaça i es mantingui l’espai central diàfan. La urbanització mantindrà els elements propis de la transformació de l’avinguda i, més concretament, el característic dels nodes. La redacció del projecte executiu i aprovació definitiva es durà a terme durant el 2025.
L’avantprojecte fins al pont de Sarajevo, dins aquest mandat
En paral·lel a la intervenció sobre aquest tram, es treballa ja en la planificació de la fase 3 de transformació de l’avinguda i durant aquest mandat es redactarà l’avantprojecte des de Fabra i Puig fins al pont de Sarajevo i els estudis previs de la resta de Meridiana fins a Vallbona, comptant amb la participació de la ciutadania. En aquest sentit, l’executiu d’Ada Colau va presentar, a finals de l’anterior mandat, un estudi preliminar que preveia la reducció de carrils de nou a set i un treball en els talussos per reduir les diferències de cotes entre Nou Barris i Sant Andreu i que inclouria l’eliminació del pas subterrani del pont del Dragó.