El proper 3 d’abril està previst que se signi el decret de convocatòria de les eleccions municipals 2023, complint el termini legal de convocar-les amb 54 dies de marge. A partir d’aquell mateix dia, les administracions no podran fer cap acte d’inauguració, ni tampoc campanyes de propaganda institucional, fins que hagi passat la jornada electoral del 28 de maig. En el cas de l’Ajuntament de Barcelona, això significa que si alguna de les obres en curs s’acaba en aquest període entre principis d’abril i finals de maig, en cap cas es podran fer actes d'inauguració, la qual cosa no serà impediment perquè entrin en servei.
Cal tenir en compte, a més, que moltes de les obres en execució són projectes a mitjà termini que ja des de la planificació quedava clar que no s’acabarien en el present mandat, i en aquest sentit tindrà una importància cabdal el govern municipal resultant de les eleccions de maig, que en alguns casos es trobarà hipotecat amb projectes a mig fer, com el cas del tramvia per la Diagonal, que no compta amb el suport de tots els grups, o el de les Superilles, que ja ha estat rebutjat per tots els grups polítics a excepció de Barcelona en Comú, a fi i efecte d’evitar hipoteques al futur govern de Barcelona. I com des de fa gairebé un any Barcelona està empantanegada d’obres, és prou oportú fer un repàs de com està la situació just amb l’arribada de l’any nou.
Avinguda Meridiana
Un cop finalitzades al juliol les obres de transformació de l’avinguda Meridiana entre els carrers Mallorca i Navas de Tolosa, aquest novembre ja han començat les d’un nou tram, entre Navas de Tolosa i Felip II, però amb la voluntat deixar enfilada al màxim la reurbanització, el govern Colau ja treballa en el projecte executiu del següent tram, que anirà des de Felip II fins a Fabra i Puig, amb la previsió d’aprovar al gener el projecte executiu. En paral·lel, també es volen iniciar els estudis previs per al tram final, entre Fabra i Puig i el Pont de Sarajevo. De moment, les obres comptaran amb un pressupost de 7,83 milions d’euros, i es preveu que estiguin enllestides l’estiu de 2023, per tant, la inauguració dependrà del futur govern, i la seva continuació, també.
Via Laietana
La reurbanització de la Via Laietana està en marxa des del passat mes de març i està previst que la primera fase d’obres, que inclou el tram superior de l’avinguda, entre les places d’Antoni Maura i Urquinaona, s’allargaran fins a finals d’abril del 2023. Si es compleixen aquests terminis no es podrà inaugurar la renovació, en caure ja dins del període de prohibició d’inauguracions. A més, la segona fase, entre Antoni Maura i Correus quedarà pendent pel següent mandat, la qual cosa vol dir que serà el futur govern municipal el que decidirà si es continua l’obra i de quina manera es farà.
Tramvia per la Diagonal
És una de les obres més controvertides de les que es fan a Barcelona, fins al punt que l’alcaldable de Junts per Catalunya, Xavier Trias, ja ha avançat que aturarà la connexió de les dues xarxes tramviàries, ja que l’autobús X1 ja cobreix el mateix recorregut. El que difícilment es podrà aturar és l’actual fase d’obres, entre Glòries i Verdaguer, amb previsió d’inaugurar l’obra a principis del 2024. És a dir, que entra dins les possibilitats que el proper govern municipal sigui l’encarregat d’inaugurar aquesta fase d’obres i alhora, aturar la resta, almenys fins que es comprovi la utilitat de connectar el TramBaix i el TramBesos per l’avinguda Diagonal.
Eixos Verds a l’Eixample
Els Eixos verds de l’Eixample són la particular forma que prendrà en aquest districte el discutit model Superilla, que al passat ple municipal de desembre va ser qüestionat per tots els partits del plenari a excepció de Barcelona en Comú. Les obres ja en marxa als carrers Consell de Cent, Girona, Comte Borrell i Rocafort podrien estar finalitzades a principis del 2023, a temps perquè Ada Colau talli la cinta inaugural. Amb tot, en el que queda de mandat l’actual govern municipal no podrà licitar cap més nou projecte de Superilla, de manera que serà el pròxim govern el que decidirà, a partir d’informes tècnics, la viabilitat d’aquest model i el seu futur tant a l’Eixample com en altres espais de la ciutat.
Port Olímpic
Tot i estar en marxa, la proximitat de la celebració de la Copa Amèrica de Vela l’estiu del 2024 ha fet accelerar les obres de renovació total del Port Olímpic, que passarà pàgina a una història conflictiva de zona de bars per endinsar-se de ple en una nova oferta d’economia blava i que ja ha començat a definir la seva proposta gastronòmica, un cop els actuals restaurants abaixin la persiana a la finalització del servei del diumenge 8 de gener. En aquest cas, també, serà el futur govern municipal l’encarregat d’inaugurar el nou Port Olímpic, així com de la celebració de la Copa Amèrica de Vela.
Pi i Margall
Des de l’estiu que estan en marxa les obres de reforma del carrer de Pi i Margall, que passarà de tenir sis carrils destinats als cotxes -inclosos els d’aparcament- a tenir-ne només dos, per convertir aquesta via de 30 metres d’amplada en un eix verd en sintonia amb el model Superilla Barcelona que l’actual govern municipal s’esforça a implementar per tota la ciutat malgrat les crítiques que ha estat rebent al llarg del mandat. En el cas de Pi i Margall es preveu que les obres s’allarguin gairebé un any més, fins al novembre del 2023, ja dins el següent mandat.
La Rambla
La reforma de la Rambla és un dels projectes de més llarga durada que ja estan en marxa. Les obres van començar a l’octubre en el tram entre el Portal de la Pau i el Portal de Santa Madrona, i tenen una durada prevista de divuit mesos, és a dir, haurien d’estar enllestides la primavera del 2024, de ple en el futur mandat. Però aquesta previsió és només per a la primera de les cinc fases que constarà l’obra en conjunt, amb un termini de finalització que podria arribar al 2030, és a dir, que haurà de ser gestionat pels governs municipals sorgits de les eleccions del 2023 i del 2027.
Mercedes
Un altre projecte a llarg termini és la conversió de l’espai de l’antiga fàbrica de la Mercedes-Benz al districte de Sant Andreu en un projecte faraònic que, segons els plans de l’Ajuntament de Barcelona es podria convertir en una superilla global iniciada des de zero, amb intervencions tant a l’espai públic com al privat, en un solar equivalent a sis illes de l’Eixample. Tot i les crítiques que el projecte ha generat entre el veïnat, la intenció de l’actual govern és portar la necessària Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) a l’aprovació provisional en un ple de principis de 2023, de manera que tot just arribarà a les eleccions en plena tramitació preliminar.
Ronda Sant Antoni
La conflictiva llosa de la ronda de Sant Antoni -que en el seu moment va servir de base per a l’envelat provisional del mercat del mateix nom- està sent substituïda per un projecte que, com a molt aviat, començarà el juny del 2023, és a dir, també ja en el proper mandat. De moment es preveu que al març acabi la retirada de la llosa i tot seguit engegar un procés participatiu per acabar de definir un espai que també hauria d’obeir a la filosofia de la Superilla però que, en tot cas haurà d’executar el govern municipal sorgit de les eleccions de maig.
Plaça de les Glòries
Una altra obra que l’actual govern municipal encolomarà al futur és la reforma de la plaça de les Glòries, que ara ja està en plena execució un cop alliberada la superfície de trànsit privat amb l’obertura dels túnels. La reurbanització, que inclourà eixos per a vianants que recordaran el pas de les avingudes Diagonal i Meridiana, podria estar enllestida a finals del 2024. Capítol a banda hi ha la urbanització de la Gran Via en el tram cobert pels túnels, que de moment ha estat substituïda per una controvertida actuació d’urbanisme tàctic que serà substituïda per una intervenció permanent que, com a molt aviat, es podria licitar a l’últim plenari de l’actual mandat. L’execució, un cop més, quedarà pels que vinguin.