El plenari municipal de Barcelona ha donat llum verda a un canvi de traçat del tramvia a la Gran Via amb les Glòries que comportarà una discutida ziga-zaga al carrer de la Ciutat de Granada; un doble revolt just davant l’entrada principal del Centre Comercial Glòries. Aquest nou traçat permetrà culminar la reurbanització de l’àmbit de la Gran Via per sobre del túnel de Glòries entre la rambla del Poblenou i el carrer Badajoz, amb l’eliminació de les vies actuals a la Gran Via entre Ciutat de Granada i la plaça, així com la supressió definitiva de l’estació de La Farinera, sense ús des de la reconfiguració que va tenir lloc al maig com a pas previ a l’entrada en servei del traçat fins a Verdaguer.

L’acord per al canvi de traçat, que inclou també el desdoblament de la infraestructura del tramvia entre la plaça de les Glòries i el carrer de Bilbao, s’ha aprovat amb els vots a favor del Govern municipal i BComú, l’abstenció d’ERC i el PP i el vot contrari de Junts i Vox, i permetrà desencallar la segona fase d’uns treballs ja en execució des de principis del 2024 al costat muntanya de la Gran Via i que es troben a la fase final, amb la finalització prevista el juny del 2025. Malgrat les crítiques dels grups de l’oposició i entitats socials, l’Ajuntament defensa que el projecte permetrà guanyar un nou passeig verd que connectarà amb la plaça de les Glòries, en aquest tram que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura dels túnels viaris.

El nou traçat preveu un doble revolt just davant l'entrada del Centre Comercial Glòries / Foto: AjBCN

En concret, el nou traçat inclou un doble revolt perquè les línies T5 i T6 del TramBesòs s’incorporin a les vies de l’avinguda Diagonal, de manera que, en el futur, les tres línies, inclosa la T4, s’incorporaran pel mateix traçat a la plaça de les Glòries, de manera que quedarà lliure de vies la Gran Via en el primer tram d’aquesta avinguda des de la plaça.  D’aquesta manera hi haurà un sol punt de connexió entre les Glòries i la Diagonal. Actualment, les vies del tramvia conflueixen a la mateixa plaça, cosa que genera dos encreuaments de vies amb el carrer de Badajoz. 

En aquest sentit, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “el projecte busca endreçar i optimitzar els diferents modes de transport” a la banda Besòs de la plaça, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat. “Tot això servirà per facilitar la circulació de vianants en aquesta zona”, ha assenyalat Bonet. Per part de Junts per Barcelona, la regidora Francina Vila s’ha referit al traçat proposat com un “nyap” i s’ha preguntat si “no hi havia cap altra solució que no fos la ziga-zaga”. Per part del Barcelona en Comú, el regidor Guille López ha anunciat el vot a favor apuntant que “la nova disposició és la que més beneficia el conjunt de modes de mobilitat”. Per part d’ERC, la regidora Rosa Suriñach ha anunciat l’abstenció, però ha assenyalat que el nou traçat “pot penalitzar el temps de viatge”.

Llum verda a la licitació del tramvia fins a Francesc Macià

En la mateixa sessió del ple, s'ha donat llum verda a una modificació de crèdit per incloure en el pressupost prorrogat de 2025 una partida econòmica destinada a la licitació del tramvia fins a Francesc Macià amb l’objectiu de finalitzar la connexió del tramvia. Així ho recull una proposta presentada al plenari per BComú i que s’ha aprovat amb els vots favorables del grup proposant, el PSC i ERC. En canvi, Junts, PP i Vox han votat en contra. El tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, ha defensat el projecte de connexió del tramvia i ha assenyalat que aquest “continuarà sent un eix central del pressupost”. També ha dit als Comuns que treballaran perquè la inclusió d’aquesta partida es tramiti “com més aviat millor”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!