L’Ajuntament de Barcelona ha detectat l’existència de quinze punts d’alta concentració d’accidents a la ciutat, autèntics punts negres per a la circulació, on de manera habitual hi ha accidents de trànsit, computats a partir de criteris com el fet que hi hagi hagut 10 o més sinistres amb lesionats, que aquests accidents s’hagin produït a una distància de quinze metres entre ells i tot això en un interval de 12 mesos. De fet, els sinistres detectats en les zones de risc representen el 4,26% del total anual de sinistres de trànsit amb lesionats a la ciutat. Un terç d’aquests 15 punts es concentren en un sol carrer, el d’Aragó.
Segons dades subministrades pel mateix Ajuntament aquest dilluns en la presentació del balanç de sinistralitat a la ciutat durant el 2023, la cruïlla del carrer d’Aragó amb Independència és la primera zona d’alta concentració d’accidents, amb 17 sinistres, empatada amb la cruïlla de l’avinguda Diagonal amb el carrer Balmes, amb els mateixos accidents durant l’any passat, però amb la diferència que el carrer Aragó apareix en quatre ocasions més en aquesta llista de punts negres. Per això mateix, la tinenta d’alcaldia Laia Bonet ha recordat que en aquest carrer ja s’han instal·lat radars pedagògics a l’espera “d’analitzar les dades”, i el també tinent d’alcaldia, Albert Batlle, ha recordat als conductors que, a excepció de les rondes, “en cap via es pot circular a més de 50 quilòmetres hora”.
En tot cas, aquesta llista de punts negres continua amb el quilòmetre 15 de la ronda de Dalt a l’altura del Besòs, amb 16 sinistres; la Gran Via de les Corts Catalanes a l’altura del número 579, amb 15 accidents; el carrer Aragó amb Roger de Flor, 14; Aragó amb Roger de Llúria, 14; Isaac Newton amb avinguda Tibidabo, 14; Aragó amb Muntaner, 14; Roger de Llúria amb Rosselló, 13; avinguda Diagonal amb la plaça Maria Cristina, 12; Mallorca amb Comte d'Urgell, 12; Aragó amb avinguda Meridiana, 11; ronda General Mitre a l’altura del número 76, 11; plaça Francesc Macià, 11, i la Via Laietana amb Pas de Sota Muralla, 11.
Pel que fa als vehicles implicats en sinistres de trànsit, l'any passat van augmentar en un 5,76% el nombre de vehicles implicats en sinistres de trànsit respecte a l'any 2022. Per tipologia de vehicles, els lleugers de quatre rodes (turismes, furgonetes i taxis) representen el 47,17% de vehicles implicats en sinistres de trànsit seguits per motocicletes i ciclomotors, amb un 32,98% de vehicles implicats. La implicació dels VMP en els sinistres vials ha disminuït a un 10,80% respecte a l'any 2022 i representen un 5,43% del total de vehicles.